19 C
Paris
Wednesday, May 1, 2024

داعش مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت

گروه موسوم به دولت اسلامی – داعش – با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت دو انفجار مرگ‌بار روز گذشته -چهارشنبه ۱۳ دی- در شهر کرمان (جنوب مرکزی ایران) را برعهده گرفته و آن را «ادامه کارزار» خود «علیه شیعیان» خوانده است.

در اطلاعیه این گروه که امروز – پنجشنبه ۴ ژانویه – در کانال تلگرامی وابسته به داعش منتشر شده، نام دو نفر ذکر شد که به گفته داعش با منفجر کردن کمربندهای انتحاری خود در میان شرکت‌کنندگان در مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، موجب کشته و زخمی شدن دهها نفر شدند.

مقامات رسمی در ایران کشته شدن ۸۴ نفر و زخمی شدن ۲۸۴ نفر در جریان این دو انفجار را تایید کرده‌اند. در اطلاعیه داعش ادعا شده که این انفجارهای انتحاری «۳۰۰ کشته و زخمی» بر جای گذاشته است.

انتحاری بودن انفجارهای دیروز در کرمان ساعتی قبل از سوی منابعی که با خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – گفتگو کرده بودند هم تایید شده بود.

ایرنا عصر پنجشنبه به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت «بررسی صحنه انفجار گلزار شهدای کرمان در ساعات اولیه، حکایت از عملیات بمب‌گذاری با بسته‌های انفجاری داشت اما بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که قطعا انفجار اول در نتیجه اقدام عامل انتحاری بوده است».

رسانه رسمی دولت ایران در ادامه نوشته است: «نحوه انفجار دوم نیز در دست بررسی است که به احتمال زیاد این عملیات نیز انتحاری بوده است».

منبع آگاه ایرنا گفته است: «عامل انتحاری در حادثه اول، مرد بود که در نتیجه انفجار کاملا تکه تکه شده و کار شناسایی عامل انتحار در دست بررسی است».

در اطلاعیه‌ای که کانال تلگرامی نزدیک به داعش منتشر کرده هم به نام دو مرد که از آنها به عنوان مهاجمان انتحاری یاد شده اشاره شده است.

در جریان این دو انفجار همچنین صدها نفر مجروح شدند که اکنون با گذشت حدود ۲۴ ساعت، مقام‌ها از وخامت حال برخی از آنها خبر داده‌اند. مهدی احمدی‌نژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز به خبرگزاری تسنیم گفته است: «شب گذشته تمام عمل‌های جراحی حیاتی انجام و ۳۰ درصد مجروحان نیز امروز ترخیص می‌شوند».

به گفته وی برخی از «۴۶ بیمار در بخش‌های ویژه روبه بهبود هستند اما حال بعضی از آنها وخیم است، چون ترکش به سر آنها اصابت کرده» است.

مقام‌های رسمی در ایران آمار مجروحان این دو انفجار را ۲۸۴ نفر اعلام کرده‌اند.

ادامه واکنش‌ها به انفجارهای کرمان

همزمان با قبول مسئولیت این انفجارها از سوی داعش، دولت‌ها، نهادها و شخصیت‌های مهم جهان در واکنش به این انفجارها پیام‌های هم دردی و محکومیت صادر کرده‌اند.

صبح پنجشنبه به وقت نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای «خواستار شناسایی و محاکمه عاملان، سازمان‌دهندگان،‌ تامین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات تروریستی مذموم» شد.

در واکنشی دیگر چین که روابط نزدیکی با ایران دارد، گفته است که از انفجارهای روز گذشته در کرمان «عمیقا شوکه» شده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که پکن «از حمله تروریستی که منجر به تلفاتی سنگین شده، عمیقا شوکه شده است». او که در کنفرانسی خبری صحبت می‌کرد، گفت:‌«پکن تسلیت عمیق خود را در مورد قربانیان ابراز کرده و با مجروحان و خانواده‌های قربانیان هم همدردی می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «چین با هرشکلی از تروریسم مخالف است و این کشور به شدت حملات تروریستی را محکوم می‌کند و قاطعانه از تلاش‌های ایران برای حفظ امنیت و ثبات ملی حمایت می‌کند».

  • احمد مسعود، رهبرجبهه مقاومت ملی افغانستان در پیامی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «‌پدیده شوم تروریسم از سال‌ها بدین‌سو دامن‌گیر منطقه‌ شده و همواره از مردم ما قربانی می‌گیرد. ما به عنوان مردمی که بیش از نیم‌قرن در آتش تروریسم سوخته‌ایم و متاسفانه امروز کشور ما تبدیل به لانه‌ امن تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده‌ است، درد امروز ملت بزرگ ایران را بیشتر از هر کس دیگری درک می‌کنیم»
  • وزارت خارجه طالبان، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی پیشین افغانستان نیز به حادثه کرمان واکنش نشان داده‌اند و ضمن محکوم کردن آن به مردم ایران و حکومت این کشور تسلیت گفته‌اند. آقای کرزی با تقبیح این حملات آنرا «جنایت ضد بشری و در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی» دانسته است. آقای عبدالله هم این حملات را «دهشت‌افکنانه، جنایت‌کارانه و خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی» خوانده است.
  • در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مراسم روز گذشته در کرمان به مناسبت چهارمین سالمرگ قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس این نهاد نظامی-عقیدتی بود در اطلاعیه‌ای انفجارهای ۱۳ دی ماه در کرمان را «محصول کینه و بغض دشمنان» از قاسم سلیمانی فرمانده سابق واحد برون‌مرزی سپاه دانسته است. در پایان این بیانیه نیز سپاه پاسداران نوشته است که خون کشته‌شدگان این انفجارها «انرژی جدیدی» بر «مکتب سلیمانی» و طرفداران او تزریق کرده و «آنان را برای مجازات قطعی و عادلانه جنایتکاران مصمم تر کرده است».
  • احمد وحیدی، وزیر کشور ایران هم گفته است که کشته و زخمی شدن اکثر قربانیان انفجارهای روز گذشته ناشی از اصابت ساچمه‌ها و ترکش‌های انفجار بوده است و برخی دیگر هم دچار موج انفجار شده‌اند.
  • به گزارش خبرگزاری تسنیم، کشورهای فرانسه، ایرلند، بحرین، هلند، مصر و نروژ و دانشگاه اسلامی الازهر مصر این انفجارها را محکوم کرده و به ایران تسلیت گفته‌اند.
  • خبرگزاری تسنیم همچنین نوشته امیر قطر در تماس تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، ضمن گفتگو درباره مسایل منطقه‌ای به خصوص جنگ غزه، به او تسلیت گفته است.
  • همچنین، سخنگوی آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در حساب شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) خود نوشت: «دبیرکل حمله به یک مراسم یادبود در شهر کرمان در ایران را به شدت محکوم می‌کند و خواهان پاسخگویی افراد مسئول آن است».
  • برخی مقامات و رسانه‌های حکومتی ایران گفته‌اند که اسرائیل یا نیروهای مرتبط با آن مسئول این انفجارها بوده‌اند اما اسرائیل هنوز رسما به این اتهام پاسخی نداده است.
AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط