7.2 C
Paris
Wednesday, April 24, 2024

دادستانی سوئیس پرونده قتل کاظم رجوی را می‌بندد

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستانی سوئیس قصد دارد بعد از ۳۰ سال پرونده ترور کاظم رجوی، عضو کشته شده شورای رجوی و برادر مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق را ببندد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، دادستانی سوئیس در نامه‌ای به تاریخ ۲۹ مه ۲۰۲۰ -۹ خرداد ۱۳۹۹ به وکیل خانواده رجوی اطلاع داده که دفتر دادستانی کانتون وو در غرب سوئیس به زودی تحقیقات درباره این قتل را پایان می‌دهد و پرونده را می‌بندد.

کاظم رجوی، از چهره‌های مخالف حکومت ایران و استاد حقوق دانشگاه ژنو بود که در روز ۲۴ آوریل سال ۱۹۹۰- ۴ اردیبهشت ۱۳۶۹، در روستای کوپه در حومه ژنو در ماشینش به قتل رسید.

دادگستری سوئیس در آن زمان فرضیه دست داشتن حکومت ایران در این ترور را مطرح کرد و مدتی بعد فهرستی از ۱۳ ایرانی مظنون به برنامه‌ریزی و دست داشتن در آن را ارائه کرد.

در سال ۲۰۰۶ هم دادستانی سوئیس حکم جلب بین‌المللی علی فلاحیان، وزیر اطلاعات پیشین ایران را به ظن صدور دستور ترور آقای رجوی صادر کرد. اما مقام‌های ایرانی همواره دست داشتن در این قتل را انکار کرده‌اند.

پرونده مشمول مرور زمان است
آگوستین دایر، از دادستانی کانتون وو سوئیس در نامه به وکیل خانواده رجوی نوشته است که پرونده از نظر حقوقی مشمول مرور زمان شده و از آنها خواسته هر گونه درخواست یا نظری دارند تا تاریخ ۱۷ ژوئن تا یک هفته دیگر اعلام کنند.

دادستان کل کانتون وو در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه، درباره این پرونده به طور خاص اظهار نظر نکرده اما گفته است که زمان مشخص شده برای رسیدگی به پرونده‌ها در قانون مرور زمان در سوئیس، به جز برای پرونده‌های بسیار فوق‌العاده مانند نسل‌کشی، ۳۰ سال است و قابل تمدید نیست.

اعتراض تند شورای رجوی به سوئیس
شورای مقاومت نام دیگر تشکیلات رجوی از تعویق و تاخیرهای بسیار در رسیدگی به پرونده قتل کاظم رجوی انتقاد کرده و آن را نشانه‌ ممانعت از اجرای عدالت و مماشات با رژیم ملایان دانسته است.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط