12.1 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

۳ روز عزای عمومی در اتریش؛ تروریست مهاجم هوادار داعش بود

چند حمله مسلحانه بطور همزمان توسط تروریست هایی که به روی رهگذران آتش گشوده بودند حوالی ساعت ۸ شب دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ برابر با دوم نوامبر ۲۰۲۰ در میدان «اشودن» (میدان سوئدی‌ها)، هتل هیلتون و یک رستوران ژاپنی در مرکز وین به طور همزمان روی داده است.

یک روز پس از تیراندازی های خونین وین، هویت یکی از مهاجمین که به قتل رسیده روشن شد. براساس گزارش پلیس، او مردی ۲٠ ساله، موسوم به “فیض‌الله کویتیم” زاده مقدونیه شمالی بوده و به عنوان هوادار داعش سابقه داشته است. مقتول در ماه آوریل سال ۲٠۱٩ به اتهام تلاش برای رفتن به سوریه به ۲۲ ماه حبس محکوم و در ماه دسامبر همان سال به علت جوانی به شرط رعایت دستوراتی ویژه به صورت پیش رس آزاد شد.
از آنجا که تیراندازی ها در نزدیکی یک کنیسه صورت گرفته، منابع اتریشی تا دیشب از “عملیات تروریستی یهودستیزانه” سخن می گفتند.

براساس آخرین گزارش ها در این تیراندازی ها علاوه بر مهاجم، دو زن و دو مرد دیگر کشته و ۲۲ تن مجروح شده اند که حال شش تن از آن ها، از جمله یک مامور پلیس، وخیم است. دولت اتریش به این مناسبت سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

بامداد امروز – سه‌شنبه ۳ نوامبر – سباستیان کورس صدراعظم اتریش از “یک ترور نفرت‌انگیز” نام برد. پلیس، شش محل تیراندازی ها را مسدود کرده و بر این باور است که عامل یا عاملان ترور همچنان در وین هستند و ممکن است دست به عملیات تازه ای بزنند.

حالت فوق العاده در وین
ساعت ٨ دوشنبه شب، ۲ نوامبر/۱۲ آبان، مرکز وین پایتخت اتریش صحنه تیراندازی های متعددی بود که به قتل چهار عابر و یکی از مهاجمان منتهی شد. تیراندازی ها از جمله در نزدیکی یک کنیسه یهودیان انجام شد.

با گذشت یک روز از تیراندازی ها شهر وین همچنان در بهت و حیرت به سر می برد و حالت فوق العاده به خود گرفته است. صدراعظم و وزیر کشور اتریش ضمن محکوم کردن این “ترور نفرت‌انگیز” از مردم خواسته اند که حتی‌المقدور در خانه های خود بمانند، زیرا علاوه بر تروریست کشته شده، به گفته وزیر کشور اتریش دست کم یک مهاجم دیگر موفق به فرار شده و ممکن است در جریان تعقیب و گریز دست به جنایات تازه ای بزند.

یهود ستیزی یا اروپا ستیزی؟
تا پیش از افشای هویت ” فیض‌الله کویتیم ” درباره انگیزه مهاجمان گمانه زنی های متضادی وجود داشت. در حالی که مقامات دولتی از “عملیات یهود ستیزانه” سخن می گفتند، بسیاری بر این باور بودند که این عملیات می تواند به انتقام تنش های تازه میان فرانسه و اروپا با جهان اسلام صورت گرفته باشد، زیرا بنیادگرایان اسلامی سیاست های اروپا در برخورد با مسلمانان را متاثر از نفوذ یهودیان می دانند. با کشف هویت مقتول، وجود اسلامگرایان افراطی در ماجرا مورد تایید قرار گرفت.

بسیاری از کارشناسان امور امنیتی کشورهای اروپائی، به ویژه در آلمان، پیش تر بارها هشدار داده بودند که گروهی از اعضای داعش به صورت ناشناخته به اروپا بازگشته اند و امنیت این قاره را به خطر می اندازند. روز دوشنبه، همزمان با تیراندازی های اتریش، در کابل پایتخت افغانستان نیز سه مرد مسلح که لباس نظامی به تن کرده بودند به دانشگاه حمله بردند و جوانان دانشجو را به رگبار بستند.

ابتدا اعلام شد که این عملیات تروریستی ناجوانمردانه از سوی طالبان انجام شده است، اما اندکی بعد داعش مسئولیت حمله را به عهده گرفت.

شرایط فوق العا ده در وین
کارل نهامر وزیرکشور اتریش بامداد سه شنبه از مردم خواست که در صورت امکان تمام این روز را در خانه بمانند و به ویژه از رفت و آمد به مرکز شهر خودداری کنند. وی اعلام کرد که امروز دانش آموزان نیز در صورتی که خودشان یا پدر و مادرشان نخواهند ناگزیر نیستند به مدرسه بروند.

وزیر کشور اتریش تاکید کرد که تیراندازی ها با بنیادگرایان اسلامی مرتبط بوده است و تاکنون ۱۴ مظنون به صورت موقت بازداشت شده اند. دو تن از افراد مظنون در شهر لینز دستگیر شده اند.
در مورد تعداد مهاجمان هنوز هم گزارشی داده نشده است. پلیس وین در اینستاگرام اعلام کرده که تیراندازی ها در شش محل صورت گرفته که همه آن ها در حال حاضر بسته شده اند. اما معلوم نیست که آیا دو مهاجم در همه این محل ها که به یکدیگر نزدیک هستند دست به تیراندازی زده اند یا تعداد آن ها بیشتر است.

تیراندازی ها از خیابان “زایتن اشتتن گاسه” د رمرکز شهر وین آغاز شده و شاهدان عینی گفته اند که چند فرد مسلح به سلاح های انفرادی از جمله مسلسل در صحنه حضور داشته اند. اما این موضوع هنوز به صورت رسمی تایید نشده است.

ظهر امروز سخنگوی گروه نجات شهر وین به خبرنگاران گفت: “هنوز نمی توانیم تعداد کشته شدگان، زخمی ها و مهاجمان را با دقت کامل اعلام کنیم، اما تلاش ها برای دست یابی به آمار دقیق با سرعت ادامه دارد”.

گزارشات اولیه در روز واقعه تروریستی

به گزارش پلیس وین، هدف یکی از حملات کنیسه جامع وین بوده که عبادت‌گاه اصلی یهودیان پایتخت اتریش است.

اسکار دوئیچ، رهبر جامعه یهودیان وین گفته کنیسه در هنگام این حمله بسته بوده است. افسر پلیس محافظ این کنیسه در جریان حمله زخمی شده است.

در شبکه اجتماعی توییتر ویدیوهایی منسوب به این درگیری منتشر شده که در آنها فردی سفیدپوش و اسلحه به دست دیده می‌شود.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که در این تیراندازی‌ها تا کنون ۴ نفر کشته و ۱۴ تن نیز مجروح شده‌اند. یکی از مجروحان یک مأمور پلیس است که حال او وخیم گزارش شده است. وزارت کشور اتریش اعلام کرد مهاجمان حد اقل دو نفر بوده‌اند. به گفته پلیس وین، یکی از مهاجمان کشته شده و مهاجم دیگر فراری است.

در ویدیوهای منتشر شده هم مردم عادی دیده می‌شوند که در حال فرار به خیابان‌های فرعی و دور شدن از محل تیراندازی هستند.

برخی گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که مهاجمان سه نفر بوده‌اند و مهاجم کشته شده نه با گلوله پلیس، بلکه به شیوه انتحاری از پای در آمده است.

کنیسه اصلی وین و یک مرکز دیگر یهودیان در نزدیکی محل این حمله قرار دارند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این مراکز یهودی هدف مهاجمان بوده‌اند یا نه.

در نخستین تصاویر به دست آمده از این رویداد، حضور سنگین نیروهای مسلح پلیس در خیابان‌های وین به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد افرادی در چند جای مختلف از جمله در یک رستوران تیر خورده‌اند.

پلیس از مردم خواسته است از نزدیک شدن به محل رویداد بپرهیزند و ویدیوهای مربوط به حضور پلیس را نیز در شبکه‌های اجتماعی همرسان نکنند، چون بیم آن می‌رود که عامل حمله با استفاده از این ویدیوها با سهولت بیشتری بگریزد.

حمله به نقاط دیگر
به گزارش رسانه‌های محلی اتریش نوشته‌اند در حوالی ساعت ۱۰ شامگاه دوشنبه صدای شلیک حدود ۱۰۰ تیر در نزدیکی هتل هیلتون وین در منطقه یک این شهر شنیده شده است.

محل سومی که حمله به آنجا کشیده شد، یک رستوران ژاپنی در مرکز شهر و در نزدیکی هتل هیلتون است.

در حال حاضر ویدئویی در توییتر در حال چرخش است که نشان می دهد پلیس در حال اقدام است و همچنین می توان صدای تیراندازی را شنید ، به گفته اسکای نیوز برخی از افراد مسلح به زبان ترکی صحبت می کنند.

طبق گفته وزارت کشور اتریش ، ظاهرا حداقل یک تروریست دستگیر شده است.
گفته می شود که یک افسر پلیس نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به شدت زخمی شده است.

هنوز هویت مهاجمان و انگیزه آنها از حمله مشخص نیست، اما با توجه به گسترش حملات و شدت تیراندازی‌ها در ۶ نقطه مختلف در وین، وزارت کشور اتریش از احتمال یک «حمله تروریستی هماهنگ شده» خبر داده است.

نخستین واکنش‌ها

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش در روزهای اخیر قربانی چند حمله تروریستی بود، نخستین مقام خارجی بود که به حمله دوشنبه شب وین واکنش نشان داد. او در یک گفتگوی تلفنی کوتاه با سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش «همبستگی» کشورش را با اتریش در این رویداد اعلام کرد:

ما مردم فرانسه خود را در شوک و اندوم مردم اتریش شریک می‌دانیم؛ آنها امروز عصر شاهد وقوع حمله در قلب پایتخت خود، وین، بودند… بعد از فرانسه، حالا یک کشور دوست دیگر در اروپای ما مورد حمله قرار گرفته. دشمنان ما باید بدانند که با چه کسانی طرف هستند.

اورزولا فن درلاین، رئیس اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی توییتری، با خانواده‌های قربانیان این حادثه اظهار همدلی کرد.

 

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم این حملات را “بزدلانه” خوانده و گفته چنین اقداماتی ناقض ارزش‌های انسانی است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز با ابراز همدردی با قربانیان حادثه دیشب گفت ایالات متحده در جنگ علیه تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی در کنار کشورهای اروپایی از جمله اتریش و فرانسه ایستاده است.

 

 

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط