8.8 C
Paris
Tuesday, March 19, 2024

دعوت به تجمع ۱۶ ژانویه ایرانیان در استراسبورگ فرانسه مقابل پارلمان اروپا

ایرانیان ساکن اروپا بار دیگر آماده می‌شوند تا اتحاد و همراهی خود را در رویارویی با رژیم جمهوری اسلامی به نمایش بگذارند. روز دوشنبه ۱۶ ژانویه/۲۶ دی، ایرانیان در مقابل مقر پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ جمع خواهند شد تا از نمایندگان اروپایی بخواهند که سپاه پاسداران را رسماً یک سازمان تروریست اعلام کنند.

کمتر از سه ماه پیش، تظاهرات عظیم ایرانیان در شهر برلین در جلب توجه افکار عمومی و به ویژه نمایندگان مجالس کشورهای اروپایی بسیار مؤثر واقع شد. برای شرکت در آن راه‌پیمایی تاریخی، ایرانیان از سراسر اروپا خود را به پایتخت آلمان رساندند و با برگزاری یک راه‌پیمایی آرام که بین ٨٠ تا ۱٠٠ هزار شرکت‌کننده داشت پیام روشن خود را به دنیا فهماندند: ما جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم.

این بار نیز در بسیاری از شهرهای اروپا، ایرانی‌ها در تلاشند تا به رغم مشکلات زندگی روزمره خود را برای روز ۱۶ ژانویه به استراسبورگ برسانند. این شهر که در شرق فرانسه و در نزدیکی مرز آلمان واقع شده، مقر پارلمان اروپاست.

فراخوان‌ها و دعوت‌های گوناگون نه تنها از سوی ایرانیان که با ابتکار گروه‌ها و انجمن‌های اروپایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. از جمله در فرانسه، برخی انجمن‌های چپ مثل «جنبش دوستی با ملت‌ها و علیه نژادپرستی» (MRAP) و یا «حرکت مردمی» که به حزب چپ فرانسۀ نافرمان تعلق دارد، از تجمع حمایت کرده و یا برای شرکت در آن جداگانه اعلامیه داده‌اند.

همچنین، فرانسوا بشیو معاون شهردار منطقه ۱٩ پاریس که از ابتدای جنبش اعتراضی ایرانیان با آن همراه بوده، دعوت مشابهی را در توئیتر منتشر کرده است.

اتحادیۀ اروپا الحاق سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریست را بررسی می‌کند
در برنامۀ کار پارلمان اروپا آمده است که موضوع اعتراضات مردم ایران و اعدام معترضان از روز ۱۷ الی ۱٩ ژانویه توسط نمایندگان بررسی خواهد شد. قرار است که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که تاکنون در مذاکرات اتمی نقش مهمی داشته نیز در این جلسات حضور یابد.

سایت پارلمان اروپا که به نقل از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اعدام معترضان ایرانی را قتل‌های دولتی توصیف کرده، می‌افزاید: «در حالی که اتحادیه اروپا مشغول بررسی چهارمین بستۀ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است، برخی کشورهای عضو این اتحادیه خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی شده‌اند». بریتانیا که البته دیگر عضو اتحادیه نیست و هلند در این مورد پیشتاز بوده‌اند.

طبق برنامه، قرار است که پارلمان اروپا در آخرین جلسه – پنجشنبه ۱٩ ژانویه – موضع‌گیری رسمی خود در قبال رویدادهای ایران و احیاناً تصمیم‌هایی را در این مورد، در قالب یک قطعنامه‌ علنی کند.

در برخی شبکه‌های اجتماعی به اشتباه گفته شده که قرار است پارلمان اروپا تروریستی بودن سپاه را به رأی بگذارد. اگرچه این بحث به احتمال بسیار زیاد توسط برخی نمایندگان مطرح خواهد شد اما فعلاً موضوع رأی‌گیری در برنامۀ کار پارلمان اروپا نیست.

با اینحال بحث به طور جدی در سطح اتحادیۀ اروپا ادامه دارد. کمیسیون اروپا که نهاد اجرایی اتحادیه محسوب می‌شود و در بروکسل مستقر است، زودتر از پارلمان به این موضوع حساس پرداخته است. یک منبع دیپلماتیک به روزنامۀ لوموند گفته است: «الآن وقت سخت‌گیری است. باید در برابر تهران قاطعیت نشان دهیم و نهادی را که در قلب نظام جا دارد (سپاه) هدف بگیریم، بدون آن که به قطع روابط سیاسی برسیم».

تلاش ایرانیان برای متقاعد کردن اتحادیۀ اروپا
اتحادیۀ اروپا حدود بیست تشکل را سازمان تروریستی می‌داند. سازمان القاعده، گروه دولت اسلامی (داعش) و شاخۀ نظامی حزب‌الله لبنان از این جمله‌اند. اما گنجاندن سپاه در این فهرست از نظر حقوقی کار ساده‌ای نیست، زیرا برخلاف القاعده یا داعش، سپاه پاسداران یک نهاد رسمی حکومتی است.

به رغم موانع حقوقی و تردید‌های دیپلماتیک، هشتگ «سپاه پاسداران، تروریست» (#IRGCterrorists) از مرز شش میلیون فراتر رفته و روز به‌روز با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. روزنامۀ لوموند احتمال می‌دهد که علاوه بر هلند، دولت‌های آلمان و جمهوری چک نیز از این خواسته حمایت کنند. اما وضعیت بریتانیا که خارج از اتحادیۀ اروپاست، حساس‌تر از کشورهای یادشده است: با اعدام علیرضا اکبری، دوتابعیتی ایرانی/بریتانیایی، روابط تهران و لندن احتمالاً به تیرگی کم‌سابقه‌ای خواهد رسید. اگرچه تاکنون برخی زندانیان خارجی تهدید به اعدام شده‌اند، اما این نخستین بار است که یک تبعۀ انگلیس به دست رژیم جمهوری اسلامی به دار آویخته می‌شود.

به نوشتۀ لوموند، دولت فرانسه تاکنون اشتیاق چندانی به تروریستی اعلام کردن سپاه نشان نداده، اما تمایل آلمان و بریتانیا می‌تواند بر تصمیم پاریس تأثیر بگذارد. لوموند احتمال می‌دهد که تکلیف این بحث و تصمیم نهایی اتحادیۀ اروپا در اواخر ماه فوریه (اوایل اسفند) روشن شود.

به گفتۀ یک مقام سوئدی – که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد – ورود سپاه به فهرستی سازمان‌های تروریستی چندان تأثیری بر نوع تحریم‌ها نخواهد داشت اما یک اقدام نمادین قوی خواهد بود.

یک تاجر ایرانی به لوموند گفته است: «سپاهیان قدیمی که حالا لباس خود را درآورده و همراه با فرزندان‌شان در تمام اروپا سفر می‌کنند، همان کسانی هستند که اقتصاد ایران را می‌گردانند. دقیقاً همین نوع آدم‌ها از اقدام اتحادیۀ اروپا ضربه خواهند خورد».

متن توسط: ار.اف.ای

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط