13.3 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

صنعت کامیون سازی ایران، نوزدهمین تولید کننده در جهان

بر اساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی خودرو سازان در سال ۲۰۱۶ کشور چین با تولید یک میلیون ۷۵۶ هزار دستگاه کامیون به عنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان شناخته شد. تولید کامیون در چین نسبت به سال قبل ۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد که این موضوع نشان از رشد اقتصادی چین و نیاز این کشور به تولید کامیون برای مصارف عمرانی و حمل نقل کالا دارد. از طرفی شرکت‌های چینی در حال گسترش بازار‌های صادراتی خود هستند. این شرکت‌ها توانسته‌اند در بازار ایران هم نفوذ گسترده‌ای داشته باشند. البته کیفیت پایین کامیون‌های تولیدی شرکت‌های چینی به کابوس جاده‌های ایران تبدیل شده است.

پس از چین، ژاپن با تولید ۵۸۶ هزار کامیون مقام دوم و هند با تولید ۲۹۳ هزار کامیون در مکان‌های سوم قرار دارند.

آمریکا با تولید ۲۶۸ هزار دستگاه،مکزیک ۱۴۰ هزار دستگاه،کره جنوبی ۷۹ هزار دستگاه، اندونزی ۶۴ هزار دستگاه، برزیل ۶۰ هزار دستگاه، روسیه ۵۰ هزار دستگاه و ایتالیا ۴۵ هزار دستگاه در مکان‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

ایران هم پس از الجزایر که تولید ۱۱ هزار کامیون در سال دارد با تولید ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه در مکان ۱۹ قرار گرفته است.

با وجود بازار مناسب و امکان تبدیل شدن ایران به قطب تولید کامیون در خاورمیانه ایران همچنان در زمینه تولید کامیون به ظرفیت‌های قبلی‌اش دست پیدا نکرده است و تحریم‌های اقتصادی نیز ضربه سختی به کارخانه‌های تولید کامیون در ایران وارد کرده‌اند.

ایران از گذشته یکی از بهترین کانون‌های تولید کامیون در جهان بوده و پیش از سال ۱۳۵۷ مرکز اصلی تولید کامیون‌های ماک در جهان پس از ایالات متحده بود. پس از انقلاب همچنان تولید کامیون‌های اروپایی مانند ولوو و مرسدس بنز در ایران ادامه یافت و پس از سال ۱۳۷۶ تولید محصولات این شرکت‌ها در ایران به اوج خود رسید و ایران به یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان کامیون‌های ولوو و مرسدس بنز در جهان تبدیل شد. با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران کمرنگ و فعالیت شرکت‌های چینی افزایش یافت.

وزارت راه و شهرسازی ایران می‌گوید در حال حاضر در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور ۱۲۷ هزار کامیون با عمر بالای ۲۵ سال تردد می‌کنند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید نوسازی ناوگان جاده‌ای «چندین میلیارد دلار» هزینه خواهد داشت و این کار توسط منابع داخلی به تنهایی ممکن نیست.

به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های بزرگ کامیون‌ساز مانند ولوو و بنز تمایل بازگشت به ایران را پیدا کرده‌اند.

ایران طی سال‌های ۸۰ تا ۸۴ به یکی از ۵ سایت تولید کامیون ولوو در جهان بود و حتی تولید کامیون این شرکت در ایران به حدود ۱۲ هزار دستگاه در سال هم رسیده بود.

تولید کامیون در سال ۸۴ در ایران حدود ۳۰ هزار دستگاه بود که اکثر کامیون‌های تولیدی هم ساخت شرکت‌های مطرحی مانند مرسدس بنز، ولوو، رنو تراکز و ایویکو بودند این در حالی است که این عدد در سال ۹۲ به حدود ۱۴ هزار دستگاه رسید با این تفاوت که بیشتر تولیدات ایران در سال ۹۲ را تولید کامیون‌های چینی تشکیل می‌دادند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط