11.2 C
Paris
Friday, April 19, 2024

زمانیکه صدام ایران را بمباران شیمایی کرد آمریکا کجا بود؟

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه از روزنامه فرانسوی لیبراسیون، این روزنامه در شماره شنبه و یکشنبه خود یک گزارش بسیار جالب و خواندنی را به جنگ هشت ساله ایران و عراق، حملات شیمیایی و نقش آمریکا در این حملات اختصاص داده است.

Lorsque l’Irak bombardait chimiquement l’Iran, sous l’œil des Etats-Unis

لیبراسیون می نویسد: ایرانی ها، هنوز خاطرات بسیار تلخ جنگ هشت ساله ایران و عراق و حملات گسترده صدام حسین، رهبر وقت این کشور با تسلیحات شیمیایی علیه نیروها و افراد غیر نظامی ایران را فراموش نکرده اند. بمباران های شیمیایی که منجر به کشته شدن بیش از 12 هزار ایرانی و زخمی شدن در حدود 75 هزار ایرانی شده است.

رضا نصری، کارشناس ایرانی تبار حقوق بین الملل با استناد به مدارکی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) که از طبقه بندی محرمانه خارج شده اند، آمریکا را متهم به ” کمک و تشویق” عراق برای استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ایران و در نتیجه ” جنایت جنگی” می کند.

یک مدرک از طبقه بندی خارج شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در تاریخ 23 مارس 1984 نشان می دهد که دولت وقت آمریکا در جریان استفاده مکرر گاز اعصاب توسط عراق علیه ایران بوده است. این مدرک ظرفیت ها و توانایی های بسیار وسیع عراق در تولید بمب های شیمیایی را نشان می دهد. عراق که در آن روزها از سوی آمریکا و برخی از کشورهای عرب منطقه، از جمله عربستان حمایت می شد، روزانه در حدود 250 بمب شیمیایی تولید کرده است.

یک مدرک دیگر در تاریخ 28 ژانویه 1986 میلادی نشانگر این واقعیت تلخ است که دولت آمریکا در جریان گزارشی قرار داشته که بر اساس آن یک شرکت آلمانی(غربی) اقدام به ساختن یک کارخانه تولید تسلیحات شیمیایی در عراق کرده است.آمریکا در جریان آن بوده و این موضوع رامخفی نگاه داشته است.

رونالد ریگان، رئیس جمهوری وقت آمریکا در جنگ هشت ساله ایران و عراق از کشور عراق علیه ایران حمایت می کرد و در نتیجه این حمایت، دولت وقت آمریکا در برابر استفاده گسترده تسلیحات شیمیایی توسط صدام حسین سکوت پیشه کرده بود و حتی هیچ اقدامی برای جلوگیری از گسترش این حملات شیمیایی انجام نداد.

در مدرک 28 ژانویه 1986 سازمان سیا گزارشی وجود دارد که در آن برآورد شده است ادامه حملات شیمیایی صدام حسین می تواند ایران را ناچار به تغییر استراتژی در جنگ کرده و ادامه آن می تواند رژیم ایران را تهدید کند.

یک مدرک دیگر بررسی شده مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ماه مارس سال 1986 است. این مدرک نشان می دهد که بازرسان ویژه شیمیایی سازمان ملل به ایران رفته اند و از مشاهده استفاده بی حد و مرز تسلیحات شیمیایی توسط عراق و شمار قربانیان حملات شیمیایی دچار بهت و تأسف عمیق شده اند. به گفته برخی از تحلیگران ایرانی، آمریکا در ان زمان از نفوذ خود در شورای امنیت استفاده کرده و مانع از انتشار گزارش بازرسان شیمیایی سازمان ملل علیه عراق شده است.

لیبراسیون می نویسد: حمایت آمریکا از عراق به هنگام حملات شیمیایی علیه ایران موجب عصبانیت ایرانی ها شده است. ایرانی ها به حملات لفظی اخیر آمریکا علیه ایران که این کشور را متهم به حمایت از بشار اسد، و در نتیجه حمایت از استفاده از تسلیحات شیمیایی کرده اند، گفته اند که آمریکا به دلیل رفتار مزورانه خود( در هنگام جنگ ایران و عراق) در جایگاهی قرار ندارد که بتواند درس اخلاقی به ایران بدهد.

یادآور می شویم که ایران حملات اخیر موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه سوریه را محکوم کرد و اعلام کرد این حملات بدون هیچ مدرک کارشناسی که استفاده از تسلیحات شیمیایی را ثابت کند، انجام گرفته و تجاوز به حق حاکمیت ملی سوریه و ناقض آشکار قوانین بین المللی است. ایران همچنین گفته که این حملات موشکی در حالی انجام گرفته که بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی عازم سوریه بودند و آمریکا و دو کشور یاد شده حتی به خود این زحمت را نداده اند که در چهارچوب قوانین بین المللی در انتظار نتیجه تحقیقات بازرسان، کمی صبر کنند.

پس ار آنکه ایران حملات موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه را محکوم کرد، دونالد ترامپ طی توئیتی خطاب به ایران نوشت: ” شما چگونه ملتی هستید که با یک آدمکش توده های مردان، زنان و کودکان شریک می شوید.”

لیبراسیون می نویسد: پس از جنگ هشت ساله ایران و عراق بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش دادند که در اثر حملات شیمیایی صدام حسین علیه نیروهای نظامی و مردم غیر نظامی ایران بیش از 7500 نفر کشته شده اند. این حملات در شرایطی علیه ایران انجام گرفته که عراق یکی از امضا کنندگان پیمان منع استفاده از تسلیحات شیمایی بوده است.

بر اساس کارشناسان بین المللی مبارزه با تسلیحات شیمیایی طی جنگ ایران و عراق بیش از یک میلیون نفر از مردم ایران در معرض حملات شیمایی صدام حسین قرار گرفته اند.

این سازمان استفاده دهها تن گاز خردل و گاز اعصاب علیه نظامیان ایرانی در جزیره مجنون در مرز عراق را تأیید می کند.

این سازمان همچنین تأیید کرده است که گازهای شیمیایی در 30 نوبت علیه غیر نظامیان ایرانی استفاده شده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گزارش خود همچنین به کشتار حلبچه در کردستان عراق در اثر بمباران با گازهای سمی خردل و سارین می پردازد. حملات صدام حسین به این شهر کردنشین که هنگام جنگ از ایران حمایت می کرد، موجب کشته شدن بیش از 5 هزار نفر که بیشتر آنان کودکان و زنان بودند، شد. بر اساس این سازمان تعداد قربانیان حلبچه در این اواخر به 12 هزار نفر افزایش یافته است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط