8 C
Paris
Friday, April 19, 2024

درخواست آزادی بَنژمَن بریِر جهانگرد فرانسوی زندانی در ایران توسط خانواده در پاریس

خانواده و نزدیکان «بَنژَمَن بریِر» و شماری از مدافعان حقوق بشر امروز شنبه ١٨ دی ماه در سرای حقوق بشر در تروکادرو در پاریس گردآمدند تا توجۀ افکار عمومی و مقامات فرانسه را به وضعیت او که از بیست ماه پیش در ایران در زندان بسر می‌برد، جلب کنند. این جهانگرد فرانسوی ٣۶ ساله که بیست ماه پیش در شمال شرقی ایران دستگیر گردید، به دلیل عکس برداری با استفاده از یک پهپاد کوچک به «جاسوسی» متهم شده است.

Benjamin Brière
Benjamin Brière

بَنژَمَن بریِر که بگفتۀ خواهر خود «یک جهانگرد و یک شیفتۀ سفر» است، برای اعتراض به جلوگیری از تماس تلفنی او با خانواده و نیز وضعیت خود از دو هفتۀ پیش در زندان وکیل آباد مشهد دست به اعتصاب غذا زده است. بلاندین بریر، خواهر او تاکید می‌کند که حتی در مواردی که امکان گفتگوهای کوتاه فراهم می‌شود، کلیۀ حرف‌ها برای اطلاع مسئولان به زبان ترجمه می‌شود و از همین رو آگاهی دقیق از وضعیت او بسیار دشوار است. تا مسئولان در جریا خواهر وی خانواده و نزدیکان او نیز روز شنبه به رغم ریزش باران در پاریس گردهم آمده و نسبت به سرنوشت او ابراز نگرانی کردند.

بلاندین بریِر، خواهر این زندانی صبح امروز در گفتگو با رادیو «فرانس اَنفو»، برادر خود را «گروگانی» خواند که حتی به او «اجازه داده نشد به مناسبت آغاز سال تازه تلفنی با خانوادۀ خود صحبت کند. او تاکید کرد که گردهمائی تروکادرو به این منظور برگزار می‌شود که «شمار هر چه بیشتری بدانند که او یک زندانی فراموش شده نیست» بلکه یک «انسانی کاملاً عادی و جهانگردی است که خودروی خود را به همین منظور تجهیر کرده و همین گونه نیز شناخته شده و از حمایت بسیاری برخوردار است». او یادآوری می‌کند که برادرش همین گونه جهان را سیر می‌کند و پیش از دیدار ایران به کشورهای اسکاندیناوی، بالکان و ترکیه سفر کرده است.

Blandine Brière, la soeur de Benjamin Brière
Blandine Brière, la soeur de Benjamin Brière

بلاندین بریِر تاکید می‌کند که هیچ اطلاعی در بارۀ «پروندۀ قضائی او در دست نیست» و تنها می‌دانیم که دو اتهام بر او وارد شده است. وکیل مدافع او، سعید دهقان، در خرداد گذشته اعلام کرد که موکل او به «جاسوسی» و «تبلیغ علیۀ نظام» متهم شده است. بلاندین بریِر با اشاره به اینکه در این زمینه هیچ مدرک و سندی ارائه نشده و هیچ دادگاهی برای رسیدگی به وضعیت او تعیین نگردیده، تاکید کرد که این چنین می‌توان او را یک «گروگان» تلقی کرد. او می‌گوید هیچ سندی برای در بند نگاه داشتن او وجود ندارد.

بلاندین بریِر می‌گوید برادر او به «جاسوسی» متهم شده زیرا یک پهپاد ١٠٠ یوروی خریداری کرده و با آن عکس‌های زیبائی برای خانوادۀ خود و کسانی که او را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، ارسال می‌کند. مقامات ایران وی را به «عکسبرداری از یک منطقۀ ممنوع» متهم می‌کنند. این منطقه یک پارک طبیعی در شمال شرقی کشور در مرز ترکمنستان است. خواهر این جهانگرد فرانسوی خواستار اقدامات بیشتری از مقامات فرانسه برای کسب آزادی برادر خود شد. بلاندین بریِر فراخوانی نیز برای فشار بر دولت این کشور در پایگاه مجازی «چنچ» عرضه کرده که تا کنون به امضای ٤٤٠٠٠ تن رسیده است.

سعید دهقان، وکیل مدافع بَنژَمَن بریِر، روز ۶ دی ماه/ ٢٧ دسامبر گذشته با انتشار یک توئیت از تعلل در رسیدگی به پرونده او ابراز ناخرسندی کرد و پرسید دادگاه مشهد به این منظور در انتظار چیست؟

هر چند بگفتۀ نزدیکان او، بازدید کنسول فرانسه از بَنژمَن بریر اجازه می‌دهد که نسبت به عدم شکنجۀ جسمی اطمینان حاصل شود، اما بگفتۀ خواهر او، این جهانگرد فرانسوی تحت فشار شدید روحی قرار دارد و سرنوشت هم بندان وی که به مرگ محکوم شده‌اند نیز وی را بیش از پیش دچار وحشت و نگرانی کرده است. او در برابر نظام قضائی ایران و وضعیت نگران کنندۀ برادر خود، چاره‌ای جز بسیج افکار عمومی نمی‌بیند و از همین رو گردهمائی امروز را سازمان داده بود. او می گوید «ما افرادی عادی هستیم و کمک هر کسی را که صدای ما را بشنود طلب می‌کنیم».

رادیو فرانسه

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط