6 C
Paris
Friday, April 26, 2024

حکایت یک چپ‌گرای افراطی آلمانی که اسلام‌گرا شد

وب سایت صدای آلمان گزارش کرده است، زمانی کارل پوپر، فیلسوف اتریشی در کتاب “جامعه باز و دشمنانش” به پدیده رشد نیروهای غیردموکراتیک در جوامع آزاد اشاره کرده بود. کسانی که با بهره گرفتن از دموکراسی و آزادی‌های یک جامعه باز، علیه آن می‌شورند و به پیکار با آن روی می‌آورند. اما، جامعه باز نمی‌تواند همان سیاست و عملکردی را در پیش گیرد که دشمنان او دنبال می‌کنند. نمونه آشکار آن، رویکردی است که مراجع قضایی و امنیتی آلمان به عنوان یک جامعه دموکراتیک در برابر چنین نیروهایی دارند، در برابر نیروهای افراط‌گرا. ماجرای برنهارد فالک یکی از این نمونه‌هاست.
خبرنگار دویچه وله پای صحبت برنهارد فالک نشسته است. فالک یک اسلام‌گرا و به باور نهادهای امنیتی آلمان یک سلفی جهادگرا است. نکته جالب در زندگی‌نامه برنهارد فالک گذار او از چپ‌گرایی افراطی به اسلام‌گرایی و سلفی‌گری است. مدعی است که برای کمک به زندانیان به میدان آمده است. نهادهای امنیتی آلمان، بر این باورند که او مانع از ایجاد حس پشیمانی و ندامت در کسانی می‌شود که به جریان‌های افراطی و اسلام‌گرا روی آورده‌اند. نگاهی به گزارش تکان‌دهنده خبرنگار دویچه وله از زندگی و عملکرد یک اسلام‌گرای آلمانی.

پشتیبانی از زندانیان
یکی از ویژگی‌های یک دولت قانون‌مدار این است که این دولت نمی‌تواند برای اعمال قوانین خود محدودیتی قائل شود و می‌باید از مخالفانش و حتی از کسانی که این دولت قانون‌مدار را به رسمیت نمی‌شناسند نیز، حمایت و پشتیبانی کند. حتی کسانی که بر آنند تا این ساختار دموکراتیک را برچینند و با قهر و خشونت برای برپایی دولت اسلامی پیکار می‌کنند نیز از حق بهره‌گرفتن از یک محاکمه عادلانه برخوردارند و می‌توانند وکیل خود را خودشان برگزینند.
برنهارد فالک در چنین شرایطی پا به میدان نهاده و بر آن است تا از سلفی‌های زندانی در آلمان حمایت و پشتیبانی کند. برنهارد فالک، خود را “یاور لحظه اضطرار” اسلامیست‌ها می‌نامد. او بر آن است تا از منظر حقوقی به سلفی‌ها و جنگ‌طلبان اسلام‌گرا که در زندان‌های آلمان به‌سر می‌برند، کمک کند؛ ادعایی که از نظر مسئولان امنیتی آلمان باورپذیر نیست.

فعالیت‌های یک اسلام‌گرا
گستره فعالیت و عملکرد برنهارد فالک در سالن دادگاه‌ها و زندان‌های آلمان است. حوزه فعالیتش کمک رساندن به زندانی‌ها است. آن هم نه هر زندانی، بلکه کمک رساندن به اسلام‌گرایان افراطی در زندان‌های سراسر آلمان.
او به اسلام‌گرایانی کمک می‌کند که از سوریه بازگشته‌اند، از کسانی که در خدمت “دولت اسلامی” (داعش) پیکار کرده‌اند و یا با یک گروه تروریستی دیگر همکاری داشته‌اند. او به سلفی‌های افراطی آلمانی کمک می‌کند. به کسانی کمک می‌کند که برای پیوستن به جنگ‌طلبان داعش و جهاد به خاورمیانه رفته‌اند، یا کسانی که زمینه سفر جهادگرایان به خاورمیانه را فراهم آورده‌اند، برای تروریست‌ها پول و امکانات مالی فراهم کرده‌اند و یا به اتهام قصد انجام حملات تروریستی در آلمان به زندان افتاده‌اند. برنهارد فالک از این زندانیان به عنوان “زندانیان سیاسی مسلمان در جمهوری فدرال آلمان” سخن می‌گوید.
این “زندانیان سیاسی” کسانی هستند که یا از گروه‌های تروریستی در خارج از آلمان حمایت و پشتیبانی کرده‌اند یا درصدد اجرای برنامه‌های تروریستی در آلمان و اروپا بوده‌اند.

برنهارد فالک در گفت‌وگو با خبرنگار دویچه وله در یکی از پارک‌های شهر فرانکفورت لیستی شامل ۱۲۲ زندانی اسلام‌گرا را نشان می‌دهد. او پیش از اجرای قرار گفت‌وگو با خبرنگار دویچه‌وله برای کمک به یک اسلام‌گرا به نام بیلال گوموس به دادگاه ایالتی این شهر رفته بود.

این اسلام‌گرا متهم شده است که به یک دانش‌آموز ۱۶ ساله برای سفر و پیوستن به داعش در سوریه کمک کرده است؛ سفری که چند هفته پس از پیوستن این دانش‌آموز به جنگ‌طلبان داعش منجر به مرگ او شده است. پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا برنهارد فالک متوجه مسئولیت این متهم در ماجرای مرگ این دانش‌آموز می‌شود؟

یک چپ‌گرای تروریست

این موضوع که چرا برنهارد فالک از این زندانیان تحت عنوان “زندانیان سیاسی در آلمان” یاد می‌کند، موضوعی تصادفی نیست. حتی تصادفی نیست که او در ویدیوهایی که بر روی یوتیوب منتشر کرده از آلمان به عنوان “قلب جانور امپریالیست” یاد می‌کند.

برنهارد فالک پیش از گرویدن به اسلام و تبدیل شدن به یک اسلام‌گرا، یک تروریست چپ‌گرا بود که دست به چند حمله تروریستی زده بود. فالک به جرم اقدام به قتل به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود. او در سال ۲۰۰۸ از زندان آزاد شد.

ایده حمایت و پشتیبانی از سلفی‌ها و نیروهای اسلام‌گرا در دوران زندان به ذهن او خطور کرد. او درباره محاکمه خود می‌گوید: «در مجموع این محاکمه ۱۳۴ روز دادرسی را دربرمی‌گرفت. محاکمه در دادگاه تجدیدنظر دوسلدورف برگزار شد. با عزیمت از این تجربه بود که به خودم گفتم زمان آن رسیده که از زندانیان سیاسی مسلمان که در مجموع با حقوق خود آشنا نیستند، در زندان‌ها و در دوره برگزاری محاکمات پشتیبانی کنم.»

راه فالک به سوی اسلام از کودکی آغاز نشده بود. در واقع، برنهارد فالک که در مناطق شمال آلمان جوانی خود را سپری کرده، از یک خانواده کاتولیک می‌آید. او حتی برای مدت ۱۰ سال در محراب کلیسای محل زندگی‌اش خدمت کرده بود.

برادر او یک کشیش کاتولیک بود اما برنهارد فالک تصمیم گرفت تحصیل کند. رشته فیزیک را انتخاب کرد و در دانشگاه شهر آخن، در رشته فیزیک ذرات تحصیل کرد.

در ایام تحصیل در دانشگاه آخن با یک دختر ایرانی آشنا شد. این آشنایی برای نخستین بار او را با موضوع اسلام درگیر کرد. برنهارد فالک در همان زمانی که در هسته تروریستی سرگرم ساختن بمب بود، از یک فرد کاتولیک چپ‌گرا تبدیل به یک اسلام‌گرا، یا به باور مقامات امنیتی آلمان، تبدیل به یک سلفی جهادگرا می‌شود.

فالک نام خود را نیز تغییر می‌دهد و نام “برادر المنتصر بالله” را برای خود انتخاب می‌کند. او در گفت‌وگو با دویچه وله سعی دارد واژه‌های خود را با زرنگی و مهارت برگزیند. گرچه او حقوق‌دان نیست، اما به خوبی می‌داند که تا کجا می‌تواند پیش برود تا با قوانین مشکل پیدا نکند و این اظهارات برایش دردسر ساز نشود.
از زبان او نمی‌شود حمایت و پشتیبانی آشکار از داعش یا سازمان القاعده را شنید اما می‌گوید با کسانی که به ترور گرایش پیدا می‌کنند، “تفاهم” دارد. او از کلمه ترور استفاده نمی‌کند بلکه آن را “مقاومت مسلحانه” می‌نامد.

همسر یک تروریست
برنهارد فالک در “امدادرسانی” به سلفی‌ها و اسلام‌گرایان به پرونده آنان و اتهامات‌شان توجهی نمی‌کند. حتی حاضر است از کسانی حمایت و پشتیبانی کند که از منظر حقوقی در آلمان جنایتکار و بزهکار شناخته می‌شوند. اما فالک معتقد است که اتهامات مطرح شده در پرونده این افراد برای او اهمیت چندانی ندارد. می‌گوید: «من کسی هستم که مستقل از اینکه این یا آن فرد مرتکب چه جرمی شده‌، می‌کوشم با او همبستگی نشان دهم.»

او می‌گوید از همین رو حاضر است حتی از “ابو والا”، یکی از واعظان سلفی‌ها حمایت و پشتیبانی کند.
حمایت و پشتیبانی از ابو والا پرده از گرایش‌های سیاسی و افراطی برنهارد فالک برمی‌گیرد. ابو والا یک فرد عراقی است که از او به عنوان مرد نخست سازمان تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) در آلمان یاد می‌شود. بررسی پرونده او از سپتامبر سال ۲۰۱۷ برعهده دادگاه تجدیدنظر شهری در ایالت نیدرزاکسن است. اتهام ابو والا جذب مردان جوان برای اعزام به مناطق جنگی است که تحت کنترل “دولت اسلامی” قرار دارند.
فالک همچنین از “سون لاو” نیز حمایت و پشتیبانی می‌کند. سون لاو یکی از شهروندان آلمانی است که به سلفی‌ها پیوسته است. دادگاه تجدیدنظر شهر دوسلدورف ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ این شهروند آلمانی اسلام‌گرا را به پنج سال و نیم زندان محکوم کرد.

به باور دادگاه، سون لاو در عرصه جذب و اعزام نیرو برای جهادگرایان وابسته به “گردان مجاهدین” فعالیت می‌کرده است. “گردان مجاهدین” در سوریه یک جریان جهادگرای شبه‌نظامی است که اعضای آن از مهاجران و شهروندان کشورهای دیگر تشکیل شده است.
فالک همچنین با زنی به ‌نام یاسمین (Yasmin H.) در تماس است. یاسمین همسر سیف‌الله (Sief Allah H.) است. سیف‌الله یکی از اسلام‌گرایانی است که متهم به طراحی عملیات تروریستی در آلمان است. گفته می‌شود که او تصمیم داشته از “بمب رایسین” برای انجام یک حمله تروریستی استفاده کند.
پلیس آلمان همچنین در خانه سیف‌الله که تونسی‌تبار است، موفق به کشف مواد منفجره شده است. پلیس احتمال می‌دهد که یاسمین به همسرش در زمینه فراهم کردن حمله تروریستی احتمالی کمک کرده است. یاسمین از ماه ژوئیه سال جاری تا کنون در حبس موقت در شهر گلزن‌کیرشن به‌سر می‌برد.
برنهارد فالک می‌گوید که هرگاه مثلا با فردی مثل یاسمین صحبت می‌کند‌، از او می‌پرسد که آیا برای او تلویزیون آورده‌اند؟ آیا کتابی برای مطالعه در اختیار او قرار داده‌اند؟ او کمک خود به زندانیان را این چنین توصیف می‌کند. ادعایی که از نظر مسئولان امنیتی آلمان باورپذیر نیست.

موعظه جهاد
برنهارد فالک در پاسخ به این پرسش خبرنگار دویچه وله که مایل بود گرایش دینی او را بداند، می‌گوید شیفته یکی از وهابیون افراطی عربستان به نام “سلیمان العلوان” است و او را الگوی خود می‌داند. سلیمان العلوان یک نظریه‌پرداز رادیکال عربستانی است که درباره جهاد و نبرد مسلحانه موعظه می‌کند. بنابراین می‌شود با مرور شحصیت این واعظ وهابی به زمینه‌های فکری برنهارد فالک نیز پی برد.
سلیمان العلوان کسی است که از حملات انتحاری علیه یهودیان دفاع می‌کند و انهدام مجسمه‌های بودا توسط طالبان در بامیان را کار صحیحی می‌داند. او حتی ملا عمر را که اخیرا مرده است، به عنوان “امیرالمؤمنین” تحسین می‌کند.
سلیمان العلوان به علت همکاری و نزدیکی با القاعده در عربستان به زندان افتاده است. جالب اینجاست که طرفدار آلمانی سلیمان العلوان، یعنی برنهارد فالک نیز بارها متهم به جانبداری از القاعده شده است. آخرین بار آن مربوط می‌شود به روزهای پایانی ماه اوت سال جاری. “ارن رجب‌ ارلیک”، برنهارد فالک را در شمار پیروان القاعده معرفی کرده است. باید یادآور شد که نیروهای امنیتی آلمان رجب‌ ارلیک را سا‌ل‌ها به عنوان یک سلفی خطرناک ارزیابی می‌کردند. این در حالی است که او اخیرا از اسلام‌گرایان فاصله گرفته است. از همین روست که مسئولان امنیتی آلمان ارزیابی رجب‌ارلیک درباره برنهارد فالک و نزدیکی او به القاعده را جدی می‌گیرند.
در گزارش‌های شاخه ایالتی سازمان امنیت آلمان در نوردراین‌وستفالن، یعنی همان ایالتی که برنهارد فالک در آن زندگی می‌کند، به گرایش‌های افراطی و اسلام‌گرایانه او اشاره شده است. در گزارش اخیر سازمان امنیتی این ایالت آمده است: «برنهارد فالک مدافع این نظر است که آلمان علیه اسلام مبارزه می‌کند و از این رو، او خود را در جبهه مقاومت اسلامی علیه امپریالیسم آمریکا، آلمان و اسرائیل می‌بیند.»
اظهارات مثبت برنهارد فالک درباره گروه‌های وابسته به القاعده توجه مسئولان امنیتی آلمان را به خود جلب کرده است. از منظر ایدئولوژیک، مسئولان امنیتی آلمان معتقدند که فالک به جریان سلفی جهادگرا تعلق دارد. حتی به باور رئیس سازمان امنیت ایالت نوردراین وستفالن، تماس برنهارد فالک با زندانیان مسلمان امری بسیار خطرناک است. به باور او”این امدادرسانی یک فرد افراطی به افرادی است که می‌بایست به باورهای افراط‌گرایانه خود پایبند بمانند”.

رئیس سازمان امنیت ایالت یاد شده معتقد است که تلاش برنهارد فالک این هدف را دنبال می‌کند که مانع از تغییر دیدگاه زندانیان و بازگشت آن‌ها به جامعه شود.
برنهارد فالک با این ارزیابی مخالف است و معتقد است که نقش او در تماس با زندانیان به آن‌ها این امکان را می‌دهد که پس از پایان دوران زندان خود بتوانند روابط اجتماعی عادی با دیگران برقرار کنند و همین موضوع زندگی اجتماعی آن‌ها را تسهیل می‌کند.
این در حالی است که آلمان برای بازگرداندن این افراد و ایجاد هم‌پیوندی‌آن‌ها با جامعه دموکراتیک این کشور بر روی فعالیت مشاوران و نهادهای مدنی حساب می‌کند و بدیهی است که از فعالیت یک سلفی جهادگرا در این زمنیه استقبال نمی‌کند.
فالک بر روی صفحه فیسبوک خود به گونه‌ای مداوم از دیگران می‌خواهد از او برای انجام این خدمات حمایت مالی کنند.
برنهارد فالک می‌گوید: «من به پولی که پیروان یا خویشاندان این زندانیان به من می‌دهند، احتیاج دارم. من از طریق این کمک‌های مالی است که می‌توانم به شهرهای دور سفر کنم.»

کتاب‌ها در کلن، کودکان در دورتموند
برنهارد فالک کار دائمی و ثابتی ندارد. او مدعی است که ماموران امنیتی با تبلیغ علیه او مانع از آن می‌شوند که کسی به او کار بدهد. او مدعی است که برای گذران زندگی از کمک‌‌های دولتی یا کمک‌های اجتماعی استفاده نمی‌کند. او خانه‌ای ندارد. می‌گوید: «می‌شود گفت که کتاب‌های من در شهر کلن هستند و بچه‌های من در شهر دورتموند. و از حیث جا امکان آن وجود ندارد که کتاب‌ها و کودکانم را زیر یک سقف داشته باشم.»

او بر روی صفحه شخصی فیسبوک خود تصویرهای کودکان خود را منتشر می‌کند. به عنوان نمونه، آخرین بار، او تصویرهایی از آغاز سال تحصیلی دخترش را در تابستان سال جاری روی فیسبوک پست کرده بود. او با انتشار این تصاویر بر آن است تا چهره‌ای عادی از خود و فعالیت‌های خود نشان دهد.

برنهارد فالک حتی گفته است که به‌رغم مخالفتش با سیستم سیاسی آلمان با فرستادن فرزندانش به مدارس عادی مشکلی ندارد. معتقد است که یک مهد کودک یا یک مدرسه مسیحی نیز می‌توانند برای نیازهای کودکان او به آموختن و فراگیری زبان مفید باشند. می‌گوید: «شما در زندگی‌نامه من هم می‌توانید مشاهده کنید که من نیز پس از یک تربیت مسیحی راه خود را به سوی اسلام پیدا کردم.»

مبارزه و تبلیغ مذهبی
به باور او گرایش اصلی سلفی‌گری وظیفه اصلی خود را تبلیغ اسلام معرفی می‌کند و این چیزی است که او نمی‌پذیرد. اما به‌رغم اختلاف نظرش با رهبران جریان‌های سلفی، او خدمات خود را در رابطه با دستگیری‌ها یا تفتتیش منازل در اختیار همه سلفی‌ها، صرف‌نظر از گرایش و اعتقاد آن‌ها قرار می‌دهد.

برنهارد فالک برای دعا و نماز خواندن هیچ‌گاه به مساجد نمی‌رود و در خانه خود نماز می‌خواند. بسیاری از مساجد حاضر به پذیرش او نیستند و بر این باورند که رفت و آمد او به این مساجد باعث بدنامی و بدگمانی می‌شود. فالک معتقد است که عدم پذیرش او در مساجد نیز از جمله پیامدهای ناشی از فشارهای دولت است. او می‌گوید: «مساجد از آن واهمه دارند که اگر تذکرات سازمان‌های امنیتی را رعایت نکنند، تعطیل شوند.»

پرداختن به حکایت زندگی و کار برنهارد فالک، تروریست چپ‌گرایی که به اسلام‌گرایی روی آورد، می‌تواند جنبه‌های دیگری از رویکرد افراطی نیروهای سلفی در آلمان و اروپا را نشان دهد.

منبع؛ دویچه وله

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط