فیلم سینمایی «شیوع – Contagion» یک ویروس کشنده در جهان

فیلم فراموش شده ای که با شیوع ویروس کرونا به شهرت جهانی رسید

فیلم سینمایی «شیوع (به انگلیسی: Contagion)»، یک فیلم آمریکایی در ژانر مهیج به کارگردانی استیون سودربرگ است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. ماریون کوتیار، مت دیمون، لارنس فیشبرن، جود لا، گوئینت پالترو و کیت وینسلت بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم ابتدا در ۳ سپتامبر ۲۰۱۱ در شصت و هشتمین جشنواره فیلم ونیز اکران شد و سپس در ۹ سپتامبر به اکران عمومی آمد. فیلم نقدهای مثبتی از طرف منتقدان دریافت کرد و در زمینه روایت و اجرا تیم بازیگری ستایش شد.

فیلم با دوبله فارسی از وب سایت آپارات :

فیلم کامل به زبان فرانسه را نیز ذیلا می توانید مشاهده کنید. ممکن است با کلیک روی صفحه پلیر فیلم با تبلیغاتی مواجه شوید که از طرف ما نیست و از طرف سرور آپلود کنند فیلم می باشد. این فیلم بصورت استریمینگ رایگان می باشد:

یا در لینک زیر:


داستان این فیلم الهام گرفته و تحت تأثیر از بیماری‌های واگیردار در دهه اول سال ۲۰۰۰، همچون شیوع نوعی از کروناویروس به نام سارس در سال ۲۰۰۲ و آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ است.
مجله نیو ساینتیست بریتانیا در گزارشی، دقت علمی فیلم را تصویر کردن یک ویروس و علائم آن و نوع اپیدمی تحسین کرد.
این فیلم به موضوعات مختلفی می‌پردازد، از جمله عواملی که باعث وحشت مردم و فروپاشی نظم اجتماعی می‌شود، فرایند علمی برای توصیف و ساخت پاتوژن جدید، تعادل انگیزه‌های شخصی در برابر مسئولیت‌های حرفه‌ای و اخلاقی در مواجهه با یک تهدید موجود، محدودیت‌ها و پیامدهای پاسخ‌های نظام بهداشت عمومی، و فراگیر بودن ارتباطات بین فردی که می‌توانند در گسترش بیماری نقش بسزایی داشته باشند.

شباهت با شیوع ویروس کوئید ۱۹
شباهت‌های فراوان فیلم شیوع با واقعیات روی داده در ماجرای شیوع کوئید ۱۹ دلیل اصلی محبوبیت این فیلم پس از یک دهه بود. ازجمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:
در این فیلم یک تاجر زن اهل آمریکا در پی دست دادن با آشپزی در هنگ‌کنگ به ویروس جدیدی بنام MEV-1 آلوده می‌شود. این ویروس از طریق لاشه یک خوک که توسط خفاشی گزیده شده به آشپز منتقل شده بود. این خانم پس از بازگشت به آمریکا به شدت بیمار شده و در فاصله کوتاهی می‌میرد. در ماجرای واقعی کوئید ۱۹ نیز معلوم شد که شیوع ویروس کرونای کوئید ۱۹ با انتقال آن از حیوان به انسان در ماه دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شده‌است. حتی گفته می‌شود که ناقل اصلی آن نیز خفاش بوده، مشابه اتفاقی که در جریان همه‌گیری بیماری سارس در بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ افتاد. این ویروس احتمالاً با وساطت حیوان دیگری به انسان منتقل شده‌است.
ویروس تخیلی فیلم شیوع، دقیقاً مانند ویروس کرونای کوئید ۱۹، از طریق تماس مستقیم یا تماس با سطوح آلوده بین انسان‌ها منتقل می‌شود. هر دو ویروس تخیلی و واقعی باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شوند.
شیوع ویروس در این فیلم باعث می‌شود تا کارمندان نهادی که واقعاً وجود دارد بنام سرویس اطلاعات همه‌گیری آمریکا برای شناسایی و قرنطینه افراد مبتلا اعزام شوند. شهر شیکاگو در آمریکا به صورت کامل قرنطینه می‌شود، اتفاقی که شبیه قرنطینه کامل شهرهای مختلف در چین و بسیاری از کشورهای دیگر است.
فرماندار ایالت نیویورک در آمریکا روز جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ اعلام کرد از روز یکشنبه وضعیت قرنطینه عمومی در این ایالت اجرا خواهد شد.

این فیلم نمونه‌هایی از روانشناسی اجتماعی و رفتار جمعی را ارائه می‌دهد که می‌تواند منجر به هیستری جمعی و از بین رفتن نظم اجتماعی شود…

منبع؛ ویکی پدیا