10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

فرانسه تایید حکم ۵ سال زندان فریبا عادلخواه را محکوم کرد

بنابه گزارش رسانه ها از پاریس، دولت فرانسه روز سه شنبه از تایید حکم ۵ سال زندان فریبا عادلخواه در ایران به عنوان اقدامی که فقط برای مقاصد سیاسی صورت می گیرد انتقاد کرده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای نوشت: ما این تصمیم مقام های ایرانی را که در غیاب هرگونه شواهد جدی یا واقعیات، بر ادامه بازداشت خانم فریبا دلخواه فقط برای مقاصد سیاسی اصرار دارند، محکوم می کنیم. ما مصمم به کسب آزادی هم وطن خود هستیم.

وزارت خارجه فرانسه گفت این حکم تاثیری منفی بر روابط دو کشور خواهد داشت و به طور قابل توجهی از اعتماد میان دو کشور کم می کند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه پیشتر در این روز از قطعی شدن ۵ سال حبس برای فریبا عادلخواه خبر داد و گفت: دادگاه بدوی قبلا در مورد خانم فریبا عادلخواه رای صادر کرده بود و ایشان تجدیدنظر خواهی کرده بود و دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی را تایید کرده.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو)، ژوئن سال گذشته در یکی از سفرهای خود به ایران بازداشت و در ماه مه امسال محکوم شد.

سعید دهقان وکیل خانم عادلخواه روز ۲۷ اردیبهشت -۱۶ مه گفت که او به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت به پنج سال حبس و برای تبلیغ علیه نظام هم یک سال زندان محکوم شد.

خانم عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس گرفته است. او در رشته های ایران، اسلام و شیعه تخصص دارد.

مقام های امنیتی و قضایی همزمان با فریبا عادلخواه، رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی دیگری را هم بازداشت کرده بودند اما در نهایت ایران او را با یک زندانی ایرانی در فرانسه معاوضه کرد که متهم به دور زدن تحریم های ایران بود.

امائول مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت و گوهای تلفنی منظم خود با حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواستار آزادی خانم عادلخواه شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط