10.6 C
Paris
Friday, March 29, 2024

روابط دیپلماتیک چند کشور عربی با قطر قطع شد

بحرین، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی روز دوشنبه از قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر خبر دادند.
ساعاتی بعد از اعلام این خبر، دولت لیبی و دولت مورد حمایت عربستان در یمن نیز اظهار داشتند که روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع می کنند.

دولت بحرین دلیل قطع روابط با قطر را «حمایت از تروریسم» و دخالت در امور داخلی خود عنوان کرده است. عربستان سعودی با اعلام خبر قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر اعلام کرده است که این تصمیم را در راستای «حفظ منافع ملی» خود اتخاذ کرده است. بنا به اعلام دولت عربستان قطع روابط با قطر برای حفاظت از «تروریسم و افراط گرایی» لازم بوده است. در بیانیه ای که در خبرگزاری دولتی عربستان منتشر شده است دولت قطر به حمایت از اخوان المسلمین، داعش و القاعده متهم شده است. ریاض همچنین دوحه را به پشتیبانی از شورشیان تحت حمایت ایران در شرق عربستان و در بحرین متهم کرده است.

عربستان سعودی همچنین از قطع کلیه تماسهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر خبر داده است. ریاض از «کلیه کشورهای برادر و همراه» خواسته است تصمیمی مشابه در برابر دوحه اتخاذ کنند.

دولت مصر نیز با متهم کردن قطر به «حمایت از سازمان های تروریستی از جمله اخوان المسلمین» روابط خود را با دوحه قطع کرد. وزارت خارجه مصر علاوه بر این همچون عربستان از ممنوعیت استفاده قطر از بنادر و فرودگاه های خود خبر داده است.

امارات متحده عربی با اعلام خبر قطع روابط دیپلماتیک با قطر دلیل این تصمیم را تلاش دوحه برای ایجاد «بی ثباتی امنیتی» در منطقه اعلام کرد. ابوظبی به دیپلمات های قطری ۴۸ ساعت برای ترک خاک این کشور فرصت داده است. دولت امارات دلیل قطع روابط با قطر را حمایت دوحه از «سازمان تروریستی، افراط گرا و فرقه ای» اعلام کرده است.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به تصمیم چهار کشور عربی در قطع روابط با قطر اعلام کرد که اسلام آباد برنامه ای برای قطع رابطه با دوحه ندارد.

قطع پرواز برخی شرکت های هواپیمایی به قطر
بحرین، امارات و عربستان دو هفته به شهروندان قطری برای ترک خاک کشورهایشان فرصت داده اند. به دنبال قطع رابطه امارات با قطر، شرکت های هواپیمایی «اتحاد»، «امارات» و «فلای دبی» از تعلیق کلیه پروازها از مبداء و به مقصد قطر خبر دادند. شرکت هواپیمایی سعودی نیز پروازهای خود به قطر را متوقف می کند. در مقابل هواپیمایی قطر نیز از تعلیق پروازهای خود به عربستان سعودی خبر داده است.

اخراج قطر از ائتلاف نظامی در یمن
ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در یمن از اخراج قطر از این ائتلاف خبر داده است. دولت مورد حمایت عربستان در یمن ضمن اعلام حمایت از اخراج قطر از ائتلاف نظامی، رابطه خود با دوحه را قطع کرد.

قطر: تصمیم چهار کشور عربی ناموجه است
وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف از تصمیم چهار کشور عربی در قطع رابطه با این کشور این تصمیم را «ناموجه» خواند. دوحه می گوید به اساسنامه شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پایبند است، به حق حاکمیت کشورهای دیگر احترام می گذارد و در امور داخلی آنها دخالت نکرده است. وزارت خارجه قطر همچنین از به راه افتادن تبلیغات «دروغین» و «ساختگی» بر ضد این کشور سخن گفته است. قطر پیش از این اتهام «حمایت از تروریسم» و پشتیبانی از اهداف ایران در منطقه را رد کرده بود.

واکنش وزیر خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم چهار کشور عربی در قطع روابط با قطر خواستار حفظ وحدت کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. وزیر خارجه ایالات متحده می گوید انتظار ندارد قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی با قطر «تاثیر قابل ملاحظه ای» بر روی روند مبارزه یکپارچه علیه گروه داعش داشته باشد.

واکنش ایران
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران در صفحه توئیتر خود ضمن انتقاد از تصمیم چهار کشور عربی در قطع رابطه با قطر اظهار داشت این تصمیم «راه خروج از بحران» در خاورمیانه نیست. وی همچنین در واکنش به توئیت های وزارت خارجه عربستان نوشته است که «سلطه گری سیاسی، قبیله بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه ای جز بی ثباتی در بر ندارد».

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط