7.2 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

شک و تردید در مرگ طبیعی پابلو نرودا

شک و تردید پیرامون دلایل مرگ پابلو نرودا سابقه دارد. در سال ۲۰۱۳، دستگاه قضایی شیلی اجازه داد تا قبر این شاعر و سیاستمدار دارنده نوبل ادبی نبش شود.

در آن زمان شواهدی مبنی بر مرگ غیرطبیعی نرودا پیدا نشد.

اینک و چهار سال پس از این نبش قبر، گروهی متشکل از ۱۶ متخصص از کانادا، شیلی، اسپانیا، دانمارک و آمریکا با بررسی‌زهرابه‌های بازمانده از جسد گفته‌اند که سرطان نمی‌تواند به طور قطع علت مرگ نرودا بوده باشد.

این کارشناسان تمامی مدارک قضایی و پزشکی مربوط به نرودا را تجزیه‌ و تحلیل کرده‌اند. ‌آنها در بررسی بقایای جسد، بیش از هر چیز به باکتری‌های ناشناخته‌ای بر خورده‌اند. توکسین‌ها و باکتری‌های موجود در تابوت، در آزمایشگاه‌های دانمارک و کانادا تحت بررسی هستند.

شواهد جدید، بار دیگر این پرسش را پیش می‌کشند که آیا نرودا به خاطر مقاومت در برابر دیکتاتوری نظامی پینوشه کشته شده یا حقیقتا به مرگ طبیعی درگذشته است. او که از دوستان نزدیک سالوادور آلنده، رئیس جمهور چپ‌گرای شیلی بود، ۱۲ روز پس از کودتای نظامی این کشور، در ۲۳ سپتامبر ۱۹۷۳ درگذشت.

نرودا در آن زمان ۶۹ ساله بود و حکومت نظامی شیلی دلیل مرگ او را سرطان پروستات اعلام کرد.

خانواده نرودا معتقد است که او را مسموم کرده‌اند. مانویل آرایا، راننده و پیشکار او در سال ۲۰۱۳ گفته بود که نرودا یک شب پیش از سفر برنامه‌ریزی شده به مکزیک، بر اثر تزریقی اسرارآمیز درگذشت.

نرودا می‌خواست به مکزیک بگریزد تا مخالفت با رژیم کودتایی پینوشه را از آنجا دنبال کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط