16.8 C
Paris
Sunday, April 28, 2024

فریبا عادلخواه در پی دریافت مجوز خروج از ایران به فرانسه سفر کرد

فریبا عادلخواه، پژوهشگر و استاد ایرانی-فرانسوی دانشگاه علوم سیاسی در پاریس، که در پایان بهار ۱۳۹۸ در ایران بازداشت شده بود، در پی دریافت اجازه خروج از خاک این کشور به فرانسه، محل کار و سکونتش برگشت.

فریبا عادلخواه پس از بازداشت توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بر پایه اتهام‌هایی از جمله «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام» در مجموع به تحمل پنج سال زندان محکوم شده بود.

او پس از گذراندن ماه‌ها حبس، در اواسط زمستان پیشین از زندان آزاد شد، اما اجازه نداشت تا خاک ایران را ترک کند.

دانشگاه علوم سیاسی، در شهر پاریس که در این سال‌ها یک کارزار پشتیبانی برای آزادی خانم عادلخواه را ایجاد کرده بود، روز چهارشنبه خبر داد که او سه‌شنبه ۲۵ مهرماه توانست به فرانسه بازگردد.

فریبا عادلخواه تا هنگام سفر به ایران و بازداشت شدن، در این دانشگاه به عنوان پژوهشگر و مدرس به کار مشغول بود.

بازداشت و محاکمه خانم عادلخواه در این سال‌ها به تنش میان حکومت جمهوری اسلامی و فرانسه دامن زد.

علاوه بر فریبا عادلخواه، شریک زندگی‌اش رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی نیز توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

آقای مارشال پس از تحمل چند ماه حبس در فروردین ۱۳۹۹ آزاد شد و به فرانسه بازگشت.

آزادی او تنها چند ماه پس از سفر روح‌الله زم، خبرنگار و کنشگر سیاسی، از فرانسه به عراق و ربوده‌شدنش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی رخ داد.

روح‌الله زم پس از انتقال به ایران توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شد.

اکنون سسیل کولر و شریک زندگی‌اش ژاک پاریس که هر دو از فعالان سندیکایی فرانسه‌ بودند، همچنین لویی آرنو، مشاور امور بانکی و یک شهروند فرانسوی دیگر که نامش فاش نشده است، در ایران زندانی هستند.

وزارت امور خارجه فرانسه از بازداشت اتباع خارجی در ایران به عنوان «دیپلماسی گروگانگیری» یاد می‌کند.

شماری از کشورهای اروپایی و مدافعان حقوق بشر، تهران را در مورد بازداشت ده‌ها خارجی، به پیش‌گرفتن «استراتژی باج‌خواهی برای امتیازگیری از غرب» متهم می‌کنند.

در ۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال، بنژامن بری‌یر شهروند فرانسوی و برنار فیلان، شهروند فرانسوی-ایرلندی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بودند، بر پایه آن‌چه توسط وزارت امور خارجه فرانسه «مسائل انسان‌دوستانه» خوانده‌شد، از زندان‌های ایران آزاد شده و به پاریس رفتند.

جمعه پنجم خرداد، اولویه وانده‌کاستیل، بلژیکی که برپایه اتهام جاسوسی، بیش از ۴۶۰ روز را در ایران زندانی بود، در ازای رهایی اسدالله اسدی، یک دیپلمات ایرانی که به اتهام توطئه برای انجام عملیات تروریستی، در بلژیک محکوم شده‌بود، از زندان دستگاه قضایی رژیم حاکم بر ایران آزاد شد و به بروکسل بازگشت.

در پی آن تبادل، جمهوری اسلامی کامران قادری و مسعود مصاحب، دو اتریشی ایرانی‌تبار و همچنین یک شهروند دانمارکی، را آزاد کرد.

RFI

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط