12.4 C
Paris
Tuesday, April 30, 2024

فرزندان نرگس محمدی جایزه صلح نوبل مادرشان را دریافت کردند

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، روز یکشنبه ۱۹ آذر در اسلو پایتخت نروژ جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ را به صورت نمادین دریافت کرد.

محمدی که به دلیل مخالفت با جمهوری اسلامی در زندان اوین به سر می‌برد، اجازه نیافت در این مراسم حضور یابد و فرزندان او، علی و کیانا رحمانی، به نمایندگی از مادرشان این جایزه را دریافت کردند.

در این مراسم، پادشاه، ملکه و ولیعهد نروژ و همچنین برخی چهره‌های سرشناس ایرانی مانند مژگان شجریان و گلشیفته فراهانی حضور داشتند.

محمدی در پیام خود که به صورت سخنرانی از سوی فرزندانش قرائت شد، حکومت جمهوری اسلامی را «استبدادی و ضد زن» دانست. او همچنین خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از جامعه مدنی ایران شد.

در بخشی از پیام خانم محمدی آمده است: «رژیم جمهوری اسلامی در کمترین میزان مشروعیت مردمی قرار دارد و این حکومت با سرکوب، اعدام، کشتار و زندان به مطالبات مردم پاسخ داده است.»

محمدی در این پیام به دادن امتیازهای ویژه اقتصادی به نزدیکان حکومت در ایران اشاره کرد و گفت: «نوع حکومتداری جمهوری اسلامی جامعه را به فقر سوق داده و تبعات اینها زندگی مردم را دچار مشکل کرده است.»

کیانا رحمانی دختر نرگس محمدی روز شنبه در یک کنفرانس خبری در حاشیه این مراسم در پیامی از سوی مادرش گفت: «جامعه ایران به حمایت جهانی نیاز دارد و شما، روزنامه‌نگاران و متخصصان رسانه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین متحدان ما در مبارزه دشوار با استبداد مخرب حکومت جمهوری اسلامی هستید. از صمیم قلب از تلاش‌های شما، از تمام کارهایی که برای ما انجام داده‌اید، سپاسگزارم.»

کیانا رحمانی گفت که امید چندانی برای دیدن دوباره مادرش ندارد. او گفت: «شاید در ۳۰ یا ۴۰ سال آینده او را ببینم، اما فکر می‌کنم دیگر او را نخواهم دید. اما مهم نیست، چون مادرم همیشه در قلب من، ارزش‌هایی که ارزش جنگیدن دارند، زنده خواهد ماند.»

بنیاد نوبل در روز ۱۴ مهر نرگس محمدی را به عنوان برنده جایزه صلح ۲۰۲۳ معرفی کرد. او پس از شیرین عبادی، دومین ایرانی است که جایزه صلح نوبل را از آن خود می‌کند.

در بخش آدرس دعوت‌نامه برنده جایزه صلح نوبل امسال، نوشته شده است: «خانم نرگس محمدی، زندان اوین، تهران، ایران.»

به دنبال اعطای جایزه نوبل به نرگس محمدی، درخواست های بسیاری از داخل و خارج ایران برای آزادی او مطرح شد، اما این درخواست ها بدون پاسخ ماند و او همچنان در زندان است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط