7.4 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

داستان نویسندگی و پولدار شدن یک مهاجر آفریقایی

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایمبولو امبو که ۳۳ سال پیش در کامرون در خانه‌ای که لوله‌کشی آب نداشت به دنیا آمد، اکنون با واریز یک میلیون دلار به حسابش، به عنوان پیش‌پرداخت چاپ اولین رمان او که به طور همزمان در آمریکا و فرانسه منتشر می‌شود، به نماد تحقق رؤیای آمریکایی تبدیل شده است. داستان نویسنده شدن او شبیه یک افسانه نیویورکی است.
رمان ایمبولو امبو که در فرانسه با عنوان “اینک رؤیاپردازان می‌آیند” (Voici venir les rêveurs) توسط انتشارات “بلفون” در پاریس انتشار یافته و در آمریکا با عنوان “Behold the Dreamers” منتشر شده، از سوی منتقدان ادبی تحسین شده است.
ایمبولو امبو این رمان را سال ۲۰۱۴ در آپارتمان کوچکش در نیویورک نوشته است، زمانی که به نوزادش شیر می‌داد. او وقتی برای انتشار کتابش به پاریس آمد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: “من نوشتن این رمان را زمانی که بچه اولم نوزاد بود شروع کردم و زمانی که دومین بچه‌ام به دنیا آمد آن را بازنویسی کردم.”
این نویسنده آفریقایی همچنین در حالیکه بلند می‌خندید، ادامه داد: “هنر من این بود که با یک دست بچه‌هایم را می‌گرفتم و با دست دیگر می‌نوشتم.”
شخصیت اول داستان “اینک رؤیاپردازان می‌آیند” به همراه خانواده‌اش به نیویورک می‌آید تا “رؤیای آمریکایی” خود را محقق کند. درست مثل خود ایمبولو امبو، این مهاجران نیز اصالتا اهل شهر لیمبه در کامرون هستند. شخصیت اول داستان راننده یک سهامدار ثروتمند “لیمن برادرز” از بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در آمریکاست. داستان در سال ۲۰۰۷ می‌گذرد، در اوج بحران اقتصادی آمریکا.
میان شخصیت اول داستان و مرد ثروتمند رابطه‌ دوستانه تصنعی شکل می‌گیرد و همسر شخصیت اول داستان در رفتار رئیس شوهرش نوعی نژادپرستی حس می‌کند، با این حال طغیانی از سوی آنان صورت نمی‌گیرد، فقط آنچه اتفاق می‌افتد، پایان توهم “رؤیای آمریکایی” است.
شخصیت اول رمان “اینک رؤیاپردازان می‌آیند” در جایی از داستان پس از آن که شغلش را از دست می‌دهد، می‌گوید: “من از زندگی‌ام در اینجا خوشم نمی‌آید.”
ایمبولو امبو هم مثل شخصیت داستانش در هفده سالگی به آمریکا آمده است. او در رشته اقتصاد در دانشگاه راتگرز در ایالت نیوجرسی درس خوانده و در بحران اقتصادی آمریکا کارش در یک شرکت بازاریابی را از دست داد. “مثل خیلی از آمریکایی‌ها”.
او که از یافتن کار جدید ناامید شده بود، نوشتن را آغاز کرد. “می‌خواستم معلم شوم اما شوهرم مرا به نوشتن تشویق کرد.” با این حال همسر این نویسنده رمان او را پیش از انتشار نخواند.
ایمبولو امبو برای چاپ اولین رمانش خلاف معمول در آمریکا رفتار کرد و دست‌نوشته خود را به جای آن که به یک آژانس ادبی بفرستد، مستقیما متن کتاب را به سوزان گلومب، مدیربرنامه جاناتان فرانزن، نویسنده مشهور آمریکایی داد. “سه سال طول کشید تا او را پیدا کردم. به معنای دقیق کلمه تعقیبش می‌کردم، تا آن که نهایتا کتابم را خواند و مجبورم کرد که دوباره بنویسمش. باز هم کتابم را رد کرد و در آخر آن را پذیرفت.”
ایمبولو امبو با آن که در ابتدای کار یک میلیون دلار از کتاب اولش دریافت کرده، هنوز نظرش درباره توهماتی که در زمینه “رؤیای آمریکایی” وجود دارد، عوض نشده، به ویژه با نگرانی‌ای که از قدرت گرفتن دونالد ترامپ دارد.
“وقتی شما مهاجر هستید، فرصت‌ها در آمریکا علیه شماست. امیدوارم آنهایی که می‌خواهند به آمریکا بیایند، این را بدانند.” او اضافه می‌کند: “شما برای ناامید شدن به آمریکا نمی‌آیید، اما برای پیروزی سلاح‌های زیادی لازم است.”
با وجود پولدار شدن ایمبولو امبو، او قصد ندارد که آپارتمان کوچکشان در نیویورک را عوض کند: “من خرافاتی هستم، چیزهای خوبی برای من در اینجا پیش آمده و نمی‌خواهم از اینجا تکان بخورم. اینجا کوچک است مخصوصا برای بچه‌ها، اما اگر از این خانه بروم، برکت هم از زندگی‌ام می‌رود!”

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط