12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

دولت لبنان استعفا داد

بنابه گزارش خبرگزاری ها، حسان دیاب، نخست وزیر لبنان، در سخنانی گفت که باید کشور به سوی “شفافیت” پیش رود و اکنون زمانی است که باید “بسوی مردم برگردیم” و در همین راستا دولت لبنان استعفای خود را اعلام می‌کند.

اکنون پارلمان لبنان که برخی از اعضای مسیحی او هم استعفاء داده‌اند باید نخست وزیر جدید این کشور را معرفی کند. این در حالی است که بسیاری از معترضان اختلافات دینی میان جناح‌های سیاسی در پارلمان را یکی از ریشه‌های مشکلات لبنان می‌دانند.

دوشنبه، دهم اوت، همزمان با سخنان آقای دیاب در تلویزیون، هزاران معترض در بیروت در حال تظاهرات بودند و اعتراضات برای سومین روز متوالی ادامه دارد.

ساعاتی پیش از این سخنان آقای دیاب، غازی وزنی، وزیر دارایی لبنان چهارمین وزیر کابینه شد که استعفا داد.

آقای وزنی از افراد اصلی در مذاکرات دریافت کمک از صندوق جهانی پول بود. پیش از وی نیز وزیر دادگستری این کشور در بحران پس از انفجار عظیم بیروت استعفا داده بود.

وزارت دادگستری لبنان گفت که ماریا کلاود نجیم از مقام خود پیش از برگزاری جلسه کابینه لبنان استعفاء داده است. گزارش شده بود که علت استعفای خانم نجیم، ‘انفجار هفته گذشته و همچنین اعتراضات روزهای اخیر بوده است. ‘

پیش از این وزرای اطلاع‌رسانی و محیط زیست این کشور و تعدادی از نمایندگان مسیحی مجلس نیز از سمت خود استعفا کرده بودند.

با وجود استعفای دولت لبنان، به نظر نمی‌رسد خشم عمومی و اعتراضات خیابانی فروکش کند. اعتراضات به فساد دولتی و ناکارآمدی حکومت از سال گذشته در لبنان اوج گرفت اما با فراگیر شدن شیوع ویروس کرونا متوقف شد. اعتراضات ۲۰۱۹ در بیروت به استعفای سعد حریری و کابینه او انجامید و حسان دیاب جایگزین او شد.

افزایش تعداد کشته‌شدگان انفجار
در همین حال به گفته مقامات محلی بیروت تعداد کشته‌شدگان انفجار مرگبار سه‌شنبه به بیش از ۲۲۰ نفر رسیده و دست کم ۱۱۰ نفر هم همچنان مفقود هستند. بسیاری از مفقودشدگان کارگران خارجی و رانندگان کامیون‌هایی هستند که در بندر بیروت مشغول به کار بودند.

به گفته مروان عبود، فرماندار بیروت هزاران نفر بر اثر جراحت ناشی از انفجار در بیمارستان‌ها هستند.

این انفجار همچنین ۲۰۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرده و به دهها هزار واحد مسکونی آسیب جدی وارد کرده است.

صدها هزار نفر از مردم این شهر در خانه‌های به شدت تخریب شده زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها در و پنجره سالمی ندارد و آب و برق قطع شده است.

شب گذشته برای دومین شب متوالی تظاهرات اعتراضی در بیروت انجام شد که به دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

گروهی از تظاهرکنندگان تلاش می‌کردند با پرتاب سنگ به نیروهای امنیتی از موانع اطراف پارلمان بیروت عبور کنند. پلیس با گاز اشک آور به آنها حمله کرده بود.

معترضان از انفجار بیروت خشمگین هستند و می‌گویند این اتفاق “ناکارآمدی” نظام سیاسی لبنان را بیش از پیش نمایان کرده است.

بسیاری از مردم بیروت خواستار تحقیق یک گروه مستقل بین‌المللی درباره انفجار هستند؛ خواسته‌ای که رئیس‌جمهور فرانسه از آن حمایت کرده اما رئیس‌جمهور لبنان مخالف آن است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط