15.4 C
Paris
Tuesday, May 7, 2024

سند ویکی لیکس؛ شایعه حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران از عربستان

آخرین افشاگری های وبسایت ویکی لیکس نشان می دهد که تلاش های اسراییلی ها برای مقابله با برنامه هسته ای ایران شامل انتشار شایعاتی درباره حمله قریب الوقوع نیروی هوایی اسراییل از پایگاهی در عربستان سعودی بوده است.
سیدنی بلومنتال، مشاور پیشین هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا، در ایمیلی خطاب به او در ۲۴ ژوییه ۲۰۱۲ نوشته است: «در حال حاضر اسراییل برای یک جنگ تمام عیار علیه ایران آماده نیست» ولی شایعات حمله اسراییل می تواند جهان را مجاب کند که «آن ها در باره پیگیری تلاش های خصمانه علیه برنامه هسته ای ایران جدی هستند».
بلومنتال به نقل از یک منبع بی نام اسراییل برای کلینتون نوشته است: «یک راه آن روزآمد کردن سیستم تسلیحاتی و تعیین یک پایگاه هوایی در عربستان سعودی است که گویی از آن برای حمله نهایی استفاده خواهد شد. بعد می توان این را به رسانه ها درز داد که بمبارانی به زودی اتفاق خواهد افتاد و جهان را از آن مطمئن کرد».
این ایمیل همچنین به شماری منابع ناشناس امنیتی و اطلاعاتی اروپایی و ترک اشاره دارد که ابراز نگرانی کرده اند حمله اسراییل علیه ایران آتش یک جنگ سراسری در خاورمیانه را به سرعت شعله ور خواهد کرد و اقدامات تلافی جویانه وسیع علیه اسراییل و همسایگان عرب ایران بخشی از آن خواهد بود.
ایمیل بلومنتال به نقل از مقام های امنیتی اروپایی نوشته است ایران به فشارهای اقتصادی حساس است.
وبسایت افشاگر ویکی لیکس همچنین متن سخنرانی های خصوصی هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۳ را منتشر کرده است که او خطاب به بانکداران بزرگ آمریکایی گفته بود آمریکا در صورت بیش از حد نزدیک شدن ایران به تولید جنگ افزار هسته ای «باید تاسیسات هسته ای آن کشور را بمباران کند». کلینتون در این سخنرانی ها تصریح کرده بود که «اسراییل از توان لازم برای توقف موفقیت آمیز پیشرفت فعالیت های هسته ای ایران برخوردار نیست».
مقام های دولت آمریکا ویکی لیکس را متهم کرده اند که با همکاری ماموران روسی قصد تضعیف کاندیداتوری کلینتون و تقویت رقیب او دانالد ترامپ را دارد. تا کنون ویکی لیکس حدود ۱۱ هزار ایمیل هک شده از ستاد انتخاباتی کلینتون را منتشر کرده است و قصد دارد تا شب انتخابات هشتم نوامبر بیش از ۵۰ هزار ایمیل دیگر را افشا کند.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط