8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

قاضی در اولین جلسه دادگاه با استفاده از واژه مبادله، تکلیف بنجامین بریر را معلوم کرد

بنژمن بریر، جهانگرد فرانسوی، که در اوایل خرداد ۱۳۹۹ از سوی ماموران امنیتی دستگیر گردید و از همان هنگام در زندان وکیل آباد مشهد در بازداشت قرار دارد، روز پنجشنبه ۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی ماه، در برابر دادگاه انقلاب این شهر محاکمه شد. سعید دهقان، وکیل مدافع وی با انتشار یک توئیت، روند برگزاری دادگاه را مورد انتقاد قرار داد و بویژه نسبت به اظهارات قاضی که خواستار «مبادله» موکل او شده است، تلویحاً ابراز حیرت کرد. خانوادۀ بنژمن بریر در فرانسه اعلام کردند که از جزئیات و چگونگی برگزاری جلسۀ دادگاه اطلاعات زیادی بدست نیاورده‌اند.

Benjamin Brière
Benjamin Brière

جلسۀ محاکمۀ بنژمن بریر، چنانکه پیش از این اعلام شده بود، امروز ۳۰ دی ماه در برابر شعبۀ ۴ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد. بگفتۀ وکیل وی، پیش از این قرار بود این محاکمه در برابر شعبۀ ۳ دادگاه انجام گیرد. «بلاندین بریر»، خواهر این جهانگرد فرانسوی، در فرانسه با تائید برگزاری جلسۀ دادگاه گفت که خانواده در این بارۀ «اطلاعات بسیار اندکی» دارد و در واقع تنها چیزی که می‌دانیم اینست که یکی از وکلای مدافع او و یک مترجم در دادگاه حاضر بوده‌اند و تصمیم دادگاه [احتمالاً] روز شنبه اعلام خواهد شد».

بلاندین بریر تاکید کرد که خانواده «از چگونگی برگزاری دادگاه و نیز محتوای کیفرخواست اطلاعی ندارد و حتی نمی‌داند که به [برادر] او برای دفاع از خود چه امکانی داده‌اند».

سعید دهقان، وکیل دادگستری، با انتشار یک توئیت در صفحۀ شخصی خود اعلام داشت که «قبل از شروع جلسه، شعبه دادگاه را از سه به چهار تغییر دادند». او همچنین تاکید کرد که دادگاه «علنی» نبود، با این حال مسئولان «دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری آوردند.» سعید دهقان با اشاره به «معلوم بودن […] موضع قاضی جدید در همین اولین جلسه دادگاه» تصریح کرد که «با استفاده از واژه مبادله، تکلیف را هم معلوم کردند!».

بنژمن بریر به «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» جمهوری اسلامی ایران متهم شده است. سعید دهقان پیش از این اعلام کرده بود که دلیل اتهام جاسوسی بر موکل او، عکسبرداری از مناطق ممنوعه و دلیل اتهام تبلیغ علیه نظام، طرح این سوال از جانب وی در شبکه‌های اجتماعی بوده است که «چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است؟»

بنژمن بریر پیش از آن به شرب خمر ئ افساد فی الأرض نیز متهم شده بود، اما در این دو مورد قرار منع تعقیب صادر شد.

سعید دهقان پیش از این بر «ابهامات و تناقضات در اتهامات او» تاکید کرده و عدم دسترسی «به پرونده وی» را مورد انتقاد قرار داده و آن را «یک فاجعه» خوانده بود.

او امروز تائید کرد که موکل وی علیرغم ضعف جسمانی کماکان در اعتصاب غذا بسر می‌برد. بنژمن بریر که از اوایل دیماه امسال در اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی با خانواده خود در شب کریسمس دست به اعتصاب غذا زده است، بگفتۀ سعید دهقان، امروز پنجشنبه همچنان در اعتصاب غذا بوده است.

در حالیکه بلاندین بریر، خواهر این جهانگرد فرانسوی ابراز امیدواری کرد که به زودی به این «عذاب» پایان داده شود، سعید دهقان نیز تاکید کرد که «هر حکمی جز برائت […] جنبۀ قضائی نخواهد داشت».

رادیو فرانسه

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط