12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

قطر ١٢ میلیارد دلار جنگنده از آمریکا خرید

وزیران دفاع آمریکا و قطر قراردادی برای فروش ١٢ میلیارد دلار جنگنده اف- ۱۵ امضا کرده‌اند. آمریکا و قطر همچنین یک مانور دریایی مشترک را آغاز کرده‌اند.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که این قرارداد “به قطر توانایی فوق‌العاده پیشرفته‌ای می‌دهد و همکاری امنیتی و هماهنگی میان آمریکا و قطر را بالا می‌برد.”
بلومبرگ می‌گوید که با این قرارداد احتمالا ۳۶ جنگنده به قطر واگذار خواهد شد.
امضای توافق فروش جنگنده‌های آمریکایی در حالی انجام می‌شود که عربستان سعودی و چند کشور با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قطر را به اتهام “حمایت از تروریسم” به شکلی بی سابقه تحت فشار گذاشته‌اند.
خالد العطیه، وزیر دفاع قطر که به واشنگتن، پایتخت آمریکا سفر کرده، گفت: “به باور ما این توافق توانایی قطر در تامین امنیتش را بالا می‌برد و همچنین در مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌بار باری از دوش آمریکا برمی‌دارد.”
بنا به گزارش‌ها آقای عطیه با جیمز ماتیس، همتای آمریکایی‌اش، درباره ضرورت کاهش تنش میان قطر و همسایگان و همچنین همکاری در مبارزه با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) نیز تبادل نظر کرده‌ است.
عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، بحرین و چند کشور دیگر قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابط خود با این کشور را قطع کرده‌اند.
آنها همچنین مرزهای زمینی، هوایی و دریایی‌شان را نیز به روی قطر بسته‌اند و به شهروندان قطری گفته‌اند باید این کشورها را ترک کنند.
قطر اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کند.
قدرت‌های اروپایی، ایران و ترکیه خواهان حل دیپلماتیک تنش شده‌اند. از نظر برخی ناظران موضع آمریکا در این بحران ابهام‌آمیز بوده و در حالی که رئیس جمهور این کشور به قطر حمله کرده، وزیر خارجه آن از اقدام‌های قطر برای “قطع حمایت مالی از تروریسم” استقبال کرده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط