8.8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

رئیس سابق موساد: ایران به یک قدرت اتمی تبدیل می شود

شابتای شابیت، رئیس سابق موساد مدعی شده است که اسرائیل قادر نیست مانع از تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای شود. به باور او، اسرائیل اما می‌تواند با هوشمندی مانع از استفاده از این جنگ‌افزارها علیه خود شود.

معمولا مسئولان اصلی و روسای موساد تمایلی به گفت‌وگو با رسانه‌ها ندارند. در دوران خدمت‌شان رسم بر سکوت است و پس از پایان دوره فعالیت‌شان نیز به ندرت می‌توان آن‌ها را به پای یک مصاحبه کشاند.

با این مقدمه، روزنامه “تایمز اسرائیل” به مصاحبه با شابتای شابیت، رئیس سابق موساد نشسته است. علت پذیرش درخواست این مصاحبه، کتابی است از او که با عنوان “رئیس موساد” قرار است در ماه سپتامبر سال جاری به زبان انگلیسی منتشر شود. نسخه عبری این کتاب در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.

شابتای شابیت در فاصله زمانی ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ مسئولیت موساد را برعهده داشت. او مدت دو سال و نیم نیز در ایران زندگی کرده است.

رئیس سابق موساد در این مصاحبه به مسائل گوناگونی از جمله اوضاع خاورمیانه، الحاق کرانه‌باختری رود اردن و موقعیت حزب‌الله لبنان پرداخته است. اما یکی از محورهای اصلی این گفت‌وگو پرداختن به امنیت اسرائیل از منظر تلاش‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

موساد و بدترین سناریو
شابیت می‌گوید که وظیفه رئیس یک سازمان اطلاعاتی این نیست که تصویری خوش‌بینانه از اوضاع بدهد. او باید بر روی بدترین سناریوهای ممکن متمرکز باشد.

می‌گوید هرگاه تحولات آتی بهتر از پیش‌بینی‌های موجود در سناریوهای بد‌بینانه باشد، به سود همه خواهد بود. اما، از منظر امنیتی، وظیفه او به عنوان رئیس موساد، طرح سناریوهای بد اما واقعی است.

رئیس سابق موساد بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران دیر یا زود به قدرت اتمی تبدیل خواهد شد و اسرائیل نیز نمی‌تواند مانع از چنین امری باشد.

شابتای شابیت اما معتقد است که اسرائیل می‌تواند مانع از استفاده ایران از جنگ‌افزارهای هسته‌ای گردد. به باور او، توافق هسته‌ای با ایران در دوره زمامداری باراک اوباما، عملا دست‌یابی ایران به بمب اتمی را ۱۵ سال به تعویق می‌انداخت.

او می‌گوید که ۱۵ سال زمان زیادی است و خیلی از تحولات می‌توانست ظرف این مدت صورت گیرد. اما خروج آمریکا از توافق هسته‌ای توسط دونالد ترامپ به امکان دسترسی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای شتاب بخشیده است.

او در مصاحبه خود گفته است که «من درباره این موضوع همچون یک سیاستمدار و یا یک چهره مطرح در انظار عمومی سخن نمی‌گویم، من به عنوان یک مامور اطلاعاتی درباره این موضوع نظر می‌دهم.»

شابیت می‌گوید بدترین سناریو قابل تصور این است که ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و به یک قدرت اتمی تبدیل می‌شود.

هدف ایران از فعالیت‌های هسته‌ای
رئيس سابق موساد بر این باور است که تلاش ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای تنها مربوط به اسرائیل نمی‌شود. به باور او، رویکرد ایران در این زمینه از جمله متوجه آمریکا و کشورهایی مثل عراق و ترکیه است.

شابیت گفته است که به دیدارهای دوستانه بین رهبران ایران با اردوغان نباید بسنده کرد. دست‌یابی ایران به بمب اتمی، می‌تواند در رقابت‌های‌منطقه‌ای موقعیت ایران را در برابر ترکیه تقویت کند.

افزون بر آن، ایران حتی پیش از دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای، از این موضوع برای گسترش نفوذ منطقه‌ای خود بهره‌برداری می‌کند.

رویکرد اسرائیل
شابتای شابیت می‌گوید که سیاست درست در برابر تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی، سیاستی است که در دوران جنگ سرد بین دو قدرت بزرگ جهان حاکم بود.

به باور رئیس سابق موساد، اسرائیل باید همه تلاش خود را به کار گیرد که جمهوری اسلامی ایران امکان استفاده از بمب هسته‌ای علیه آن کشور را نیابد.

او گفته است که ایران می‌داند استفاده از جنگ‌افزار هسته‌ای علیه اسرائیل به معنای نابودی کامل آن کشور است و همین موضوع مانع از استفاده ایران از سلاح‌های نامتعارف علیه اسرائیل می‌گردد.

شابتای شابیت همچنین گفته است که پس از پایان جنگ ایران و عراق، حکومت جمهوری اسلامی ایران دریافت که باید توان نظامی خود را در عرصه جنگ‌افزارهای نامتعارف افزایش دهد.

او گفته است که ایران گرچه دو ارتش کامل در اختیار دارد، اما فعالیت‌های نظامی این کشور به ویژه در عرصه سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک، هسته‌ای، سامانه‌های موشکی و سایبری عمدتا در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط