8.5 C
Paris
Tuesday, April 23, 2024

دیده‌بان حقوق بشر: هزاران عربستانی سال‌ها بدون محاکمه در زندان هستند

بنابه گزارش رسانه ها از سازمان دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان عربستان سعودی را متهم کرده که هزاران نفر را بدون محاکمه سال‌ها در زندان نگه داشته است.

این سازمان حقوق بشری مستقر در آمریکا با استفاده از اطلاعات به دست آمده از سایت وزارت کشور عربستان سعودی گزارش داده که دو هزار و ۳۰۵ نفر در این کشور بدون حکم دادگاه بیش از شش ماه در زندان محبوس شده‌اند.

بعضی از زندانیان حتی تا بیش از ۱۰ سال بدون حکم در زندان بوده‌اند.

بر اساس قوانین قضایی عربستان فقط تا پنج روز می‌توان یک مظنون را در بازداشت موقت نگه داشت. تمدید بازداشت موقت تا شش ماه با دستور قضایی ممکن است و بعد از آن مظنون باید محاکمه یا آزاد شود.

دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های قضایی عربستان سعودی خواسته هرچه زودتر این افراد را آزاد کند.

اطلاعات ثبت شده در پایگاه وزارت کشور عربستان سعودی
۵۳۱۴ مورد بازداشت موقت
۳۳۸۰ نفر بیش از شش ماه
۲۹۴۹ نفر بیش از یک سال
۷۷۰ نفر بیش از سه سال
بر اساس این گزارش، اصلاحات مورد نظر محمد بن سلمان هم وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی را از این نظر بهبود نداده است.

او خود در رأی کمیته مبارزه با فساد در عربستان دستور بازداشت بیش از ۳۰۰ نفر را با هم صادر کرد.
به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر تعداد افرادی که برای مدت طولانی بدون محاکمه بازداشت شده‌اند در طول چند سال گذشته به شکل آشکاری افزایش داشته است.

اطلاعاتی که در ماه مه ۲۰۱۴ ثبت شده نشان می‌دهد که در آن مقطع زمانی ۲۹۳ نفر بازداشت موقت بوده‌اند.

وزارت کشور عربستان سعودی از سال ۲۰۱۳ پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی را به نام “پنجره ارتباطات” راه‌اندازی کرده و این اطلاعات را آنجا ثبت می‌کند.

البته نام زندانیان در آن پایگاه ذکر نمی‌شود اما پنج رقم آخر پاسپورت یا کارت شناسایی افراد به علاوه تاریخ بازداشت در آن سایت موجود است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: “با نسخه‌ای کافکایی از عربستان سعودی مواجه هستیم که شهروندان را گاهی تا یک دهه بدون اتهام در زندان نگه می‌‌دارد و برای آنها عنوان ‘در دست بررسی’ را به کار می‌برد. این عبارت به مقام‌های عربستان اجازه می‌دهد که هرکسی را بخواهند زندانی کنند و بگویند پرونده‌شان در حال تحقیق است و این تحقیق زمان ندارد و بی‌انتها است.”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط