11.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

شکایت علیه محمد بن سلمان، به قوه قضائیه فرانسه

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سازمان یمنی دفاع از حقوق بشر، امروز سه شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین، دادخواستی را به عنوان شاکی خصوصی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تسلیم قوه قضائیه فرانسه کرد. این سازمان، محمد بن سلمان را به همدستی در اعمال شکنجه، آزار و رفتار غیرانسانی در یمن متهم ساخته است.

“طاها حسین محمد”، وکیل و سرپرست سازمان یمنی “مرکز قانونی دفاع از حقوق و توسعه”* و ۲ مشاور حقوقی فرانسوی‌اش، “ژوزف برهام” و “حکیم چِرگی”، با سود جستن از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه، شکایت‌نامه‌ای را علیه وی تسلیم مقامات قضایی این کشور کرده‌اند. “مرکز قانونی دفاع از حقوق و توسعه”، در همصدایی با مبارزات سازمان‌های غیردولتی که علیه فروش تسلیحات نظامی فرانسه به عربستان سعودی فعالیت می کنند، به این عمل مبادرت ورزیده است. بر اساس گزارش‌های این سازمان‌های غیردولتی، عربستان سعودی احتمالاً از تسلیحات نظامی خریداری شده از فرانسه برای انجام عملیات نظامی و کشتار غیرنظامیان استفاده کرده است.

“مرکز قانونی دفاع از حقوق و توسعه”، در سال ۲۰۱۴ ﺗﺄسیس شده است و توسط تعدادی وکیل اداره می شود. این مرکز و وکلای فرانسوی آن بر این موضوع تکیه می کنند که محمد بن سلمان که از ٢٣ ژانویه ۲۰۱۵ تصدی وزارت دفاع عربستان سعودی را بر عهده دارد، در ٢۵ مارس همان سال فرمان نخستین حملات هوایی این کشور را به یمن صادر کرد. به گفته آنان، محمد بن سلمان در مقام وزیر دفاع عربستان سعودی، ائتلاف عرب با اکثریت سنی را رهبری می کند. کشورهای عضو ائتلاف عرب، با حوثی‌های شیعی یمن که کنترل بخش بزرگی از شمال این کشور را در دست دارند و از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند در جنگند.

به گفته “ژوزف برهام” و “حکیم چِرگی”، وکلای فرانسوی “مرکز قانونی دفاع از حقوق و توسعه”، از آنجایی که اتهامات وارده به محمد بن سلمان در چهارچوب کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد منع شکنجه مصوبه سال ۱۹۸۴ میلادی قرار می‌گیرد، قوه قضائیه فرانسه دارای صلاحیت لازم برای دستگیری محمد بن سلمان در این کشور است. آنان خاطر نشان کرده‌اند که بر اساس اسناد سازمان‌های دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و آکسفام و گزارش‌های سازمان ملل متحد، غیرنظامیان یمنی بارها هدف بمباران‌های کور نیروی هوایی ائتلاف عرب قرار گرفته‌اند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط