11.3 C
Paris
Thursday, April 25, 2024

دادگاه هلند دو عامل قتل محمدرضا کلاهی را به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم کرد

دادگاه در هلند پس از دو سال، دو فرد متهم به قتل محمدرضا کلاهی را به ترتیب به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

بنابر مدارکی که در دادگاه مطرح شده دو متهم پرونده، انور. آ ۲۸ ساله و مورو‌ا. میم ۳۵ ساله برای قتل آقای کلاهی ۱۳۰ هزار یورو پول گرفته بودند. اما مشخص نیست که این افراد از چه کسی پول را دریافت کرده بودند.

دادگاه یک نفر دیگر را نیز در ارتباط با این پرونده بازداشت کرده است که دو متهم اصلی این پرونده با او هماهنگ بوده‌اند و دستور قتل را از او دریافت کرده‌اند. این متهم سوم، برای ارتکاب به جرم دیگری، دوران حبس ۱۸ ساله خود را در زندان سپری می‌کرده است.

در ابتدا نام مقتول ۵۶ ساله، علی معتمد اعلام شده بود. اما بعدتر مشخص شد نام واقعی مقتول محمدرضا کلاهی صمدی است. مردی که جمهوری اسلامی ادعا می‌کرد عامل بمبگذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ بود.

محمدرضا کلاهی صمدی که ساکن شهر آلمیره هلند بود پانزدهم دسامبر ۲۰۱۵ در نزدیکی خانه‌اش کشته شد. چندی بعد دو عامل اصلی قتل او بازداشت شدند.

این دادگاه از سال ۲۰۱۷ در جریان بوده است.

انگیزه قتل چه بود؟
سه ماه پیش، سازمان اطلاعات و امنیت هلند اعلام کرده بود که درباره نقش ایران در ترور علی معتمد در سال ۲۰۱۵ و همچنین احمد نیسی در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه، “تقریبا یقین” دارد.

اما کمی بعد دادستانی هلند اعلام کرد هنوز شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در این سوء قصد پیدا نشده است.

دادستان عمومی هلند همچنین گفته بود علی معتمد در این کشور هیچ سابقه قضایی نداشته و انگیزه اصلی قتل او همچنان نامعلوم است.

در نهایت دادستانی خواستار حکم ۲۲ سال زندان برای متهمان شد. اما اکنون قاضی دو متهم پرونده را به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

مرتضی صادقی، فعال سیاسی ساکن هلند و از نخستین کسانی که در جریان رسیدگی به پرونده قتل علی معتمد نام واقعی او را افشا کرد، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “متهمان در دادگاه از حق سکوت استفاده کرده‌اند. تنها یکی از متهمان گفته او کسی را نکشته است”.

به گفته آقای صادقی، “در مدارک پلیس که در دادگاه عنوان شد، متهمان نمی‌دانستند که چه کسی را کشته‌اند و تصورشان بر این بوده که او یک فرد ۴۰ ساله و ترک تبار و خانواده‌دار است”.

بر اساس شواهد موجود، دو متهم اصلی این پرونده در ارتباط با گروه‌های تبهکار در آمستردام سابقه قضایی داشتند.

بی بی سی فارسی

محکومیت عوامل ترور محمدرضا کلاهی به ۴۵ سال زندان

روز ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵، علی معتمد، تکنسین برق ۵۶ ساله که ساکن شهر کوچک المیره در نزدیکی آمستردام بود، با شلیک یک گلوله به سرش کشته شد. مقتول عازم محل کارش بود و تیراندازی در آستانه در خانه ‌صورت گرفت. عوامل قتل بلافاصله از صحنه گریختند و سپس اتومبیل ب‌ام‌و مورد استفاده را آتش زدند.

کمی بعد معلوم شد که علی معتمد، مردی که سرگرم یک زندگی آرام خانوادگی بود، عامل بزرگترین سوءقصد تاریخ جمهوری اسلامی با نام واقعی محمدرضا کلاهی صمدی است. در انفجار هفت تیر سال ۱۳۶۰ در تهران، ۷۳ نفر کشته شدند. او سال‌ها با هویت مستعار در هلند زندگی کرده بود.

مقامات امنیتی هلند می‌گویند شواهدی قوی در دست است که ایران و سرویس‌های اطلاعاتی آن پشت این ترور قرار دارند اما دستگاه قضایی این کشور هنوز مستندات مربوطه در این پرونده جنایی را ارائه نکرده است.

قاتلان اجیرشده

به گفته دادستانی هلند، محکوم شدگان، ۱۳۰ هزار یورو برای ارتکاب قتل پول گرفته بودند اما ظاهرا خبر نداشته‌اند که چه کسی را می‌کشند. در این پرونده، پای فرد ثالثی نیز در میان است که از او با نام “نوفل” یاد می‌شود. او دلال و هماهنگ کننده نقشه قتل است و دادگاهش چند هفته بعد برگزار خواهد شد. یکی از مستندات اثبات اتهام محکومان، پیام‌های تلفنی رمزگذاری شده ‌بین آنها و نوفل است.

دادگاه اعلام کرد که عاملان قتل، در ۱۱ و ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۵ نیز به المیره رفته بودند اما تلاش‌شان برای کشتن معتمد ناکام مانده بود. آنها در طول مدت دستگیری همواره از هویت مقتول اظهار بی‌اطلاعی کردند و در طول برگزاری دادگاه نیز از پاسخگویی به سوالات دادستان طفره رفتند.

دادگاه در توضیح احکام سنگین صادره، اعلام کرد که ضاربان در کمال خونسردی و صرفا به خاطر پول اقدام به قتل کرده‌اند. قضات دادگاه تاکید کردند که زندان طویل المدت، هشداری است به قاتلان تا بدانند انتقام‌جویی بیرحمانه و نیابتی چه هزینه‌ای دارد. دادستان قبلا و در طول رسیدگی به پرونده، ۲۰ و ۲۲ سال زندان برای متهمان تقاضا کرده بود.

طبق حکم دادگاه، بازماندگان مقتول نیز غرامت قابل توجهی دریافت خواهند کرد. سامانه خبری “هت پاروول” می‌نویسد قرار شده به بیوه مقتول ۲۵۰ هزار یورو و به پسرش ۴۶ هزار یورو خسارت داده شود. مورئو و انور باید مشترکا چنین هزینه‌ای را تقبل کنند.

دویچه وله فارسی

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط