12.5 C
Paris
Thursday, April 18, 2024

فدریکا موگرینی: امنیت اروپا در حفظ برجام است

بنابه گزارش رسانه ها، پس از پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه ۲۸ می ۲۰۱۸ ، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری برجام را برای حفظ امنیت منطقه ضروری دانست.

مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت که ایران تا امروز به تمام تعهداتش عمل کرده است و به این ترتیب اروپا ناگزیر است به تعهدات خود مبنی برحفظ برجام متعهد بماند.

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تعهد ایران به مفاد برجام را تایید کرده است تاکید که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور مشترک و با «عزمی راسخ» می‌خواهند که برجام حفظ شود.

خانم موگرینی اعلام کرد اروپا در این باره با سایر کشورهای عضو برجام نیز همکاری خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی و اتحادیه اروپا گفت: «برای اتحادیه اروپا آن چه که در توافق هسته ای اهمیت دارد، برخلاف گفته ها، منافع اقتصادی نیست. مهم‌ترین اولویت اروپا برای حفظ برجام حفظ امنیت در منطقه خاورمیانه و به تبع آن در اروپا است.» وی افزود: «امنیت اروپا با شکستن برجام به خطر می افتد اروپا حاضر نیست چنین خطری را بپذیرد به همین دلیل تمام تلاشش را خواهد کرد تا توافق هسته ای پابرجا بماند.»

فدریکا موگرینی در پاسخ به پرسش خبرنگار یورونیوز درباره واکنش متفاوت کشورهای اروپایی به برجام گفت: «به هرترتیب اتحادیه اروپا به نگرانی‌های آمریکا هم توجه کرده است. اما توافق هسته‌ای جدای از این نگرانی‌ها است. ما پیش تر ایران را به دلیل پیشرفت برنامه موشکی و مداخله در امور کشورهای همسایه مورد تحریم قرار داده ایم و به این ترتیب نمی توان گفت که نگرانی‌های آمریکا را در نظر نمی گیریم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی درباره اشتراک نظر کشورهای اروپایی درباره برجام سخن گفت که لهستان یکی از مهم ترین کشورهای عضو اتحادیه در آخرین واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرد اروپا باید شرایط آمریکا درباره برجام را بپذیرد و مذاکرات تازه ای را با ایران با توجه به شروط آمریکا آغاز کند.

خانم موگرینی اختلاف با لهستان در مورد رویکرد به سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را کم اهمیت دانست.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط