13.9 C
Paris
Wednesday, May 8, 2024

رئیس جمهور فرانسه؛ گزینه‌ای جز حفظ برجام نمی‌بینم!

براساس گزارش رسانه ها از خبرگزاری فرانسه و به نقل از شبکه فاکس نیوز آمریکا، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه می‌گوید جز حفظ برجام هیچ پیشنهاد دیگری برای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ندارد.

آقای مکرون پیش از سفر سه روزه خود به آمریکا برای گفت‌وگو با دونالد ترامپ درباره برجام و همچنین بحران سوریه، به شبکه فاکس گفت در مورد برنامه هسته‌ای ایران، گزینه دیگری را مد نظر ندارد. آقای مکرون در پاسخ به این سوال که آیا خروج از برجام اشتباه است گفت:

برجام بی‌عیب و کامل نیست، اما برای برنامه هسته‌ای ایران گزینه بهتری دارید؟ من که این گزینه را نمی‌بینم. گزینه جایگزین شما چیست؟ من گزینه دیگری نمی‌بینم. بگذارید این چارچوب برجام برقرار بماند برای این که بهتر از وضعیتی به سبک کره شمالی است.

حرف من الان این است، تا وقتی گزینه بهتری درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارید از برجام خارج نشوید.

رییس جمهور فرانسه همچنین گفت قصد دارد با محدود کردن برنامه موشکی و همچنین نفوذ ایران در سوریه، برجام را تکمیل کند.

ایران و پنج قدرت جهانی سه سال پیش به توافق رسیدند که ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و در عوض برخی از تحریم‌های جهانی علیه این کشور برداشته شود.

اما دونالد ترامپ حتی پیش از ریاست جمهوری به شدت از این توافق انتقاد کرده و آن را بدترین توافق خوانده بود.

با این حال رئیس جمهور آمریکا تا به حال هر سه ماه در بررسی پایبندی ایران به برجام، تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرده است اما بار آخر هشدار داد که احتمالا دیگر آن را تمدید نخواهد کرد و آمریکا از آن بیرون خواهد آمد. آقای ترامپ باید تعلیق تحریم‌ها را ١٢ مه ۲۰۱۸ برابر با ٢٢ اردیبهشت۱۳۹۷، دوباره تمدید کند.

تقریبا یک ماه پیش ماه‌ خبرگزاری رویترز گزارش کرد که سندی محرمانه را دیده و در آن آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشنهاد کرده‌اند که اتحادیه اروپا برای فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در سوریه تحریم‌هایی وضع کند. هدف از این کار مجاب کردن آمریکا برای پایبند ماندن به توافق هسته‌ای عنوان شده بود.

اما این پیشنهاد در نهایت با مخالفت بعضی کشورهای از جمله ایتالیا بی‌نتیجه ماند.

دیروز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا هشدار داد خروج از برجام برای آمریکا خوشایند نخواهد بود و آمریکا باید منتظر عواقب چنین تصمیمی باشد.

وزیر امور خارجه ایران به سی‌بی‌اس گفت: دنیا نمی‌تواند از ما بخواهد به صورت یک‌جانبه و یک‌سویه توافقی را اجرا کنیم که نقض شده است.

آقای ظریف گفت در صورت خروج دولت آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران آماده است تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را حتی با سرعتی بیشتر از سر بگیرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم جمعه آینده برای گفتگو با دونالد ترامپ از جمله درباره برجام به آمریکا سفر می‌کند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط