12.9 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

صد و یکمین روز اعتراض‌ها در ایران و ربوده شدن بیش از ۶۵۰ دانشجو از دانشگاه ها

اعتراض‌های سراسری در ایران از ۱۰۰ روز گذشت. مردم معترض شامگاه شنبه و بامداد یک‌شنبه در حالی به اعتراض‌های پراکنده و شعاردهی‌های شبانه خود ادامه دادند که حمایت‌های بین‌المللی از این اعتراض‌ها هم ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در صدمین شب اعتراض‌ها در ایران نشان می‌دهند که مردم معترض با وجود بارش برف و سرما در برخی از شهرهای کشور به صورت پراکنده تجمعات اعتراضی شبانه برگزار کردند.

شعارهای شبانه معترضان در شنبه شب همچون شب‌های گذشته که از داخل خانه‌ها و مجتمع‌‌های مسکونی سر داده می‌شد، علیه نظام سیاسی ایران و رهبری آن بود. بنا به ویدئوهای منتشر شده، تجمع‌های اعتراضی مردم ایران در شامگاه شنبه با حضور نیروهای امنیتی به درگیری کشیده شده است.

بوکانی‌ها در چهلم کشته‌‌شدگان بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خیابانی برگزار کردند
گزارش‌ها از بوکان حکایت از آن دارند که شهروندان ساکن این شهر با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی در چهلمین روز معترضان کشته شده در این شهر، دست به تجمع‌های خیابانی زدند. در ویدیوهای منتشر شده از تجمع‌های خیابانی در بوکان، صدای شلیک شنیده و دود ناشی از گاز اشک‌آور دیده می‌شود.

بنا به این گزارش‌ها، خانواده‌های کشته شدگان بوکانی با وجود جو «شدید امنیتی»، بر سر مزار کشته‌شده‌ها حاضر شده‌اند. همچنین گزارش‌ها از اعتصاب کسبه در شهر بوکان حکایت دارند.

حدود چهل روز پیش، چندین شهر کردنشین از جمله سنندج، مهاباد، بوکان و جوانرود شاهد سرکوب‌ شدید معترض با استفاده از نیروهای نظامی بود.

ربوده شدن بیش از ۶۵۰ دانشجو در صد روز اعتراض
کانون بین‌المللی دانشگاهیان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به روسای دانشگاه‌ها نوشته‌اند که بیش از ۶۵۰ دانشجو از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در جریان اعتراضات سراسری ربوده شده‌اند و “اکنون در زندان‌های تاریک حکومت منتظر احکام سنگین قضایی هستند.”

در ادامه این نامه نوشته شده است: «۲۱ نفر از دانشجویان به جرم اعتراض مسالمت‌آمیز، حکم زندان حتی تا ۵ سال گرفته‌اند و حکم شلاق نیز برای تعدادی از آنها لحاظ شده است.» نویسندگان نامه صدور این احکام را “مایه شرمساری وزارت علوم” دانسته‌اند.

در این نامه‌آمده است: «روسای دانشگاه موظفند از تمامی ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی برای آزادی دانشجویان و مشخص شدن عاملان قتل دانشجویان کشته شده، استفاده و نتایج را علنی کنند.»

نامه تاکید کرده است: «در این میان دانشجویان کشته شده‌ای که هیچ نهادی مسئولیت مرگ آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد، لکه ننگی است افزون بر جنایت رخ داده در این ۴۳ سال حکومت جور و ظلم.»

رابرت دنیرو خواستار آزادی ترانه علیدوستی شد
رابرت دنیرو، بازیگر و فیلم‌ساز سرشناش آمریکایی خواستار آزادی ترانه علیدوستی و دیگر معترضان زندانی شد. آقای دنیرو با امضای بیانیه‌ای که از طرف جشنواره فیلم «ترایبکا» منتشر شده است به بازداشت خانم علیدوستی اعتراض کرد.

جشنواره فیلم ترایبکا در بیانیه خود از جعفر پناهی، مصطفی آل‌احمد و محمد رسول‌اف، ۳ فیلم‌ساز ایرانی هم حمایت کرده است.

پیش از این هم چندین جشنواره سینمایی، فیلمسازان و هنرمندانی از سراسر جهان با صدور اطلاعیه‌هایی خواستار آزادی ترانه علیدوستی از زندان اوین شده بودند. «انجمن کارگردانان سینمای فرانسه»، «اتحادیه بازیگران سینما، تلویزیون و رادیوی آمریکا» و جشنواره‌های فیلم کن، لوکارنو و برلین بازداشت این بازیگر سرشناس ایرانی را محکوم کرده بودند.

پاپ فرانسیس خواهان «آشتی» در ایران شد
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم روز کریسمس در کلیسای سنت پیتر در واتیکان برای نخستین بار به اعتراض‌ها در ایران واکنش نشان داد و برای «آشتی» در این کشور دعا کرد.

پاپ فرانسیس پیشتر در بازگشت از بحرین در اواسط آبان در برابر سؤالی که از او درباره نقش زنان در خط مقدم اعتراض‌ها در ایران پرسیده شد، پاسخ مستقیمی نداد.

مهسا پیروی ۲۵ ساله به ۱۰ سال زندان محکوم شد
صدور احکام سنگین زندان، شلاق و تبعید برای بازداشتی‌های گمنام اعتراض‌های اخیر همچنان ادامه دارد. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از محکومیت مهسا پیروی ۲۵ ساله به ۱۰ سال زندان خبر داد.

بر اساس اعلام این کمیته، خانم پیروی اواخر مهر ماه به دلیل درآوردن روسری خود و چرخاندن آن در هوا در بلوار میرداماد تهران بازداشت شده بود.

اعتصاب غذای خواهرزاده خامنه‌ای در زندان
فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر، در زندان اعتصاب غذا کرد . او خواهرزاده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

محمود مرادخانی برادر او در توئیتی اعلام کرد، خواهرش که در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد در “اعتراض به محل نگهداری‌ و عدم انتقال به زندان اوین اعتصاب غذا کرده است.

پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت صدمین روز اعتراضات سراسری
رضا پهلوی در پیامی به مناسبت سوم دی (۲۴دسامبر) تاکید کرد که “با هم ایران را پس می‌گیریم و دوباره می‌سازیم”.

شاهزاده رضا پهلوی در توئیت خود با استفاده از هشتک‌های مهسا امینی و مجید رضا رهنورد، نوشت:«۱۰۰ روز شجاعت، ۱۰۰ روز ایستادگی، ۱۰۰ روز همبستگی. برای ایران آزاد و آباد.»

تماس گروگان فرانسوی با خانواده‌اش، دو روز پیش از حضور مقام‌های ایران و فرانسه در اردن
کمیته پشتیبانی از سیسیل کوهلر، معلم فرانسوی دربند در ایران، روز شنبه اعلام کرد که خانواده‌اش یک‌شنبه گذشته طی یک تماس ویدیویی در «واتس‌اپ» توانستند برای نخستین بار از زمان بازداشت این فعال صنفی که در بهار پیشین رخ‌داد، با او صحبت کنند. سیسیل و همسرش ژاک پاریس، در جریان یک سفر تفریحی به ایران بازداشت شدند و به‌اتهام «جاسوسی، دیدار با کنش‌گران و ساماندهی آشوب و اعتراض» در بند هستند.

ناتالی گوله، عضو مجلس سنای فرانسه خود را مادر‌خوانده و کفیل سیاسی مرجان جنگجو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ایران معرفی کرد. ناتالی گوله، نماینده مجلس فرانسه با انتشار تصویری از مرجان جنگجو در توییتر نوشت: «به مادرخواندگی مرجان جنگجو، ورزشکار ربوده شده مفتخرم»
مرجان جنگجو، مربی ورزشی در شیراز بازداشت شده و گفته می‌شود به زندان عادل‌آباد منتقل شده‌است.

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط