12 C
Paris
Tuesday, April 30, 2024

محاکمه لولا دا سیلوا رئیس جمهور پیشین برزیل به اتهام فساد مالی

ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهوری پیشین برزیل به اتهام رشوه خواری و فساد مالی تحت پیگرد قرار گرفته است.
دادستانی برزیل اعلام کرده است که ایناسیو لولا دا سیلوا ، رئیس جمهوری پیشین، “سرکردگی” یک شبکه گسترده فساد مالی در شرکت نفتی نیمه دولتی پتروبراس را در دست داشت و پیگرد قانونی او به اتهام رشوه‌خواری و دریافت کمیسیون از معاملات دولتی آغاز شده است. آقای دا سیلوا در نظر داشت بار دیگر فعالیت‌های سیاسی خود را از سر بگیرد اما احتمالا به جریان افتادن پرونده فساد مالی مانعی عمده در راه موفقیت در صحنه سیاسی خواهد بود.
رئیس جمهوری پیشین برزیل اتهام فساد مالی را رد کرده و گفته است که این اتهام انگیزه سیاسی دارد و علیه او پرونده سازی شده است. در صورت اثبات اتهام، او به مدت هشت سال از فعالیت سیاسی محروم خواهد شد.
لولا دا سیلوا به عنوان رهبر حزب چپگرای کارگران در سال ۲۰۰۳ به ریاست جمهوری برزیل رسید و تا سال ۲۰۱۰ دو دوره در این سمت بود. از او به عنوان یکی از پرطرفدار ترین سیاستمداران برزیل نام برده می‌شد و هنوز هم حامیان فراوانی در میان مردم این کشور دارد.
دادستانی برزیل گفته است که آقای دا سیلوا به اتهام تدوین و اجرای طرح رشوه‌خواری، دریافت کمیسیون از معاملات دولتی و پولشویی در ارتباط با فعالیت شرکت نفتی پتروبراس تحت پیگرد قرار گرفته است. وی متهم است که با اجرای این طرح باعث شد تا حدود ۱۳ میلیارد دلار به این شرکت، به سهامداران آن و به خزانه دولت برزیل خسارت وارد شود.
سخنگوی دادستانی فدرال برزیل گفته است که رئیس جمهوری پیشین “رهبر ارکستری متشکل از مجرمان مالی بود و با توسل به اقدامات مجرمانه و خلاف قانون، هدفی جز حفظ حزب کارگران در قدرت را دنبال نمی‌کرد.”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط