10.6 C
Paris
Thursday, March 28, 2024

حمله سراسری ارتش روسیه به اوکراین

بنابه گزارش ها از نیمه شب گذشته ارتش روسیه از همه جهات وارد اوکراین شده است. پوتین می‌گوید عملیات برای دفاع از روسیه، “نازی‌زدایی” و غیرنظامی کردن اوکراین انجام می‌گیرد بهای نفت و طلا جهش کرد. ساکنان کی‌یف با سراسیمگی در حال فرار از شهر هستند.

اعلام آمادگی لهستان برای درمان مجروحان اوکراینی
بیمارستان‌های لهستان در تدارک پذیرش مجروحان اوکراینی هستند. وزارت بهداشت لهستان می‌گوید مراکز پزشکی این کشور امکانات و تخت‌های لازم برای بستری کردن و مداوای مصدومان احتمالی را فراهم کرده‌اند.

فنلاند آماده پذیرش آوارگان اوکراینی
دولت هلسینکی هم‌زمان با محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، برای پذیرش آوارگان اوکراینی اعلام آمادگی رسمی کرد. نخست وزیر فنلاند گفت ما جنگزدگان اوکراینی را با آغوش باز می‌پذیریم. پیش‌بینی می‌شود که در صورت تشدید درگیری‌ها، پنج میلیون نفر از شهروندان اوکراینی آواره شوند.

پیشروی نیروهای جدایی‌طلب در شرق اوکراین
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در تلویزیون این کشور اعلام کرد که جدایی‌طلبان شرق اوکراین سه کیلومتر در دونتسک پیشروی کرده‌ و ارتش اوکراین را در لوهانسک را نیز یک کیلومتر و نیم عقب رانده‌اند. این ژنرال روسی گفت، مسکو شهرهای اوکراین را هدف نمی‌گیرد اما از سلاح‌های دقیق علیه زیرساخت‌های نظامی، تاسیسات پدافند هوایی و فرودگاه‌ها استفاده می‌کند. کوناشنکوف اطمینان خاطر داد که غیرنظامیان در امان هستند و کسی به انها کاری ندارد.

● حمله به اهداف نظامی در کی‌یف
بنا بر اعلام وزارت کشور اوکراین، مراکز فرماندهی نظامی در چند شهر مورد حمله واقع شده‌اند و کی‌یف نیز از این امر مستثنی نبوده است. رویترز پیش‌تر از وقوع یک انفجار در کی‌یف خبر داده بود. جزییات مشخص نیست.

ایران: اقدامات تحریک‌آمیز ناتو باعث بحران شد
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت تهران با نگرانی عمیق تحولات اوکراین را رصد می‌کند و توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌داند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نیز در توییتی نوشت: «بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.» سفارت ایران در کی‌یف از کلیه ایرانیان و دانشجویان مقیم اوکراین خواسته که از هر امکان برای خروج از این کشور استفاده کنند. تهران می‌گوید در حال تدارک چند پرواز اختصاصی برای جابجایی این شهروندان است.

دولت اوکراین: مردم مسلح شوند
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و للکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور خطاب به شهروندان گفته‌اند هر کس بخواهد می‌تواند اسلحه دریافت کند. قرار شده کی‌یف در درجه اول، کهنه‌سربازان را مسلح کند. زلنسکی از جامعه جهانی خواست برای دفاع از کشورش و حراست از حریم هوایی آن به حمایت برخیزند.

نشست کابینه امنیتی آلمان
از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، جلسه ویژه کابینه امنیتی آلمان با حضور اولاف شولتس، صدراعظم و وزیران دفاع، کشور تشکیل شده است. قرار است علاوه بر نمایندگان وزارت خارجه، با روسای سرویس اطلاعاتی آلمان، اداره پلیس آگاهی و اداره حفاظت از قانون اساسی، وضعیت امنیتی فعلی بین نهادهای امنیت داخلی و خارجی ارزیابی و هماهنگ شود. تصمیم‌گیری‌های احتمالی در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست اعلام خواهد شد.

خروج آخرین دیپلمات‌های آلمانی‌ از کی‌یف
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که کلیه دیپلمات‌های این کشور بنا بر تصمیمی که چهارشنبه ۲۳ فوریه گرفته شد، کی‌یف را ترک کردهاند. بربوک گفت وزارت خارجه “بنا بر شرایط” تصمیم خواهد گرفت که برلین در یکی دیگر از شهرهای اوکراین از جمله lwiw در غرب، نمایندگی سیاسی دایر کند یا نه.

لیتوانی وضعیت فوق‌العاده برقرار می‌کند
رئیس جمهور لیتوانی خواستار برقراری وضعیت فوق‌العاده در کشورش شد و از پارلمان خواست در این باره تصمیم قطعی بگیرد. لیتوانی همچنین در صدد وضع تحریم‌هایی علیه همسایه خود، بلاروس برآمده و علت امر را آغاز حمله به اوکراین از قلمرو این کشور دانسته است.

لوکاشنکو پیشنهاد مذاکره طرفین را داد
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفته که نظامیان کشورش در عملیات مسکو مشارکت ندارند و پیشنهاد کرده که نمایندگانی از روسیه و اوکراین در مینسک ملاقات و مذاکره کنند.

اوکراین: ۵۰ سرباز روس کشته شده‌اند
ارتش اوکراین می‌گوید نزدیک ۵۰ نظامی روسیه در شرق این کشور کشته شده‌اند و شش فروند هواپیمای روسی نیز منهدم شده‌اند. مسکو این اخبار را تکذیب کرده است

ژاپن حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن با تقبیح تهاجم روسیه به اوکراین گفت: «حمله مسکو اساس نظم بین‌المللی را متزلزل می‌کند و تغییر وضع موجود با زور به هیچ وجه نباید تحمل شود.» توکیو اعلام کرده که برای مقابله با بحران، از نزدیک با شریک خود، آمریکا و سایر کشورها همکاری خواهد کرد. ژاپن خودش بر سر جزایر کوریل جنوبی در اقیانوس آرام، مناقشه‌ای ارضی با روسیه دارد و پیش‌تر به جرگه کشورهای تحریم‌کننده مسکو پیوسته بود

ورود از همه جهات
گارد مرزی اوکراین می‌گوید تانک‌های روسی در حال حرکت به سمت شرق هستند. منابع کی‌یف اعلام کرده‌اند که هفت سرباز در پی عملیات هوایی مسکو کشته و ۱۵ نفر زخمی شده‌اند. گارد مرزی تصویری را منتشر کرده که ورود کاروان نظامی روسیه از شبه جزیره کریمه به سمت جنوب اوکراین را نشان می‌دهد.

وحشت‌زدگی مردم کی‌یف
ساکنان کی‌یف سراسیمه در حال ترک شهر هستند و تعدادی به ایستگاه‌های مترو پناه برده‌اند. ترافیک شدیدی در مسیرهای خروجی ایجاد شده است. در برابر بانک‌ها صف طویلی برای دریافت پول تشکیل شده است. با وجود آمادگی قبلی نسبت به حمله، مردم بسیار وحشت‌زده شده‌اند.

کی‌یف: آنکارا اجازه عبور کشتی‌های روسی از تنگه بسفر را ندهد
اوکراین از ترکیه خواست تنگه بسفر و داردانل را به روی کشتی‌های روسی ببندد. این دو تنگه، مسیر مهم کشتیرانی برای گذر از دریای اژه و دریای سیاه هستند. ترکیه عضو ناتوست و با کشورهای همسایه اوکراین و روسیه مرز دریایی دارد. طبق معاهده ۱۹۳۶، کنترل تنگه‌ها در اختیار ترکیه است و آنکارا می‌تواند عبور کشتی‌های جنگی را در زمان درگیری یا تهدید، محدود کند.

بازار سهام مسکو سقوط کرد
با شروع حمله روسیه به اوکراین، هجوم سرمایه‌گذاران برای خروج از بازار سهام روسیه شتاب گرفت. شاخص RTS با یک پنجم سقوط به ۹۶۶ واحد رسید. ظرف شش روز معاملاتی، زیان به بیش از یک سوم می رسد. معاملات ابتدا از صبح به حالت تعلیق درآمد و سپس با تاخیر آغاز شد. در همین حال بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که در بازار ارز مداخله خواهد کرد. روبل روسیه در برابر دلار تحت فشار قابل توجهی قرار دارد.

لوفت‌هانزا پروازهای خود به مقصد اوکراین را متوقف کرد
هواپیمایی لوفت‌هانزا پرواز برنامه ریزی شده از فرانکفورت به شهر لویو در غرب اوکراین را به دلایل امنیتی معلق کرد. مدیران لوفت‌هانزا گفته‌اند که خدمه خود را از اوکراین خارج می‌کنند و وضعیت را برای تصمیم گیری‌های بعدی در دست بررسی دارند. لوفت‌هانزا پیش‌تر هم نقل و انتقال با اودسا و کی‌یف را لغو کرده بود.

بانک مرکزی روسیه: بازارهای مالی را تثبیت می‌کنیم
در پی تحریم‌های غرب، نرخ برابری روبل با ۹درصد تنزل، به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. بانک مرکزی روسیه اعلام کرده که تماس ابزارها را برای تضمین ثبات مالی کشور و مبادلات موسسات و شرکت‌ها به کار خواهد گرفت و “راهکار‌های مشخصی برای هر سناریو” آماده کرده است. عنوان شده که تامین نقدینگی بانک‌های روسی اولویت اصلی است.

بنادر دریای سیاه به کار ادامه می‌دهند
خبرگزاری ریا به نقل از منابع آگاه می‌گوید گردش امور در بنادر دریای سیاه به روال معمول جریان دارد. خبرگزاری اینترفاکس نیز از قول یک مقام مسئول روسیه گزارش داد که مسکو حمل و نقل تجاری در دریای آزوف را تا اطلاع ثانوی قطع کرده است. شهر بندری ماریوپول در اوکراین در حاشیه این دریا قرار دارد.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط