12.3 C
Paris
Sunday, April 28, 2024

سه پناهجوی ایرانی که در فرانسه با جعل عنوان ماموران پلیس دست به سرقت می‌زدند، به زندان محکوم شدند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دادگاه کیفری شهر «مو» واقع در شرق پاریس شنبه ٢٠ ژوئن، سه پناه جوی ایرانی را که با جازدن خود به عنوان ماموران پلیس، اتوموبیل‌ها را متوقف و به بهانۀ بازرسی، اموال سرنشینان آنها را سرقت می‌کردند، به ١٢ تا ٢٤ ماه زندان محکوم کرد. یک ایرانی دیگر نیز در همین پرونده به اتهام «همدستی در سرقت» به شش ماه حبس قطعی و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

سه پناه جوی ایرانی که به اتهام «سرقت گروهی و سازمان یافته و جعل عنوان» ماموران پلیس در فرانسه تحت پیگرد قرار گرفته بودند، در پایان یک جلسۀ طولانی محاکمه بامداد شنبه به زندان محکوم گردیدند. مهدی فتوحی، ٣٢ ساله، به دو سال زندان، سیامک پاهنگ، ٣۵ ساله، به ١٨ ماه حبس، و پیمان احمدی، ٢۶ ساله، به یک سال زندان محکوم شدند. مژده جامی، ایرانی دیگری نیز در همین پرونده به اتهام «همدستی [با آنان] در سرقت» به یک سال حبس که ۶ ماه آن تعلیقی است محکوم گردید.

این سه پناه جوی ایرانی، بگفتۀ رئیس دادگاه کیفری «مو»، خود را به عنوان ماموران لباس شخصی پلیس جا زده و «همواره با راهکار یکسانی اتوموبیل‌ها را به بهانۀ کنترل متوقف کرده و پیمان احمدی که در ماه فوریۀ گذشته به فرانسه آمده است، با بازوبند پلیس، صورت پوشیده و ارائۀ کارت جعلی و آرم فلزی ماموران انتظامی، پس از درخواست اسناد هویتی و برگۀ مجوز خروج در دورۀ قرنطینه، خواستار بازرسی کیف و ساک آنها شده و این چنین پول و جواهرات موجود به سرقت می‌‌رفته است». نفر دوم همواره در اتوموبیل پشت فرمان می‌مانده و نفر سوم نیز در بیرون خودرو دیده بانی می‌کرده تا در صورت مشاهدۀ گشت پلیس دیگران را آگاه سازد.

پیمان احمدی در برابر دادگاه با اعتراف به جرم خود گفت که وی «بدون تهدید و خشونت» خواستار بازبینی مدارک سرنشینان می‌شده است.

این سه تن، بگفتۀ «لودوویک بوفیس» یکی از وکلای مدافع شاکیان، «بسیار کارکشته و سازمان یافته بوده و قربانیان خود را از میان افراد بی دفاع و ساده» انتخاب می‌کرده‌اند.

نمایندۀ دادستان، خانم «لورین فوزیه» تاکید کرد که این گروه به سراغ اتوموبیل‌هائی می‌رفته که به نظر می‌رسیده سرنشینان آنها «با نهادهای فرانسه آشنائی ندارند و ساده‌تر به دام می‌افتند». قربانیان همواره شهروندان خارجی بوده‌اند که همانند خود آنان با زبان فرانسه آشنائی چندانی نداشته‌اند: کارگران لهستانی، یک زوج ویتنامی، یک خانم تایوانی تبار و …

جلسات دادگاه به سبب ناآشنائی و یا آشنائی اندک متهمان به زبان فرانسه با حضور مترجم برگزار شد. یکی از وکلای مدافع آنان نیز خود به زبان فارسی سخن می‌گفت.

نمایندۀ دادستان در دادگاه تشریح کرد که این گروه با توجه به بسیج ماموران انتظامی برای اجرای قواعد دورۀ «اضطرار بهداشتی» در کشور و بویژه در استان «ایل دو فرانس» از فضای نگرانی و وحشت ناشی از شیوع ویروس کرونا سوء استفاده کرده و دست به اقدامات مجرمانه زده‌اند.

این گروه بر اساس آنچه در دادگاه گفته شد، دائماً اتوموبیل، تلفن‌های همراه مورد استفادۀ حود و محل استقرار برای کنترل را تغییر می‌داده و در یک ماه و نیم فعالیت ـ از ١٤ مارس تا ٢٨ آوریل ـ در پاریس و ده شهر حومۀ پایتخت طرح خود را به اجرا گذاشته است.

این سه تن این چنین حداقل ١٢٠٠٠ یورو به سرقت برده و در بازرسی از آپارتمان آنها دفتر حسابی با بیش از ٤٠٠٠٠ یورو و مقادیری جواهر و یک کارت اعتباری بدست آمده است. تحقیقات ادارۀ آگاهی و امنیت پلیس شهرستان «سِن سَن دُنی» در شمال پاریس که این سه تن در آن سکونت داشتند، نشان داده است که آنان در آپارتمانی با کرایۀ ماهانۀ ٤٠٠٠ یورو سکونت داشته‌اند.

بر پایۀ آنچه در دادگاه گفته شد، مهدی فتوحی و سیامک پاهنگ، پیش از این در فرانسه، آلمان، سوئیس، بلژیک و ایتالیا به «سرقت مشدد» متهم و یا با چنین اتهامی محکوم شده‌اند. مهدی فتوحی که در سال ٢٠١٨ به فرانسه آمده، پیش از این نیز در این کشور به اتهام دزدی به حبس قطعی محکوم شده بود.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط