10.2 C
Paris
Sunday, April 28, 2024

فرانسه اسلام گرایی سیاسی افراطی را دشمن خود اعلام کرد

ژان کستکس، نخست وزیر فرانسه، در مصاحبه ای تلویزیونی با اشاره به عملیات تروریستی هفته های گذشته در این کشور صریحاً “اسلامگرایی سیاسی افراطی” را دشمن فرانسه خواند و خواستار “نبردی ایدئولوژیک” علیه آن شد. کستکس سازش و مماشات احزاب سیاسی و روشنفکران فرانسه را با اسلامگرایی سیاسی طی سال های اخیر محکوم کرد و گفت که کلیه انجمن ها و مساجد تقلبی اسلامگرایان و مدارس زیرزمینی آنان که جهت مغزشویی به راه افتاده اند، منحل خواهند شد.

نخست وزیر فرانسه در ادامه گفت : “دشمن می کوشد با پراکندن نفرت و خشونت جامعۀ فرانسه را دچار انشقاق و دوستگی کند.” کستکس با انتقاد از مماشات سال های گذشته در قبال اسلامگرایی یا توجیه آن گفت که “نخستین شیوۀ پیروزی در جنگ علیه اسلامگرایی افراطی اتحاد ملی حول ریشه ها، هویت ملی، ارزش های جمهوری فرانسه و به ویژه ارزش آزادی است.”

نخست وزیر فرانسه خبر داد که کلیه انجمن ها و مساجد جعلی، مدارس زیرزمینی که پوششی برای فعالیت های اسلامگرایی سیاسی افراطی در فرانسه هستند، منحل خواهند شد و شماری از آنها تاکنون نیز منحل شده اند. کستکس تأکید کرد که مدارس مخفی اسلامگرایان تعطیل خواهند شد و انجمن هایی که به عملیات مغزشویی سرگرم هستند منحل می شوند و تدابیر قانونی جدیدی برای مقابله با نفرت پراکنی در شبکه های اجتماعی اتخاذ می شود.

ساعاتی پس از این اظهارات، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در پیامی خطاب به دوازده میلیون دانش آموز این کشور با اشاره به قتل فجیع ساموئل پتی، آموزگار فرانسوی، بار دیگر بر حمایت خود و ملت فرانسه از کودکان و نوجوانان این کشور تأکید کرد و آنان را آینده سازان جمهوری فرانسه حول ارزش های بنیادین آن، یعنی آزادی، برابری و برداری خواند. رئیس جمهوری فرانسه از دانش آموزان خواست که دربارۀ قتل فجیع آموزگار فرانسوی با یکدیگر و با آموزگاران خود گفتگو کنند. او خطاب به دانش آموزان تأکید کرد که “طرح و هدف تروریسم ایجاد تنفر است.”

امانوئل ماکرون در اقدامی جداگانه وزیر کشور فرانسه، ژرالد درمنن، را برای گفتگو با مقامات تونس راهی این کشور کرد. قاتل سه فرانسوی در کلیسای نتردام نیس یک جوان پناهجوی تونسی است که یک روز پیش از واقعه وارد فرانسه شده بود. پیشتر رؤسای جمهوری فرانسه و تونس در گفتگویی تلفنی بر همکاری های دو کشور در زمینۀ مبارزه با تروریسم تأکید کرده بودند. در این گفتگو رئیس جمهوری تونس همبستگی خود را با فرانسه پس از قتل سه فرانسوی توسط یک جوان تونسی اعلام کرد. عامل این جنایات سر یکی از قربانیان خود را در داخل کلیسای شهر نیس از تن جدا کرد.

رادیو فرانسه

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط