7.2 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

زلزله شدید در استان کرمانشاه و برخی شهرهای غرب ایران

بنابه گزارش خبرگزاری ها، زمین‌ لرزه‌ای قوی در استان کرمانشاه، به مناطقی در غرب ایران خسارت‌ وارد کرده و ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشته‌است. بنا بر گزارش‌ها، زمین‌لرزه در همدان، اراک، زنجان، سنندج، تبریز و چند شهر دیگر و نیز در مناطقی از عراق و دیگر کشورهای منطقه احساس شده‌است.

آمار نهایی قربانیان و زخمی‌های این زمین‌لرزه هنوز مشخص نیست و ممکن است در ساعت‌های آینده افزایش پیدا کند.

در حال حاضر خبرگزاری‌ها به نقل از استانداری کرمانشاه می‌گویند شمار کشته‌شدگان در این استان «به ۵۳۰ نفر رسیده است». بنا بر گزارش‌ها نزدیک به ۷۴۶۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش، تعداد تلفات در سرپل ذهاب: ۳۱۶ نفر، اسلام‌آباد غرب: ۲۲ نفر، کرند: نفر ۱۴، قصر شیرین: ۲۸ نفر، جوانرود: ۳ نفر، ثلاث: ۱۵ نفر و کرمانشاه ۲۵ نفر ثبت شده است. براساس این گزارش، در شهر کرمانشاه یک نفر کشته شده و آمار کشته‌شدگان این شهر شامل کسانی است که از شهرهای دیگر به کرمانشاه منتقل شده بودند. تعداد زخمی‌های این زمین لرزه تا صبح سه‌شنبه ۷۴۶۰ نفر گزارش شده است.

عمده کشته‌ها و زخمی‌های فعلی از سه شهر قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شده‌اند. بر پایه همین آمار، بیشتر شهروندانی که جان خود را از دست داده‌اند، ساکن سرپل ذهاب بودند. مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز در پی زمین‌لرزه تخریب شده‌است و آسیب‌دیدگان عمدتا به قصرشیرین اعزام شده‌اند.

وزیر کشور ایران می‌گوید «به علت بالا بودن حجم مصدومان اعلام شد تا بیمارستان‌های صحرایی در منطقه دایر شود».​

کانون زمین‌لرزه ۱۵ کیلومتری شهر ازگله از توابع استان کرمانشاه در منطقه‌ای هم‌جوار عراق اعلام شده‌است. عمق این زمین‌لرزه که گفته می‌شود ۷.۳ ریشتر بود نیز ۱۱ کیلومتری زمین گزارش شده‌است. پس از زمین‌لرزه اصلی، پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داشته و دقایقی پس از آن، دو پس‌لرزه نسبتا بزرگ ۴.۶ ریشتری و ۴ ریشتری نیز رخ داده‌است.

زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌ها علاوه بر آن‌که خسارت‌هایی را به مناطق غربی ایران وارد کرده، سبب شده تا بسیاری از شهروندان در شهرها و مناطقی که لرزه‌ها احساس شده، خانه‌های خود را ترک کرده به خیابان‌ها بروند.

علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، گفته‌است: تیم‌های ارزیاب و پیشروی هلال احمر به مناطق زلزله‌زده‌ اعزام شده و منتظر اعلام نظر تیم‌های ارزیاب هستیم.

استاندار کرمانشاه گفته بود ۲۸ هلیکوپتر به مناطقی که خسارت دیده‌اند اعزام شده‌اند و آواربرداری در شهرها و روستاهای کرمانشاه در حال انجام است.

رئیس سازمان امداد و نجات نیز در ساعات اولیه بامداد دوشنبه گفت بیش از ۷۳۰ تن از نیروهای امدادی در منطقه فعال هستند و «عمده کار جستجو و نجات زلزله‌زدگان انجام‌شده است».

گزارش‌های اولیه حاکی از قطع برق در شهر قصر شیرین بود، اما فرماندار این شهر می‌گوید «برق وصل شده‌است». از سویی معاون عمرانی استاندار کرمانشاه می‌گوید آب در مناطق زلزله‌زده «قابل نوشیدن نیست».

رسانه‌های خبری در ایران می‌گویند پیش‌بینی می‌شود هفتاد هزار نفر نیاز به اسکان موقت داشته باشند. گزارش‌هایی از کمبود پتو و مشکلات ناشی از سرمای هوا نیز منتشر شده‌است.

علی بیت‌الهی، دبیر کارگروه ملی زلزله در ایران به خبرگزاری ایسنا گفته‌است زمین لرزه یکشنبه شب، در منطقه زمین‌ساختی زاگرس رخ داده که دارای گسلی مجزا از محدوده تهران و البرز است. آقای بیت‌الهی افزوده است: زلزله یکشنبه‌شب بسیار شدید و گسترده بوده و ما تا به حال با چنین موردی مواجه نشده بودیم… اگر این زمین لرزه در منطقه‌ای با تراکم جمعیتی بالا با ساختمان‌های زیاد به وقوع می‌پیوست مطمئنا تلفات از حد زلزله بم هم بیشتر می‌شد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط