7.4 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

سعد حریری ادعای اسرائیل درباره ساخت موشک ایرانی در لبنان را رد کرد

نخست‌وزیر لبنان ادعای رهبران اسرائیل درباره ساخت کارخانه موشک نقطه‌زن در لبنان از سوی جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.

سعد حریری که به فرانسه سفر کرده است، در مصاحبه با شماره روز جمعه ۱۰ شهریور روزنامه «لوموند» چاپ پاریس با رد سخنان مقامات اسرائیل گفته است، «اسرائیل به خوبی می‌داند که کارخانه تولید موشک در لبنان وجود ندارد».

به گفته نخست‌وزیر لبنان، مقامات اسرائیل «به کارزار انحرافی عادت دارند».

اظهارات سعد حریری اولین واکنش یک مقام رسمی بلندپایه لبنان به ادعاهای پی در پی دولتمردان اسرائیل در هفته‌های گذشته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور دوشنبه هفته گذشته در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که به اورشلیم رفته بود، گفت ایران کارخانه تولید موشک دقیق (نقطه‌زن) در سوریه و نیز در لبنان برپا کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در آن دیدار افزود، «ایران و حزب‌الله پیشاپیش می‌گویند که می‌خواهند در دو جبهه جنگ علیه اسرائیل فعال باشند» و «قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند».

آقای نتانیاهو به دبیرکل سازمان ملل گفت، «سازمان ملل نباید نگذارد حزب‌الله به سلاح مجهز شود اما وظیفه خود را انجام نمی‌دهد»، و افزود، اسرائیل «نمی‌تواند با این وضعیت کنار بیاید».

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز همان روز در دیدار با گوترش، و همچنین در فرصت‌های پیشین، با تکرار ادعای برپایی کارخانه موشک از سوی ایران در لبنان و سوریه گفته بود، اسرائیل «شاهد ساکت حضور فزاینده ایران در منطقه نخواهد بود».

وزیر دفاع اسرائیل به دبیرکل سازمان ملل گفته بود، «ایران از طریق سپاه پاسداران و رخنه دادن هزاران مزدور شیعی و برپایی کارخانه‌های سلاح‌های دقیق در لبنان می‌خواهد واقعیات جدیدی ایجاد کند».

از سوی دیگر، سایت اسرائیلی «وای.نت» روز پنجم شهریور نوشته بود، نخست‌وزیر لبنان در صدد جلوگیری از ساخت کارخانه موشک ایرانی در لبنان بوده است.

در این میان، نخست‌وزیر لبنان در مصاحبه با شماره روز جمعه لوموند گفته که «مشکل ما با اسرائیل این است که حرف رهبرانش مرتب از جنگ و امنیت است، نه از صلح».

آقای حریری افزوده است، ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان در سال ۲۰۰۲ ابتکار صلح عربی را ارائه کرد اما اسرائیل در قبال این ابتکار بی‌عملی نشان داد.

به گفته نخست‌وزیر لبنان، اینکه اسرائیلی‌ها می‌گویند حزب‌الله بر لبنان مسلط شده، درست نیست؛ «حزب‌الله حضور دارد؛ بخشی از دولت بیروت است، از سوی لبنانی‌ها حمایت می‌شود؛ اما به این معنی نیست که کنترل لبنان در دست حزب‌الله است».

سعد حریری افزوده است، اینکه حزب‌الله در پاکسازی مرزهای لبنان با سوریه از نیروهای داعش نقش قوی‌تری نسبت به ارتش لبنان داشته، درست نیست و این ادعایی است که حزب‌الله در مورد خود مطرح می‌کند.

سعد حریری گفته است، نقش اساسی در پاکسازی این مناطق مرزی بر عهده ارتش لبنان بوده است.

نخست‌وزیر لبنان فاش کرد که او و میشل عون رییس‌جمهوری لبنان به اجرای توافق روزهای گذشته برای انتقال نیروهای داعش از مرزهای شرقی لبنان با سوریه به سوی دیرالزور در شمال شرق سوریه در نزدیکی مرز با عراق «چراغ سبز» نشان دادند هر چند که کار انتقال اتوبوس‌های حامل نیروهای داعش بر عهده حزب‌الله بود.

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله پنجشنبه گفته بود، او شخصا برای جلب موافقت بشار اسد به این توافق به دمشق رفت و رییس‌جمهوری سوریه را با وجود «اکراه»، به اجرای این توافق متقاعد کرد.

نخست‌وزیر و شمار دیگری از دولتمردان عراق در روزهای گذشته از این توافق که بیش از سیصد تن از نیروهای داعش را همراه با صدها عضو خانواده آنها به نزدیکی مرزهای سوریه با عراق انتقال می‌دهد، ابراز ناخشنودی عمیق کردند.

سعد حریری در سفر رسمی به فرانسه، در کنار ملاقات با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری، با نخست‌وزیر و وزیران خارجه و دارایی این کشور نیز بویژه در مورد بیش از یک میلیون پناهجوی سوری در لبنان گفت‌وگو می‌کند.

آقای حریری آوارگان سوری را «باری سنگین بر دوش» لبنان توصیف کرده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط