7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

ماکرون : زنان و جوانان ایران قهرمانانی هستند که برای آزادی علیه جمهوری اسلامی به پاخاسته‌اند

امانوئول ماكرون رئیس جمهوری فرانسه در پی ملاقات با نمایندگان چهار نسل از زنان ایران که جمعه گذشته یازدهم نوامبر در کاخ الیزه صورت گرفت امروز دوشنبه چهاردهم نوامبر در گفتگویی اختصاصی با رادیو “فرانس انتر” گفت كه در ملاقات با چهار مهمان خود ستایش، احترام و همچنین حمایت خود را از نبرد زنان و جوانان ایران برای رسیدن به آزادی ابراز داشت و از زنان و مردان جوان ایران به عنوان قهرمانان و چهره های ایرانی یاد كرد كه برای رسیدن به آزادی و كرامت انسانی به پا خاسته اند.

رئیس جمهوری فرانسه شعارها و مطالبات مبارزات جاری زنان ایران را که با پشتیبانی مردان این کشور صورت می پذیرد ادامۀ ارزش های جهانشمول جمهوری و انقلاب کبیر فرانسه دانست. او صریحاً نبرد جاری زنان و مردان ایران را یك انقلاب و اقدامی بی‌سابقه خواند و افزود : كسانی كه انقلاب جاری در ایران را هدایت می كنند هیچ تجربه و شناخت نزدیكی از خود انقلاب اسلامی نداشته‌اند و به یك معنا در جمهوری اسلامی ایران بار آمده‌اند و در عین حال خواستار پایان یافتن آن هستند.

رئیس جمهوری فرانسه سپس تصریح کرد : در واقع، اینک فرزندان انقلاب اسلامی در حال بلعیدن این انقلاب هستند و این اقدامی است بی سابقه.

امانوئل ماكرون در جای دیگری از سخنانش حجاب اجباری را نماد سركوب، تبعیض و بی عدالتی خواند و از اعمال قریب الوقوع تحریم های هدفمند از سوی اتحادیه اروپا علیه چهره های كلیدی جمهوری اسلامی كه در سركوب مردم ایران دست دارند خبر داد. وی تأکید کرد که اعضای سپاه پاسداران از اهداف همین تحریم های جدید هستند. رئیس جمهوری فرانسه سپس با اشاره به کشته و زخمی شدگان اعتراض های دو ماه اخیر در ایران گفت که این درجه از سرکوب از سوی جمهوری اسلامی علیه شهروندان ایران بی سابقه است. رئیس جمهوری فرانسه گفت که او قصد دارد کشورهای منطقه را نیز با فشارهای اروپا علیه جمهوری اسلامی همسو کند. وی گفت در ٢٤ نوامبر آینده قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب خواهد رسید که هدف از آن تعیین سازوکاری برای تحقیق دربارۀ موارد نقض حقوق بشر در ایران خواهد بود.

او ملاقات خود را با ابراهیم رئیسی چهار روز پس از مرگ مهسا امینی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اقدامی دیپلماتیک به عنوان رئیس دولت فرانسه توصیف کرد و گفت که قصد دارد در هفته‌های آینده به فشارهای دیپلماتیک خود علیه حکومت اسلامی ایران ادامه بدهد و در این چارچوب با ابراهیم رئیسی نیز گفتگو کند.

رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرد که این کشور به موازات فشارهای دیپلماتیک خود به جمهوری اسلامی دفاع از مبارزات مردم ایران برای رسیدن به آزادی را ادامه می دهد.

ماکرون در جای دیگری از سخنانش گفت که در اواخر ماه جاری نوامبر قصد دارد کنفرانس بغداد را با حضور کشورهای منطقه ازسربگیرد و از جمهوری اسلامی بخواهد که در این تلاش شرکت کند.

امانوئل ماکرون همچنین خواستار تحقیق بیشتر دربارۀ ماهیت کمک های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ علیه اوکراین شد.

وی در پایان و در پیامی به مردم ایران بار دیگر بر احترام و حمایت خود از مبارزات جاری آنان برای رسیدن به آزادی و کرامت و حقوق انسانی تأکید کرد. رئیس جمهوری فرانسه گفت که زنان و مردان ایرانی فقط برای خودشان مبارزه نمی کنند. آنان، به گفتۀ رئیس جمهوری فرانسه، با شعارهای قدرتمند خود برای تحقق ارزش های جهانشمول فرانسه مبارزه می‌کنند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط