8.4 C
Paris
Friday, April 19, 2024

فریدۀ مرادخانی، فعال حقوق مدنی و خواهرزادۀ رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از بازداشت به بند وزارت اطلاعات در زندان اوین انتقال یافت

فریدۀ مرادخانی، فعال حقوق بشر که در روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شده بود، در بازداشتگاه ویژۀ امنیتی در زندان اوین در بند قرار گفته است. مقامات رسمی جمهوری اسلامی تا کنون – پایان روز دوشنبه ۲٧ دی ماه – در باره دستگیری و اتهامات وارد شده بر او هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

فریدۀ مرادخانی، پایه گذار و مدیر کارزار حمایت از زندانیان و دختر خواهر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، که روز پنجشنبه هنگام بازگشت به منزل خود و پیش از رسیدن به آن از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر گردیده بود، بگزارش هرانا از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است. برادر وی، دکتر محمود مرادخانی، نیز در گفتگو با رسانه‌های برون مرزی این خبر را تائید کرد.

بگزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران همزمان با دستگیری فریدۀ مرادخانی، منزل او را «مورد بازرسی قرار داده و شماری از لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود برده‌اند.»

هر چند مقامات امنیتی و قضائی تا هنگام نگارش این خبر سبب دستگیری او را اعلام نکرده‌اند، اما گفته می‌شود که شرکت وی در مراسم مجازی بزرگداشت شهبانو فرح پهلوی که به مناسبت زاد روز تولد او در روز ۲۲ مهرماه برگزار شد، می‌تواند علت اصلی این بازداشت باشد. او در این مراسم از راه دور شعری خواند و در آن گفت «درود مادرِ سرزمینم؛ بانو جان، می‌دانی؛ روزی که از خانه کوچ کردی، گل‌های خانه پژمرد؛ پرندگان همه در بند شدند؛ و دخترکان و پسرکان خندان و شاد غمزده و ناامید گشتند؛ روزی که رفتی هنر و فرهنگ این سرزمین بی‌پناه شد؛ تو خواهی آمد و نور را برای شکستن ظلمت شب خواهی آورد».

هر چند این نخستین بار است که فریده مرادخانی دستگیر و به زندان برده شده است، اما او در گذشته نیز به سبب حمایت از زندانیان و خانوادۀ آنها و انتقاد از سرکوب در کشور بارها برای بازجوئی از سوی مقامات امنیتی احضار شده بود.

دکتر محمود مرادخانی، پزشک ساکن فرانسه، در واکنش به دستگیری خواهر خود با اشاره به «مخالفت خانوادۀ خود با رژیم» حاکم بر ایران، تاکید می‌کند که «این گونه حرکت‌ها به هیچ عنوان موجب کاهش مخالفت ما نمی‌شود».

فریدۀ مرادخانی، فرزند بدری خامنه‌ای، خواهر علی خامنه‌ای و علی مرادخانی ارنگه موسوم به شیخ علی تهرانی است. شیخ علی مرادخانی که از مجتهدان و مدرسان سرشناس مدارس مذهبی در ایران بود، پس از انقلاب به سرعت از خمینی دوری گرفت و به مخالفت با رویکرد سرکوبگر رژیم تازه در ایران پرداخت و در حبس خانگی قرار گرفت. او موفق به گریز از این حبس شد و در عراق مخالفت خود را دنبال کرد، اما پس از چندی به ایران بازگشت و به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

از هنگام بازداشت فریدۀ مرادخانی، برخی نشریات نزدیک به نظام، با انتشار خبر دستگیری او، همانند کلیۀ موارد مشابه، وی را «یکی از عوامل ضد انقلاب» و یا «همکار رسانه‌های معاند» خوانده‌اند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط