13.4 C
Paris
Friday, March 29, 2024

فریبا عادلخواه، پژوهشگر فرانسوی، از حبس خانگی به زندان اوین منتقل شد

فریبا عادلخواه، پژوهشگر فرانسوی که از خرداد ١٣٩٨ در ایران نخست در زندان و سپس در حبس خانگی بسر می‌برد، به گزارش کمیتۀ حمایت از او در پاریس، به زندان اوین بازگردانده شد. وزارت امور خارجۀ فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم اثرات منفی بر مناسبات میان دو کشور خواهد گذاشت.

کمیتۀ حمایت از فریبا عادلخواه در پاریس «حیرت و انزجار» خود را از بازگرداندن او به زندان اوین اعلام داشت و با انتشار بیانیه‌ای، تصمیم مقامات ایران در این زمینه را «بیشرمانه» توصیف کرد و آن را اقدامی در جهت دست یافتن «اهداف مبهم داخلی و خارجی» جمهوری اسلامی ایران دانست.

این کمیته تاکید می‌کند که فریبا عادلخواه «پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات و تحقیقات بین‌المللی وابسته به موسسۀ عالی علوم سیاسی پاریس است که به عنوان زن دانشمند سال ٢٠١٩، جایزۀ ایرِن ژولیوت کوری به او تعلق گرفته و […] با اتهامات وارد شده بر وی کاملاً بیگانه است».

این کمیته یادآوری می‌کند که فریبا عادلخواه در ۵ ژوئن ٢٠١٩/ ١۵ خرداد ١٣٩٨ در تهران دستگیر گردید و «بر پایۀ اتهامات واهی و با برگزاری یک محاکمۀ ننگ آور» به ۵ سال زندان محکوم شد.

فریبا عادلخواه در ٣ اکتبر ٢٠٢٠ در پی شیوع ویروس کرونا در زندان اوین همانند بسیاری زندانیان دیگر به حبس خانگی فرستاده شد. کمیتۀ حمایت از فریبا عادلخواه هشدار می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی ایران اینک که شیوع بیماری همچنان ادامه دارد «با بازگردادن او به زندان سلامت و زندگی او را به خطر می‌اندازند».

این کمیته از دولت فرانسه، دولت‌های اروپائی و نمایندگان مجالس در اروپا می‌خواهد که برای کسب آزادی او بسیج شوند.

وزارت امور خارجۀ فرانسه در بیانیه‌ای از «بازگرداندن بدون توضیح و بدون آگاهی پیشاپیش» فریبا عادلخواه به زندان ابراز «حیرت» کرد و خواستار «آزادی فوری» او شد. وزارت امور خارجۀ فرانسه هشدار داده است که این اقدام «بر روابط میان فرانسه و ایران اثرات منفی خواهد گذاشت و اعتماد میان دو کشور را از میان خواهد برد».

رادیو فرانسه

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط