7.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

سرکوب بیرحمانه و تیراندازی با دوشکا به روی مردم جوانرود

گزارش‌ها از ایران حاکی از سرکوب شدید و بی‌رحمانه شهروندان در شهرهای کردنشین از جمله جوانرود در استان کرمانشاه توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید که آمار زخمی‌شدگان اعتراضات امروز در شهر جوانرود به دهها تن می‌رسد. آمار رسمی از تلفات احتمالی و مجروحان سرکوب شدید در مناطق کردنشین منتشر نشده است.

این شبکه به نقل از شاهدان گزارش داده که ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برخی از نقاط شهرهای کردنشین از «دوشکا» استفاده کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، بیمارستان جوانرود با کمبود خون رو به رو شده است.
در همین رابطه برخی از زخمی شدگان از بیم بازداشت توسط ماموران، به مراکز درمانی مراجعه نکردند. تصاویر منتشر شده از جوانرود وضعیت خونباری را نشان می‌دهد.
ویدئوهایی که از جوانرود در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که طور مستقیم رو به جمعیت غیرنظامی شلیک می‌کنند.
آژانس خبررسانی کردستان (کُردپا) در کانال تلگرامی خود اسامی برخی از کشته‌شدگانی را که در جریان خشونت‌های امروز ماموران جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند، منتشر کرده است.

شمار قابل توجهی از شهروندان جوانرود، در مراسم تدفین کشته‌شدگان اعتراضات این شهر شرکت کردند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

امروز مراسم خاکسپاری کاروان قادر شوکری،‌ نوجوان ۱۶ ساله در پیرانشهر هم برگزار شده است. در تصاویری که از این مراسم منتشر شده، معترضان شعارهای ضد حکومتی، «شهید نمی‌میرد» و «کرد، بلوچ و آذری، آزادی و برابری» سر می‌دهند.

در پیرانشهر هم نیروهای حکومتی دست به خشونت گسترده‌ای در برابر شهروندان زده‌اند. در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در حالی که معترضان در حال پرتاب کردن سنگ هستند صدای ممتد شلیک و تسلیحات سنگین شنیده می‌شود.

همزمان در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی جمعیت حاضر در مراسم چهلم سینا نادری، از کشته‌شدگان اعتراضات کرمانشاه شعار اعتراضی سر دادند.

به نوشته سازمان حقوق بشری هه‌نگاو سینا نادری بیستم مهر در اعتراضات محله دره دریژ کرمانشاه با شلیک نیروهای امنیتی جان باخت.

همزمان با ادامه سرکوب های خونین حکومتی، جمعی از امامان جمعه و مدرسان اهل سنت در کردستان خواستار «برگزاری یک رفراندوم با نظارت نهادهای بین‌المللی در ایران» شده‌اند.

پیش از این مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم پیشنهاد مشابهی مطرح کرده و گفته بود: «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، آنها را عقب برانید.»

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط