15.7 C
Paris
Tuesday, April 30, 2024

سند ویکی‌لیکس از هیلاری کلینتون؛ حمله اسرائیل به ایران زیانبار است

بر اساس اسناد تازه انتشار یافته در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، هیلاری کلینتون معتقد بوده که هر گونه حمله احتمالی نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، بیشترین زیان را به خود اسرائیل وارد خواهد کرد.
وب‌سایت ویکی‌لیکس در مطالبی که در روزهای گذشته انتشار داده، تأکید کرده است که نظرات خانم کلینتون، نامزد کنونی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دورانی که او دیگر وزیر خارجه هم نبود، در موارد مختلف بیان شده است.
رسانه‌های اسرائیل یکشنبه بیست و پنجم مهر بر اساس اسناد جدید انتشار یافته در ویکی‌لیکس نوشته‌اند خانم کلینتون این سخنان را در زمانی بیان کرده بود که از احتمال حمله نظامی اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران سخن می‌رفت.
مقام‌های ارشد پیشین نظامی و امنیتی اسرائیل فاش کرده بودند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر با حمایت اهود باراک وزیر دفاع وقت سه بار برای حمله نظامی به ایران دستور آمادگی داده بود.
اما برپایه مطالبی که ویکی‌لیکس فاش کرده، خانم کلینتون معتقد بوده که حمله اسرائیل به ایران کمترین نتیجه را دربر خواهد داشت و عواقب سختی را متوجه خود اسرائیل خواهد کرد.
هیلاری کلینتون که چهار سال وزیر خارجه در دولت نخست باراک اوباما بود، اکنون یکی از دو نامزد پیشتاز برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هجدهم آبان، هشتم نوامبر است.
خانم کلینتون معتقد بوده که اگر راهکار سیاسی در برابر ایران نتیجه‌بخش نباشد، باید گزینه نظامی آخرین راهکار باشد، و گفته بود که آمریکا توان واقعی و سلاح‌های لازم را برای ضربه زدن به سایت‌های اتمی ایران دارد.
هیلاری کلینتون در کارزار انتخاباتی‌اش در برابر انتقادهای رقیب، تأکید کرده که از توافق هسته‌ای با ایران دفاع می‌کند و برجام بهترین سازوکار برای خاتمه دادن به یکی از پیچیده‌ترین معضلات دنیا بوده است.
اسناد ویکی‌لیکس همچنین می‌گوید که هیلاری کلینتون معتقد است که «گفت‌وگوهای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها- حتی بدون فایده، بهتر از نبود هر نوع تماس سیاسی میان طرفین در این نزاع دیرینه است».
همزمان با افشاگری‌های ویکی‌لیکس در مورد اظهارات خانم کلینتون در ارتباط با اسرائیل، یک نظرسنجی در اسرائیل نشان می‌دهد که اکثر مردم این کشور ریاست جمهوری کلینتون را بر رقیب او ترجیح می‌دهند.
روزنامه جروزالم پست یکشنبه ۲۵ مهر نوشته است، ۶۳ درصد از افکار عمومی اسرائیلی معتقد است که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری شود، کمتر نسبت به اسرائیل سخت‌گیری خواهد کرد.
تنها هشت درصد معتقدند که ممکن است ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید نسبت به اسرائیل «سخت‌گیری» نشان دهد.
در همین حال، اکثریت اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند، نظر به شخصیت ترامپ و وجهه منفی که در افکار عمومی جهانی از او بوجود آمده است، برای اسرائیل بهتر است که هیلاری کلینتون رئیس جمهوری شود.
۴۳ درصد از اسرائیلی‌ها در نظرسنجی جدید گفته‌اند، برای منافع اسرائیل هم شده، بودن خانم کلینتون در کاخ سفید را ترجیح می‌دهند؛ تنها ۲۶ و نیم درصد ترامپ را بهتر دانسته‌اند.
با وجود هم‌پیمانی آمریکا با اسرائیل و اعطای بسته کلان کمک‌های نظامی ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به ارتش اسرائیل، دولت باراک اوباما در هشت سال اخیر از سیاست‌های ساخت‌وساز اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطینی به‌شدت انتقاد می‌کند و همچنین در بسیاری از سیاست‌های دیگر دولت نتانیاهو، اختلافات دو دولت عمیق شده بود.
بنیامین نتانیاهو سه هفته پیش در سفر به آمریکا با ترامپ و کلینتون دیدارهای جداگانه‌ای داشت، و پس از آن گفت، هر یک از آن دو که رئیس جمهوری شود برای اسرائیل خوب خواهد بود.
پس از آنکه یونسکو، سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد، هفته گذشته در قطعنامه‌ای جنجالی مناطق باستانی و مذهبی مهم شرق بیت‌المقدس را «حرم قدس شریف» و بدون ارتباط با یهودیان نامید و موجب خشم شدید اسرائیل شد، ترامپ تکرار کرد، اگر رئیس جمهوری شود، سفارت آمریکا را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل می‌کند و برای لغو قطعنامه یونسکو تلاش خواهد کرد.
ترامپ و کلینتون در یک بخش زندگی شخصی و خانوادگی شباهت دارند؛ دختران هر دوی آنها با مردان یهودی ازدواج کرده‌اند؛ دختر ترامپ خود نیز یهودی شده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط