10.3 C
Paris
Friday, March 29, 2024

فیگارو : قتل خاشقجی اتحاد ایران، قطر و ترکیه را در مقابل عربستان تحکیم کرد

دلفین مینویی گزارشگر فیگارو در مقاله ای که امروز در این نشریه به چاپ رسانده نوشته است که ماجرای قتل جمال خاشقجی به تحکیم جبهه ای مرکب از ترکیه، قطر و ایران در مقابل عربستان کمک کرده است، هر چند اختلافات میان این سه کشور در پاره ای موارد به قوت خود باقی است.

دلفین مینویی نوشته است که جبهۀ سه جانبه علاوه بر عربستان، امارات متحد عربی و ایالات متحد آمریکا به رهبری دونالد ترامپ را نیز هدف قرار می دهد تا آنجا که این دو کشور به حمایت ضمنی یا صریح خود از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ادامه می دهند.

گزارشگر فیگارو به سفر امیر قطر به استانبول در بیست و ششم نوامبر گذشته اشاره کرده که طی آن دو کشور شماری تفاهنامۀ همکاری در عرصه های تجاری و حمل ونقل امضا کردند.

از دیگر نشانه های این اتحاد کمک پانزده میلیارد دلاری قطر به ترکیه در جریان بحران مالی این کشور در تابستان گذشته است. قطر همچنین، به نوشتۀ گزارشگر فیگارو، به کمک جمهوری اسلامی ایران شتافت. شرکت هواپیمایی قطر در بیست و هفتم نوامبر گذشته اعلام کرد که پروازهای خود را به مقصد ایران و شیراز افزایش می دهد و این اقدام از اهمیت نمادین بالایی برخوردار بود، به ویژه بعد از اعمال تحریم های آمریکا علیه تهران و توقف پروازهای شرکت های هواپیمایی فرانسه و بریتانیا به مقصد ایران.

در این حال، دولت های ترکیه و ایران تلاش های بسیاری برای خنثی کردن تحریم های زمینی، دریایی و هوایی قطر از سوی عربستان و متحدانش انجام دادند.

با این حال ناظران معتقدند که نمی توان از همگرایی سه کشور قطر، ترکیه و ایران به عنوان یک اتحاد یا ائتلاف یاد کرد. در این همگرایی مناسبات ترکیه و قطر نزدیکتر به نظر می رسد. زیرا، ترکیه و قطر از جنبش های بهار عربی پشتیبانی کردند و امروز نیز همچنان از مخالفان رژیم بشار اسد پشتیبانی می کنند. نزدیکی ترکیه و قطر در عین حال جنبۀ راهبردی دارد، زیرا ترکیه از یک پایگاه نظامی در دوحه برخوردار است و دو کشور از طرفداران اخوان المسلمین به شمار می روند. ترکیه و قطر هرگز ار برکناری محمد مرسی توسط عبدالفتاح السیسی، پشتیبانی نکردند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط