5.9 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

سفر تاریخی نخست وزیر ژاپن برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور و رهبر ایران

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، امروز در سفری تاریخی با استقبال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. آقای آبه اولین نخست وزیر ژاپن است که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در کاخ سعدآباد از آقای آبه استقبال کرد و روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) نخست وزیر ژاپن با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد.

آقای آبه پیش از ترک توکیو به خبرنگاران گفت: “نگرانی‌هایی از تنش فزاینده در خاور میانه وجود دارد. در حالی که این وضعیت توجه جامعه بین‌الملل را به لزوم برقراری صلح و ثبات در منطقه جلب کرده، ژاپن هم تلاش می‌کند تا آن جا که می‌تواند نقشی ایفا کند.”

او گفت به همین منظور انتظار دارد “مذاکرات صریحی” با رئیس جمهور و رهبر ایران داشته باشد.

آقای آبه به تازگی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم دیدار کرده است.

بسیاری این سفر را با تنش روزافزون ایران و آمریکا مربوط می‌دانند و می‌گویند نخست وزیر ژاپن قصد دارد در نقش میانجی ظاهر شود، اما مقام‌های ژاپنی این موضوع را تایید نکرده‌اند.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز گزارش داده است که “یک مقام ارشد” ایرانی که نامش را نبرده، گفته است که آقای آبه می‌تواند میانجی بسیار خوبی بین ایران و آمریکا باشد.

نخست وزیر ژاپن درحالی وارد تهران می‌شود که در آستانه این سفر دو روزه با رییس جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد.

هفته گذشته سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد آقای آبه به دنبال نقشی فعال برای رسیدن به یک راه حل مسالمت‌آمیز است، نقشی که در سفر آقای ترامپ به توکیو نیز بر آن تاکید شد.

آقای ترامپ در سفر خود به ژاپن ابراز امیدواری کرد که شینزو آبه به دلیل رابطه خوبی که با دولت ایران دارد بتواند کار را پیش ببرد.

این اولین سفر آقای آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن به ایران است اما اولین دیدارش با آیت الله علی خامنه‌ای نیست. او در ۲۹ سالگی زمانی که پدرش وزیر خارجه ژاپن بود به عنوان دستیار اجرایی همراه پدرش به تهران رفته بود.

شینتارو شینزو آبه در آن زمان در تلاشی برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق به تهران رفته بود در دیدار با آقای خامنه‌ای، رئیس جمهوری وقت ایران، حضور داشت.

دعوت به اجلاس گروه بیست؟
ایران صریحا گفته در شرایط فعلی حاضر به مذاکره با آمریکا نیست و از آمریکا خواسته به توافق هسته‌ای (برجام) برگردد. وزیر خارجه ایران روز گذشته گفت تنها راه کاهش تنش توقف جنگ اقتصادی علیه ایران است.

برخی ناظران یکی از راه‌های پیش روی آقای آبه را دعوت از حسن روحانی به اجلاس گروه ۲۰ در اوزاکا دانسته‌اند که در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می‌شود، تا شاید دیداری در حاشیه آن با رئیس جمهوری آمریکا سر بگیرد.

عده‌ای هم از طرح دیدار این دو رهبر در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد در شهریور امسال صحبت کرده‌اند.

شاید همین ایده‌های بلندپروزانه و البته تایید نشده است که دیپلمات‌های ژاپنی را واداشته در آستانه این سفر به مدیریت انتظارات و توقعات از دستاوردهای آن بپردازند.

یکی از دیپلمات های ژاپنی به رسانه‌های این کشور گفته “ما هیچ برنامه یا راه حل سریعی برای پایان این بحران نداریم و تنها هدف ما جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضع است.”

با این همه برخی تحلیلگران می گویند این سیاست دولت ژاپن برای این است که در صورت ناموفق بودن سفرش، او در بازگشت به توکیو رهبری شکست‌خورده معرفی نشود.

بی بی سی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط