16.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

فشار نیروهای امنیتی بر مسئولان مدارس برای همکاری در شناسایی دانش‌آموزان معترض

در ادامه اعتراضات در سراسر ایران و در حالیکه مقامات رسمی در ایران از ارائه آمار دقیقی از دانش‌آموزان بازداشت شده خودداری می‌کنند، روزنامه هم‌میهن چاپ تهران از فشار بر مسئولان مدارس خبر داد و همچنین می‌گوید که اطلاعات تعدادی از وکلا و بازداشت‌شدگانی که در روزهای اخیر آزاد شده‌اند نشان می‌دهد، «دانش‌آموزان بازداشتی کم نیستند.»

یک فعال اجتماعی که در زمینه نجات کودکان محکوم به اعدام فعالیت می‌کند و بارها به «کانون‌های اصلاح و تربیت» یا همان زندان کودکان زیر ۱۸ سال رفت و آمد دارد نسبت به «نامناسب بودن فضای» این مکان‌ها برای دانش‌آموزان معترض هشدار داده است.

در یک ماه گذشته که در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد،‌ سراسر ایران شاهد اعتراضات بود، نوجوانان نقش پررنگی داشتند.

با باز شدن مدارس دختران و پسران دانش‌آموز در فضای داخل مدارس و خیابان‌ها شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و برای آزادی سر دادند.

آتش زدن روسری‌ها و مقنعه ها و پایین کشیدن عکس رهبران جمهوری اسلامی از دیوار کلاس‌ها از جمله اقدامات اعتراضی دانش‌آموزان بود.

مدیر یک دبیرستان در اطراف تهران در توضیحی به روزنامه هم‌میهن از «بخشنامه‌ها» و برگزاری جلسات فوری خبر داده است.

او که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید که از آنها خواستند که استفاده از تلفن همراه بوسیله دانش‌آموزان «به شدت کنترل شود و میزان گشتن کیف بچه ها و بازرسی بدنی مورد توجه قرار گیرد.»

این منبع همچنین از تاکید بر استفاده از «نیروهای بسیج برای توضیح وضعیت فعلی با محوریت پدافند غیرعامل» خبر داد و گفت که دستور دادند که اگر احساس شود ممکن است برای عکس آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی «مشکلی پیش بیاید» عکس حذف شود.

او همچنین گفته که از آنها خواسته شده که «مدرسه کلاس به کلاس تعطیل شود.»

کشته شدن یک دختر دبیرستانی در اردبیل
در حالیکه خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از مسئولان استان اردبیل و کلام الله صفری، مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل خبر «ضرب و شتم دختران دانش‌آموز معترض اردبیل» و «کشته شدن یک دختر دانش‌آموز در اثر شدت جراحات» را رد کرد است، اما شورای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که این خبر را منتشر کرده بود می‌گوید که «در حال پیگیری و بررسی درستی این خبر است.»

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران دیشب گزارشی از برخورد نیروهای امنیتی با دانش‌آموزان دبیرستان شاهد در شهر اردبیل خبر داده بود اما ساعاتی بعد بخشی از این خبر را که مربوط به مرگ یک دانش‌آموز بود حذف کرد.

این شورا امروز در بیانیه‌ای گفت: «حذف این بخش از خبر به دلیل وجود منابع گوناگون بوده است و ما در حال بررسی و پیگیری این قضیه از طریق منابع محلی و مطلع هستیم».

این شورا می‌گوید که خبرهایش را از منابع خبری مختلف از مدارس دریافت می‌کند و هنوز نتوانسته خبر مرگ این دانش‌آموز را تایید یا رد کند.

در عکسی که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از مقابل این مدرسه منتشر کرده یک آمبولانس در حیاط مدرسه دیده می‌شود.

تصاویری از تظاهرات گروهی از دانش‌آموزان دختر در شهر اردبیل منتشر شده است که گفته می‌شود مربوط به چهارشنبه است. در ویدئو منتشر شده صدای شعار مرگ بر دیکتاتور شنیده می‌شود.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط