15.7 C
Paris
Friday, April 26, 2024

حمایت ۵۰۰ تن از نمایندگان پارلمان های اروپا از حفظ برجام

بنابه گزارش خبرگزاری ها، ۵۰۰ تن از نمایندگان پارلمان‌های آلمان، بریتانیا و فرانسه در نامه سرگشاده‌ای خطاب به اعضای کنگره آمریکا، از آنها خواسته‌اند که به دونالد ترامپ اجازه ندهند تا توافق هسته‌ای با ایران را از بین ببرد.

در این نامه توافق هسته‌ای ایران به عنوان دستاورد حرکت مشترک آمریکا و قدرت‌های اروپایی برای نظارت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران و محدودیت قابلیت غنی‌سازی آن ستایش شده، “بدون آن که قطره خونی بریزد.”

امضاکنندگان نامه می‌گویند دلیل موفقیت مذاکرات هسته‌ای آن بود که “اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که یک همکاری قوی و متحد می‌تواند ائتلافی ایجاد کند که تا روسیه و چین گسترش یابد و تایید جامعه جهانی را بگیرد.”

متن این نامه در روزنامه‌های پرمخاطب غربی و چند روز پیش از آن منتشر شده است که سفر رسمی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به آمریکا انجام شود.

کمتر از یک ماه دیگر دونالد ترامپ باید درباره توافق هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری کند. او پیشتر گفته است که اگر ایراداتی که به این توافق گرفته برطرف نشود تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد.

امضاکنندگان نامه به اعضای کنگره آمریکا هشدار داده‌اند در وضعیتی که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، خروج از برجام خطرهایی در پی دارد.

نمایندگان پارلمان‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا ، یعنی سه کشوری که در کنار آمریکا و روسیه و چین در مذاکرات با ایران شرکت داشتند، در نامه خود همچنین هشدار داده‌اند که خروج آمریکا از برجام می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد. آنها نوشته‌اند خروج آمریکا از برجام می‌تواند تاثیرات کوتاه‌مدتی داشته باشد که به معنی “پایان کنترل بر برنامه اتمی ایران خواهد بود و نبود این کنترل می‌تواند منبع تازه‌ای برای منازعات مصیبت‌باری در خاورمیانه و فراتر از آن باشد.”

در هشدارنامه همچنین آمده است که پایان برجام اما پیامدهای دراز‌مدتی هم خواهد داشت که از پیامدهای کوتاه‌مدت آن جدی‌تر خواهند بود و آن اینکه با خروج از برجام، اعتماد به کشورهای غربی آسیب خواهد دید و از ارزش وعده‌ها و تهدیدهای آنها کاسته خواهد شد.

سه نفر از اعضای پارلمان این سه کشور اروپایی نظر نمایندگان موافق را با هشدارنامه جمع آوری کرده‌اند. این سه امید نوری‌پور، عضو حزب سبزهای آلمان، دلفین او، عضو حزب “آن مارش” فرانسه و ریچارد بیکن، عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا هستند.

دونالد ترامپ معتقد است بعضی محدودیت‌هایی که ایران در چارچوب برجام و برای دوره‌هایی ۱۰ یا ۱۵ ساله پذیرفته، باید به محدودیت‌هایی همیشگی تبدیل شوند. علاوه بر این او موضع تندی علیه برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای آن دارد.

قدرت‌های اروپایی پیش از این وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران را بررسی کرده‌اند تا شاید به این وسیله نظر دونالد ترامپ تامین شود و او در برجام بماند، اما چنین تحریم‌هایی با مخالفت برخی کشورهای اروپایی مواجه شده‌اند.

رابرت وود، نماینده آمریکا در امور خلع سلاح، می‌گوید آمریکا مذاکراتی “فشرده” با طرف‌های اروپایی دارد.

او گفته است: “امیدواریم که بتوانیم به توافقی برسیم که رئیس جمهور آمریکا بتواند با آن کنار بیاید.”

ایران نیز تهدید کرده که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز به این توافق پای‌بند نخواهد ماند و ‌برنامه اتمی خود را از سر می‌گیرد.

 

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط