16.4 C
Paris
Wednesday, May 1, 2024

دو انفجار پیاپی در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان دست‌کم ۱۰۳ کشته و ۲۱۱ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری ها در ایران روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ از وقوع دست‌کم دو انفجار در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان خبر دادند که بر اثر این انفجارها تا کنون ۱۰۳ نفر کشته و ۱۴۱ نفر زخمی شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

معاون استانداری کرمان ساعاتی پس از این دو انفجار اعلام کرد که «این حادثه یک حمله تروریستی» بوده است.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از «برخی از منابع مستقر در کرمان که در صحنه انفجار امروز حضور دارند» نوشت: «در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمبگذاری شده وجود داشت که عامل یا عاملین این حادثه ظاهراً با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.»

برخی از چهره‌های سیاسی نزدیک به جریان اصولگرا در حکومت جمهوری اسلامی، انگشت اتهام در این زمینه را به سوی اسرائیل نشانه رفته‌اند.

نایب رئیس مجلس ایران: غیرانتحاری بودن حمله کرمان نشان می دهد از اقدامات اسرائیل است
مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید به نظر می‌رسد «غیرانتحاری بودن» انفجارهای کرمان نشان می‌دهد که این حمله از جمله «اقدامات اسرائیل» است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران هم در پیام تسلیتی عوامل اسرائیل را مسئول حادثه دانسته است. آقای مخبر گفته: «ایادی رژیم صهیونیستی» خون شهروندان بی‌گناه را بر زمین ریخته‌اند.

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، گفت که «عملیات تروریستی صهیونیست‌ها در کرمان برای فرار از بی‌آبرویی در غزه است».

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم در توئیتی نوشته که «پرچم‌ و میدان مقاومتی که قاسم در دنیا ایجاد کرده، با انتقام، پاسخ‌ کور و کشتن زنان و کودکان و مردم بی‌گناه‌ خاتمه نمی‌یابد، بلکه پایان آن، پایان اسرائیل و صهیونیزم‌ در جهان است. منتظر باشید».

واکنش‌های بین‌المللی به انفجارهای کرمان

اتحادیه اروپا: به شدیدترین شکل بمبگذاری کرمان را محکوم می‌کنیم
سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه به «شدیدترین شکل» بمبگذاری در شهر کرمان ایران را محکوم می‌کند.

در این بیانیه از طرف اتحادیه اروپا با مردم ایران ابراز «همبستگی» شده و حمله کرمان «تروریستی» توصیف شده است. بروکسل تاکید کرده است که مسئولان این بمبگذاری باید «حساب پس بدهند.»

آبرام پیلی، معاون دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفتگو با رادیو فردا درباره انفجارهای کرمان گفت که «ما از نزدیک در حال دنبال کردن تحولات پیرامون این موضوع در ایران هستیم، فعلا اطلاعات در حال تکمیل شدن است اما مانند هر جای دیگری که چنین اتفاقی رخ دهد به خاطر از دست رفتن جان‌ غیرنظامیان متاسفیم و این وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کنیم».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز در پیامی این انفجارها را «از نظر ظالمانه بودن و ددمنشی» شوک‌آور خواند و با «تسلیت» به رهبران جمهوری اسلامی، گفت که «تروریسم در همه اشکال آن محکوم است».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز به خاطر آنچه که «حملات تروریستی شنیع» در ایران خواند، به رهبران جمهوری اسلامی تسلیت گفت. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، قرار بود روز پنجشنبه به ترکیه سفر کند.

قاسم سلیمانی ۱۳ دی‌ سال ۹۸ در عراق به فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، کشته شد؛ پس از آن مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از «انتقام سخت» سخن گفته‌اند.

در آستانه چهارمین سالگرد مرگ قاسم سلیمانی، رضی موسوی از قدیمی‌ترین «مستشاران» سپاه پاسداران در سوریه و «از همراهان» قاسم سلیمانی در روز چهارم دی در حمله به منطقه زینبیه دمشق کشته شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند و می‌گویند «انتقام» خون او را خواهند گرفت. اسرائیل انجام این حمله را نه تأیید کرده است و نه تکذیب.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط