11.3 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

سفر ویتنی رایت پورن استار آمریکایی به ایران

ویتنی رایت، ستاره آمریکایی فیلم‌های پورنوگرافیک که به تازگی به ایران سفر کرده و در مکان‌های مختلفی از جمله کاخ گلستان و سفارت پیشین آمریکا در تهران عکس گرفته بود، در شبکه‌های اجتماعی فارسی همچنان خبرساز است.

این هنرپیشه که طرفدار فلسطین و گروه حماس است، اخیراً در سفر به تهران سفر چندین عکس با حجاب از خودش را به اشتراک گذاشته بود، اما بعد از واکنش و اعتراض گسترده کاربران ایرانی، آنها را حذف کرد و کامنت‌ها را بست و نوشت: «کامنت‌ها بسته شده زیرا انتشار عکس‌های سفرم در ایران به معنای صحه گذاشتن بر حکومت نیست.»

در یکی از این عکس‌ها ویتنی رایت در کنار پرچم پایین کشیده ایالات متحده در سفارت پیشین آمریکا در تهران دیده می‌شد که او آن را به سیاق ادبیات رسمی جمهوری اسلامی «لانه جاسوسی» خوانده بود.

این تصاویر که در بسترهای ایکس، فیس‌بوک و اینستاگرام همرسان شده بود واکنش‌های زیادی را برانگیخت. برخی مفسران غربی نیز با یادآوری دیدگاه‌های «یهودی‌ستیزانه» این فرد، چنین گمانه‌زنی کردند که سفر او به ایران ممکن است یک اقدام راهبردی برای جلب حمایت مالی از موضع او علیه اسرائیل باشد.

ویتنی رایت همچنین از ریپورت شدن و حذف یکی از تصاویرش در تهران که در آن جمله‌ای از علی خامنه‌ای دیده می‌شد، انتقاد کرده است.

آخرین استوری‌ای که ویتنی رایت در اینستاگرام گذاشته نشان می‌دهد که او بعد از سفر به ایران، وارد بغداد پایتخت عراق شده است.

مقامات رسمی ایران تا این زمان هیچ واکنشی به این رویداد نشان نداده‌اند، در حالی که در سال ۱۳۹۵، در مورد سفر یک پورن‌استار بریتانیایی به ایران گفته بودند که او را نمی‌شناخته‌اند. آنها گفتند که «کندی چارمز» که برای عمل زیبایی به ایران سفر کرده، خود را آرایشگر معرفی کرده است.

سفر رایت به ایران توجه را به دوگانگی آشکار استانداردها در رویکرد حکومت ایران جلب کرده است. جمهوری اسلامی در حالی اجازه ورود یک هنرپیشه خارجی فیلم‌های پورن را داده که همچنان به سرکوب زنان ایرانی به دلیل نقض قانون حجاب اجباری ادامه می‌دهد و حتی برای کسانی که در ایجاد یا توزیع محتوای پورنوگرافیک دست دارند، تاکنون احکام اعدام هم صادر کرده است.

انبوهی از کاربران ایرانی در فضای مجازی با یادآوری این که کسانی چون مهسا امینی با وجود داشتن حجاب به دست مأموران کشته شده‌اند، به شدت از رواداری حکومتی با داعیه اسلام در برابر سفر این پورن‌استار آمریکایی انتقاد کرده‌اند. بسیاری نیز نوشته‌اند از آن جا که ویتنی رایت علیه اسرائیل و آمریکا و در حمایت از «آرمان فلسطین» سخن می‌گوید و نیز به دلیل فضای کم‌اختناق‌تر نزدیک به انتخابات در ایران، حکومت واکنشی به ورود این فرد نشان نداده است.

همزمان شبکه تلویزیونی افق در اقدامی نادر از سوی صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی تحلیلگری را از کشور پرتغال به‌عنوان میهمان به برنامه خود دعوت کرده که حجاب اجباری را رعایت نکرده است. لمیس جید در تحلیل خود عبارات تندی را علیه اسرائیل و در دفاع از فلسطینی‌ها مطرح می‌کند.

پیش از این نیز برخی افراد نزدیک به حکومت ایران آشکارا از مواضع ضداسرائیلی میاه خلیفه، پورن‌استار لبنانی‌تبار حمایت کرده بودند.

تجربه تاریخی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در دروه‌های نزدیک به انتخابات تلاش می‌کند تا چهره مداراگری از خود نشان بدهد. یکی از موارد این تلاش در هفته‌های اخیر، به راه انداختن بحث بازگشت معین، خواننده محبوب پاپ ایرانی مقیم لس آنجلس است که حتی وزیر ارشاد نیز تلویحا از آن استقبال کرد.

بیشتر هنرپیشگان و خوانندگان پرطرفدار ایرانی با آن که جرمی مرتکب نشده بودند، اما بی‌درنگ پس از انقلاب ۵۷ مجبور به ترک وطن شدند زیرا بنیانگذار حکومت ایدئولوژیک جدید، آنها را متعلق به دوران «طاغوت» می‌دانست و با هنرشان مخالف بود.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط