11.3 C
Paris
Saturday, April 27, 2024

خطر تروریستی مانع از اعطای مجوز به تجمع مجاهدین خلق شد

پلیس فرانسه اعلام کرد به گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق به دلایل «امنیتی» و «خطر تروریستی» مجوز نداده است. این در شرایطی است که ناظران تحولات روزهای اخیر در رابطه با این سازمان در کشورهای اروپایی را مرتبط با توافقی احتمالی میان ایران و غرب قلمداد کرده‌اند.

پلیس پاریس روز سه‌شنبه ۲۰ مارس (۳۰ خرداد) در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن را در اختیار یورونیوز فارسی قرار داد گفت تقاضایی را از سوی گروهی به نام کمیته برگزاری تجمع ۱ ژوئیه برای تشکیل یک گردهمایی در این تاریخ و در محل «ووبان» در ناحیه ۷ پایتخت دریافت کرده‌، با این حال قادر به دادن مجوز به آن نبوده است.

در این بیانیه که توسط لوران نونز، رئیس پلیس پاریس، به نگارش درآمده گفته شده است: «علاوه بر امکان اخلال در نظم عمومی به دلیل شرایط ژئوپلیتیک، خطر تروریسم نیز غیرقابل چشم‌پوشی بود. امری که تامین امنیت تجمع و همینطور امنیت مهمانان حساس دعوت‌شده به آن را به طرز قابل‌توجهی پیچیده می‌کرد.»

سازمان مجاهدین خلق تصمیم دولت فرانسه در این خصوص را «معامله‌ای شرم‌آور» خوانده و آن را محکوم کرده است. گردهمایی‌های سالانه مجاهدین از سال ۱۳۸۳ بدین سو در سالگرد ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ عمدتا در پاریس برگزار شده است و عدم اعطای مجوز به آن رویدادی کمابیش نادر به شمار می‌رود.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ یک دیپلمات ایرانی به نام اسدالله اسدی به اتهام تلاش برای بمبگذاری گردهمایی سازمان مجاهدین در پاریس دستگیر و در دادگاه به ۲۰ سال زندان محکوم شد، با این حال ماه گذشته بلژیک در پرونده‌ای بحث‌برانگیز اسد‌الله اسدی را از زندان آزاد و به ایران مسترد کرد.

لغو گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد قدرت‌های غربی به دنبال کاهش تنش فزاینده با ایران هستند.

به گفته مقامات ایرانی و غربی، تهران و واشنگتن مشغول تماس غیرمستقیم برای دستیابی به نوعی توافق محدود هستند در حالی که کشورهای اروپایی نیز با میانجیگری عمان و قطر آزادسازی شماری از زندانیان خود در ایران را دنبال می‌کنند.

تهران پیش‌تر در ابتدای ماه جاری چندین اروپایی از جمله دو تبعه فرانسوی را از زندان آزاد کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با روزنامه فیگارو فاش کرده بود که آزادی این دو زندانی فرانسوی بخشی از توافق‌های بیشتر میان ایران و فرانسه بوده است. او به مفاد این توافقات اشاره نکرده بود.

این در شرایطی است که امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، در روز دهم ژوئن به مدت ۹۰ دقیقه تلفنی با ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران به گفتگو پرداخت.

در ادامه تنش‌ها بر سر سازمان مجاهدین خلق در کشورهای غربی، روز سه‌شنبه نیز صدها پلیس آلبانی با هدف «کشف مرکز هک و حمله سایبری» به اردوگاه اشرف ۳ این گروه در منطقه مانزا در دورس این کشور وارد شدند و اقدام به تفتیش و ضبط شماری از وسائل این محل کردند.

در جریان درگیری میان اعضای سازمان مجاهدین خلق و پلیس آلبانی یک نفر جان خود را از دست داده و چندین نفر زخمی شده‌اند.

حمله پلیس آلبانی به مقر سازمان مجاهدین خلق به منظور تفتیش «مرکز هک موسسات خارجی» در این اردوگاه تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که کانال‌های تلگرامی وابسته به این سازمان ادعا کردند با هک دفتر ریاست‌جمهوری ایران موفق شده‌اند هزاران برگه سند محرمانه از مکاتبات داخلی دولتی را به دست آورند. این کانال‌های تلگرامی شماری از این اسناد را طی روزهای اخیر منتشر کرده‌اند.

هفته گذشته سازمان مجاهدین خلق از حمله به ساختمانی متعلق به این گروه در شمال پاریس خبر داده بود.

«شورای ملی مقاومت ایران»، بازوی سیاسی مجاهدین خلق، گفته بود که افرادی «وابسته به جمهو‌رری اسلامی» که فارسی صحبت می‌کرده‌اند با مواد آتش‌زا به یک ساختمان حمله کرده و گریخته‌اند. پلیس و دادستانی فرانسه حمله با «بمب آتش‌زا» را تایید کرده، هرچند درباره عامل یا عاملان حادثه جزئیات بیشتری منتشر نکرده‌اند.

سازمان مجاهدین همچنین گفته است که ساختمان مورد بحث در روز ۱۰ خرداد نیز «با ۶ گلوله» هدف قرار گرفته بود.

برخی رسانه‌های داخلی ایران گفته‌اند که در این حمله «مسعود کشمیری»، فردی که ایران او را عامل انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰ می‌داند، کشته شده است. با این حال سازمان مجاهدین خلق گفته در حمله ۱۰ خرداد کسی آسیب ندیده است.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط