10.2 C
Paris
Friday, March 29, 2024

ماجرای تجاوز به دختران در ایرانشهر

بنابه گزارش رسانه ها، روز جمعه مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از ربایش ۴۱ دختر در این شهرستان و تجاوز به آنها خبر داد.

انتشار این خبر با واکنش‌های گسترده در رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد و پس از آن مقامات امنیتی و قضایی ایران جزییات دیگری از این رخداد را اعلام کردند.

حادثه در کجا اتفاق افتاده است؟
این واقعه در شهرستان ایرانشهر در جنوب شرقی ایران، واقع در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است. شهرستان ایرانشهر حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و اکثریت ۹۰ درصدی ساکنان آن را ایرانیان اهل سنت تشکیل می‌دهند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟
برای اولین بار روز جمعه مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه مسجد جامع نور ایرانشهر که در خطبه‌های نماز عید فطر و در حضور مقامات این شهرستان از جمله فرماندار سخن می‌گفت به حادثه تجاوز به شماری از دختران ایرانشهر پرداخت.

انتشار فیلمی از این سخنرانی در رسانه‌های محلی و سپس رسانه‌های کشوری موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت. متن پیاده شده‌ی بخشی از این ویدیوبه شرح زیر است:

«دختری که از سر کار برگشته به منزل، داخل کوچه که رسیده ماشینی آمده داخل کوچه جلویش را گرفتند و یه زور سوارش کردند در ماه رمضان. همسایه‌ها تا جنبیدند ماشین رفته و تا غروب این خواهر مسلمان در دست این گرگ‌ها بوده است. بعد آوردند رساندنش منزل! پدرش دیروز آمده بود زار زار گریه می‌کرد. می‌گفت زمین دهن باز می‌کرد من و بچه‌ها و خانواده‌ام می‌رفتیم ولی این ننگ به دامان ما نمی‌افتاد… تا دیشب عشاء که دوستان خبر آوردند یکی از این اوباش‌ها گیر افتاده است. انشالله بقیه هم گیر می‌افتند. تا دیشب که اعتراف کرده است. باور نمی‌کنید اصلا مغز سرم سوت کشید. اعتراف کرده به ۴۱ خواهر مسلمان این‌ها تجاوز کردند….یکی از این اوباش‌ها فرار کرده جایی رفته است دیشب من گیرش آوردم با تلفن از یک جایی! گفتم تو چاه مانده خودت رو میای معرفی می‌کنی اگر معرفی نکردی تا قله قاف هم بری ما گیرت می آوریم… حتی یک تعدادی حاضر نشدند بیایند دادگاه فقط دو سه نفر الان آمدند… این‌ها یک تیمی هستند، الحمدالله شناسایی شدند.»

قربانیان تجاوز چه تعداد هستند و چه تعداد از آنها شکایت کرده‌اند؟
تاکنون آماری رسمی از تعداد کل قربانیان منتشر نشده است و فرماندار ایرانشهر نیز از تعیین تعداد دقیق خودداری کرده است. مولوی طیب ملازهی، امام جمعه ایرانشهر، درباره منبع آمار ۴۱ نفری که در خطبه‌ نماز جمعه خود به آن اشاره کرده گفته است این رقم آخرین آماری است که «اداره آگاهی ایرانشهر» براساس اعترافات فرد دستگیر شده به خانواده یکی از قربانیان داده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، با تکذیب رقم ۴۱ عدد گفته است که این مرجع قضایی تنها سه مورد شکایت دریافت کرده است.

چند تن از قربانیان تجاوز کمک‌های پزشکی و درمانی دریافت کرده‌اند؟
از قربانیان تجاوز تاکنون دستکم چهار تن تحت حمایت‌های درمانی قرار گرفته‌اند.

محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس، در این خصوص به خبرگزاری ایلنا گفته است: «خوشبختانه با حمایت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکنون چهار فرد آسیب‌دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری‌ها قرار گرفته و حمایت‌های پزشکی را دریافت کرده‌اند.» همچنین مطابق مصاحبه حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با خبرگزاری ایسنا، یک تیم پزشکی قانونی از زاهدان به ایرانشهر اعزام شده است.

فاطمه فاضلی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان، در مصاحبه با کانال خبری ندای زاهدان گفته است: «بر اساس اخبار و یافته‌ها چندین نفر از دختران ایرانشهری قربانی این حادثه شوم شده‌اند که تنها تعدادی جسارت این را یافته اند که از رنج حادثه سخن بگویند.»

متهمان تجاوز چند نفرند و چه تعداد از آنان تا کنون دستگیر شده‌اند؟
مطابق گفته مقامات رسمی تا کنون چهار تن در این پرونده متهم و تحت تعقیب به شمار می‌روند. محمد خانی، دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر، اعلام کرده است که «عامل اصلی» پرونده دستگیر شده است.

نبی بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر، نیز در مصاحبه با صدای و سیمای مرکز سیستان وبلوچستان اضافه کرده است که مقامات انتظامی و امنیتی استان به دنبال دستگیری سه مظنون دیگر هستند. طبق اظهار نظر رئیس کل دادگستری استان، متهمان متواری در شهرستان‌های اطراف ایرانشهر و منطقه بلوچستان از جمله چابهار و فنوج به سرمی‌برده‌اند و تحت تعقیب هستند.

واکنش‌های مردمی چگونه بوده است؟
از روز جمعه و متعاقب طرح عمومی مسئله توسط امام جمعه ایرانشهر، کانال‌های تلگرامی و حساب‌های مرتبط با این شهرستان در شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر التهاب این رخداد قرار دارند. کاربران در سایت توییتر نیز با هشتگ #دختران_ایرانشهر به این مسئله می‌پردازند.

همچنین صبح یکشنبه ۲۷ خرداد تجمعی در مقابل فرمانداری ایرانشهر برگزار شد که در آن معترضان خواهان دستگیری و مجازات عاملان حادثه شدند.

طبق گزارش خبرگزاری ایرنا، فرماندار با حضور در میان معترضان با آنان صحبت کرده و قول پیگیری مسئله را داده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط