11.2 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

دیده‌بان حقوق بشر: ارتش میانمار همچنان روستاهای روهینگیا را تخریب میکند

بنابه گزارشی از دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان اعلام کرده است علیرغم توافق میان بنگلادش و میانمار برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا، روستاهای این اقلیت مسلمان همچنان از سوی ارتش میانمار تخریب می‌شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده علیرغم توافق دولت میانمار با دولت بنگلادش درباره تسهیل بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار، تخریب و سوزاندن خانه‌های این اقلیت در میانمار همچنان ادامه دارد.

بر اساس مستندات این سازمان مستقل حقوق بشری، خانه‌های ۴۰ روستا در غرب استان راخین در فاصله اکتبر تا نوامبر تخریب شده‌اند. از میان آنها دهها خانه در فاصله ۲۵ نوامبر تا ۲ دسامبر تخریب شده‌اند. یادداشت تفاهم میان بنگلادش و میانمار در ۲۳ نوامبر امضا شد. جزئيات این تفاهم‌نامه اما هنوز مشخص نیست.

از زمان آغاز درگیری‌ها در میانمار (۲۵ اوت) تاکنون، ۳۴۵ روستا برخی به طور کامل و برخی تا بخشی تخریب شده‌اند.

براد آدامز، رئیس بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «تخریب روستاهای اقلیت روهینگیا از سوی ارتش برمه (میانمار) تنها چند روز پس از امضای توافق با بنگلادش برای بازگشت این افراد نشان می‌دهد که دادن اطمینان برای بازگشت امن این افراد تنها یک اقدام تبلیغاتی بوده است.»

به گزارش سازمان ملل، از اواخر ماه اوت تاکنون، بیش از ۶۴۰ هزار روهینگیایی از خشونت اعمال‌شده از سوی سربازان و لباس شخصی‌ها به بنگلادش گریخته‌اند. وضعیت پناهجویان روهینگیا در اردوگاه‌های بنگلادش فاجعه‌آمیز توصیف شده است.

بر اساس یک نظر سنجی که از سوی موسسه آکسفام از بین ۲۰۰ روهینگیایی در بنگلادش صورت گرفته، آنها گفته‌اند تا زمانی که امنیت آنها تامین و حق شهروندی آنان تضمین نشود، حاضر به بازگشت به برمه نیستند.

بسیاری از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند برای چندمین بار از برمه فرار کرده‌اند. این افراد اکثرا دچار تالمات روحی شدید هستند. برخی حتی گفته‌اند در صورتی که مجبور به بازگشت شوند، خودکشی خواهند کرد.

به گفته این افراد زنان و دختران از سوی افراد ناشناس ربوده شده‌اند. زنان پناهجو این وحشت را دارند که چنین اتفاقی برای آنان بیفتد.

سازمان ملل و سایر مجامع بین‌المللی کوچاندن اجباری قوم روهینگیا از برمه را پاک‌سازی قومی و جنایت علیه بشریت اعلام کرده‌اند.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط