11.8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

در مکالمه تلفنی ماکرون و رئیسی چه موضوعاتی مطرح شد؟

کاخ الیزه روز یکشنبه ۳۰ ژانویه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود، بر «نیاز به تسریع» برای «دستیابی به پیشرفت» در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده است.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه خود تاکید کرده است که «امانوئل ماکرون درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌پذیر و ضروری بودن راه حل دیپلماتیک تاکید و خاطرنشان کرد که هر توافقی مستلزم تعهدات واضح و کافی از سوی همه طرف‌ها است که فرانسه با همه شرکای خود در مورد آن کار می‌کند.»

طبق این بیانیه، رئیس جمهوری فرانسه بر لزوم سرعت برای دستیابی فوری به پیشرفت ملموس در مذاکرات در وین برای احیای برجام تاکید کرد.

امانوئل ماکرون از همتای ایرانی خود خواسته تا تهران رویکرد سازنده خود را نشان دهد و به اجرای کامل تعهداتش در چارچوب برجام برگردد.

اما در طرف مقابل رسانه دولت ایران (ایرنا) اعلام کرد که ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگو تصریح کرده است که «جمهوری اسلامی در فرآیند مذاکرات، اراده و جدیت خود را برای حصول توافق اثبات کرده است و هر تلاشی از طرف مقابل در این رابطه، باید شامل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.»

طبق این گزارش، ابراهیم رئیسی «با تأکید بر اینکه ثبات و امنیت منطقه تنها از طریق راه حل های درون‌منطقه‌ای قابل تحقق است و نه مداخلات خارجی، خواستار توجه جامعه جهانی به بحران انسانی در یمن و رفع محاصره مردم مظلوم این کشور شد.»

از سوی دیگر خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از رئیس جمهوری فرانسه مدعی شد که ماکرون به ابراهیم رئیسی گفته است، ایران حق دارد به آمریکا بی‌اعتماد باشد چراکه این کشور بود که باعث ایجاد بحران شده است. عبارتی که در بیانیه الیزه به آن اشاره ای نشده است.

فرانسه روز جمعه تخمین زده بود که مذاکرات می‌تواند «موفق شود». این در حالی است که مذاکرات در وین به حالت تعلیق درآمده است تا طرف‌های مذاکره کننده برای مشاوره و اتخاذ تصمیم‌های سیاسی به پایتخت‌های خود برگردند.

تهران در این هفته گفته بود که «پیشرفت در مسیر درست پیش می‌رود» حتی اگر همچنان مسائل مهم باقی مانده باشد. ایران تاکید کرده بود که مذاکرات نیازمند تصمیمات سیاسی واشنگتن است.

کاخ الیزه همچنین در بیانیه خود گفت که در تماس امانوئل ماکرون و ابراهیم رئیسی درباره مسائل منطقه به ویژه وضعیت لبنان و امنیت خلیج فارس نیز صحبت شد.

در همین راستا، امانوئل ماکرون بار دیگر «حملات اخیر که امارات را هدف قرار داد» به شدت محکوم کرد و «روسای دو کشور بر لزوم یافتن راه حل سیاسی برای پایان درگیری در یمن توافق کردند.»

ابراز نگرانی ماکرون از وضعیت بنژامن بری‌یر و فریبا عادلخواه
رئیس جمهوری فرانسه همچنین از وضعیت بنژامن بری‌یر، شهروند فرانسوی که در ایران به هشت سال و هشت ماه زندان به اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه نظام محکوم شده است ابراز نگرانی کرد.

طبق گزارش الیزه، ماکرون همچنین بار دیگر خواستار «آزادی فوری» فریبا عادلخواه محقق ایرانی-فرانسه که اخیرا به زندان بازگشته است شد.

از سوی دیگر دلفین بورین، سفیر فرانسه برای حقوق بشر و لوئیزه آمستپرگ، کمیسر آلمان برای حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه نسبت به محکومیت جدید نرگس محمدی کنشگر حقوق بشر اعتراض کردند.

آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند: «با کمال تاسف از محکومیت نرگس محمدی به هشت سال زندان و هفتاد ضربه شلاق اطلاع حاصل کردیم. کارزار مسالمت‌آمیز نرگس محمدی در راستای حقوق زنان و بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، بخصوص در جهت لغو مجازات اعدام، نمی‌تواند مصداق جرایم کیفری باشد.»

در این بیانیه تاکید شده است: «ما عمیقاً از اینکه بازداشت وی در زندان قرچک منجر به وخامت وضعیت سلامت او شود، نگرانیم. از ایران می‌خواهیم تا به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و نرگس محمدی را فوراً آزاد کند.» سفارت فرانسه در تهران در حساب توئیتری خود به زبان فارسی مواضع این دو مسئول را بازتاب داده است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط