10.3 C
Paris
Friday, March 29, 2024

فیلم سینمایی نغمه‌های عرب – کاناپه ای در تونس – گلشیفته فراهانی

فیلم سینمایی “نغمه‌های عرب” در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز از نگاه تماشاگران شده بود و از فوریه ۲۰۲۰ در سینماهای فرانسه و تونس به نمایش درآمد.

در این فیلم گلشیفته فراهانی نقش یک روانکاو جوان به نام “سلما” را بازی می کند که پس از سال ها فعالیت حرفه ای در فرانسه کابینۀ خود را در پایتخت تونس آنهم بلافاصله پس از آغاز انقلاب در این کشور دایر می کند. شعله های این انقلاب در تقریباً تمام کشورهای مسلمان زبانه کشید و از آن تحت عنوان “بهار عربی” یاد شد.

در فیلم “نغمه‌های عرب” (Arab Blues) که در فرانسه و تونس با عنوان “کاناپه ای در تونس” (Un divan à Tunis) شناخته می شود، “مانل لابیدی” موضوع های مهمی نظیر سانسور، جایگاه زنان، دستگاه قضائی و اداری سوررئالیستی جامعۀ تونس را، هر چند در قالب طنز، بررسی می کند. هیچیک از این موضوع ها با دنیا یا در اصل زادگاه گلشیفتۀ فراهانی، یعنی جمهوری اسلامی ایران، بیگانه نیست.

در واقع، گلشیفتۀ فراهانی در “کاناپه ای در تونس” نقش واقعی خود را به عنوان زنی مصمم، آزاد و عصیانگر علیه قید و بندهای یک جامعۀ بستۀ پدر سالار و زن ستیز بازی می کند.

گلشیفتۀ فراهانی به طور همزمان در ایران اسلامی و در جهان سینما زاده شده و بالیده است. پدر، مادر و خواهر او از چهره های شناخته شده و باسابقۀ سینمای ایران هستند. خود گلشیفته برای اولین بار در چهارده سالگلی با بازی در “درخت گلابی”، اثر داریوش مهرجویی، پا به عرصۀ سینما گذاشت. او سپس در فیلم های کارگردانان بزرگ دیگر سینمای ایران، نظیر عباس کیارستمی و اصغر فرهادی، بازی کرد و در دورۀ تبعید در فرانسه نیز در فیلم های کارگردانان مهمی همچون مرجان ساتراپی، کریستوف اونوره و لوئی گارل نقش های خود را با مهارت و زیبایی اجرا نمود.

گلشیفتۀ فراهانی اولین هنرپیشۀ ایرانی بعد از انقلاب اسلامی است که در فیلم های کارگردانان معروف هالیوود، نظیر “ریدلی اسکات”، “جیم جارموش” و در کنار بازیگرانی نظیر “لئوناردو دیکاپریو” و “راسل کُرو” هنرنمایی کرد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط