7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

سیاستمداران برجسته فرانسوی در تظاهرات ایرانیان: اروپا سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند

چند تن از سیاستمداران و نمایندگان فرانسوی با حضور در جمع راهپیمایان ایرانی در پاریس همبستگی خود را با خواست معترضان ایرانی برای تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران اعلام کردند.

یانیک ژادو، نماینده حزب سبزها در پارلمان اروپا که روز یکشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در تجمع صدها نفری ایرانیان فرانسه در میدان تروکادرو سخنرانی می‌کرد، گفت:

در پارلمان اروپا و برخی کشورهای عضو اتحادیه، صحبت از «شورش» یا «خیزش» (در ایران) است. ولی همه ما می‌دانیم که این یک «انقلاب» است. نه آن انقلاب آخوندها، نه آن پسرفت ضدتمدنی، بلکه انقلاب وجدان‌ها، انقلاب دل‌ها و تن‌ها، انقلاب زنانی که روسری را در آوردند تا از آن پرچم آزادی، برابری، برادری و خواهری بسازند.

این سیاستمدار برجسته فرانسه که نامزد دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بود، از رئیس جمهور امانوئل ماکرون خواست که به همراه دیگر رهبران اروپایی «ترتیبی بدهند تا سفیران اروپا از تهران بازگردند».

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ار.اف.ای فارسی که این هفته چه اتفاقی در پیوند با ایران قرار است در پارلمان اروپا بیفتد گفت:

قرار است درباره مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه حکومت آخوندها در ایران بحث کنیم، چون می‌دانید که آنها شکنجه، کشتار و اعدام می‌کنند. طبیعی است که ما تحریم‌ها علیه افراد مقصر را سنگین‌تر کنیم. امروز مجبوریم فشار را باز هم یک درجه بالاتر ببریم. به نظر من امروز اتحادیه اروپا باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان نهاد تروریستی بشناسد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چرا اروپا اقدامات عینی‌تری علیه جمهوری اسلامی انجام نمی‌دهد، گفت:

اِعمال نظام جدید تحریم‌ها علیه افراد و فرستادن علامت به ایران با تحریم‌های اقتصادی، به خودی خود اقدام کمی نیست. اینها اهرم‌هایی است که امروزه استفاده از آن کار ساده‌ای نیست. کاری که امروز باید بکنیم محکوم کردن بخشی از این رژیم یعنی سپاه پاسداران و اعلام آن به عنوان گروه تروریستی است.

ایرانیانی که مطابق روال هر هفته برای ابراز همبستگی با خیزش مردمی ایران در پاریس گرد هم آمده بودند، با شعار و فریاد از این سخنان استقبال کردند.

یانیک ژادو پس از این راهپیمایی در صفحه توییترش نوشت که در گردهمایی «برای دموکراسی در ایران» از لزوم تشدید تحریم‌ها و «تروریست» نامیدن سپاه پاسداران سخن گفته است.

فرانسوا بشیو، رهبر حزب «جنبش ترقی‌خواهان» و معاون شهرداری منطقه ۱۹ پاریس نیز که در این تظاهرات شرکت داشت، در گفتگو با خبرنگار ار.اف.ای فارسی در حاشیه این رویداد گفت:

فردا روز خیلی مهمی برای اعلام همبستگی و پشتیبانی از زنان ایران و مردم ایران است. مردمی که از ۴ ماه پیش تاکنون از زمان قتل مهسا امینی شجاعانه در حال مبارزه هستند. پارلمان اروپا فردا درباره این که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی اعلام کند، تصمیم می‌گیرد و همه ما امید داریم که این تصمیم با اکثریت قاطع آرا تصویب شود. آنها تروریست‌هایی هستند که امروز ایرانیان را در کشور خودشان می‌کشند.

وی که همیشه و به طور مرتب در راهپیمایی‌های ایرانیان پاریس شرکت می‌کند، همچنین گفت:

چهار ماه است که رئیس جمهوری ماکرون و نمایندگان فرانسه تنها به محکوم کردن بسنده می‌کنند. اما امروز وقت عمل است. امروز دوستان ایرانی ما انتظار اقدامات شدیدتر دارند. دارایی‌های مالی حکومت ایران و بانک‌های ایرانی باید مسدود شود، باید حسرت به دل آخوندهای تهران گذاشته شود تا فردا ایرانی دیگر، ایرانی متعلق به مردم، بر روی خاکستر دیکتاتوری اسلامی و آخوندی بنا گردد.

چند نماینده و شخصیت ایرانی و فرانسوی دیگر نیز در جریان سخنرانی خود در این گردهمایی از دولت فرانسه خواستند تا ضمن قطع روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را درسیاهه گروه‌های تروریستی قرار دهد.

راهپیمایان ایرانی و فرانسوی در این تجمع عکس‌ها و پلاکاردهایی از کشته‌شدگان خیزش جاری و جوانان اعدام شده به دست جمهوری اسلامی در روزهای اخیر در دست داشتند و با برافراشتن پرچم سه رنگ ایران با نشان شیر و خورشید، شعارهای تندی علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن علی خامنه‌ای سر دادند.

ار.اف.ای / RFI

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط