8.5 C
Paris
Saturday, April 20, 2024

حضور ٣ فیلم از سینمای ایران در جشنوارۀ بین المللی ونیز

به رغم آنکه بحران جهانی ویروس کرونا در سال جاری، مانع از برگزاری رویدادهای مهم بین المللی همچون جشنوارۀ فیلم کن در فرانسه و جشنوارۀ فیلم تلوراید (Telluride) در آمریکا شد، اما هفتاد و هفتمین دوره از جشنوارۀ بین المللی فیلم ونیز، از تاریخ ٢ تا ١٢ سپتامبر در سه بخش “مسابقۀ اصلی”، “خارج از مسابقه” و “افق ها” برگزار می شود.

فیلم های راه یافته به بخش “مسابقۀ اصلی” جشنوارۀ بین المللی فیلم ونیز، برای دریافت جایزۀ شیر طلایی این جشنواره، با هم به رقابت می پردازند که سال گذشته این جایزه به فیلم “جوکر” ساختۀ “تاد فیلیپس” تعلق یافته بود.

امسال ١٨ فیلم به بخش “مسابقۀ اصلی” جشنوارۀ بین المللی فیلم ونیز راه یافته اند که فیلم “خورشید” ساختۀ مجید مجیدی نیز در این بخش حضور دارد. این فیلم که به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی است، اولین نمایش خود را در سی و هشتمین جشنوارۀ فیلم فجر تجربه کرده بود و برندۀ جایزۀ سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه شده بود. فیلم “خورشید” به مسئلۀ کودکان کار در ایران می‌پردازد و در آن علی نصیریان، طناز طباطبایی و جواد عزتی نقش آفرینی کرده اند.

در بخش “افق ها” ی جشنوارۀ فیلم ونیز، ١٩ فیلم حضور دارند که دو فیلم ایرانی “دشت خاموش” به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم “جنایت بی دقت” ساختۀ شهرام مکری نیز به این بخش راه یافته اند. فیلم ١٣٩ دقیقه ای “جنایت بی دقت” با نقش آفرینی بابک کریمی، مضمونی مرتبط با سینما دارد و دربارۀ تماشاگرانی است که پیش از شروع اکران فیلمی، دربارۀ آن حرف می زنند و با شروع ماجراها بر پردۀ سینما، داستان آنها و قصۀ فیلم با هم یکی می شود».

هفتاد و هفتمین جشنوارۀ فیلم ونیز، با فیلم “پیوندها” ساختۀ کارگردان ایتالیایی “دَنیله لوکِتی” افتتاح می شود که این فیلم در بخش “خارج از مسابقه” حضور دارد و به مشکلات روابط چند زوج در رم و ناپل می پردازد. به غیر از این فیلم، ١١ فیلم غیر داستانی، ٧ فیلم داستانی و ٣ فیلم به عنوان نمایش ویژه، به بخش “خارج از مسابقه” و غیر رقابتی جشنوارۀ بین المللی فیلم ونیز راه یافته اند.

در بخش مسابقۀ اصلی جشنوارۀ فیلم ونیز، آثاری از سینمای آمریکا، ژاپن، لهستان، فرانسه، اسرائیل، جمهوری آذربایجان، آلمان و ایتالیا، از جمله رقیبان فیلم ایرانی “خورشید” به کارگردانی مجید مجیدی خواهند بود. فیلم “و فردا، تمامی دنیا” به کارگرانی خانم “یولیا فون هاینتس”، نمایندۀ آلمان در بخش رقابتی فستیوال فیلم ونیز خواهد بود.

“آندرِی کونچالوفسکی”، “میشل فرانکو” و “عاموس گیتایی” از مشهورترین نام‌های حاضر در بخش مسابقۀ این جشنواره هستند. “کونچالوفسکی” فیلمساز روس که در جشنواره های مختلف، بارها تحسین شده است، با فیلمی به نام “رفقای عزیز” در جشنوارۀ فیلم ونیز حضور خواهد یافت.

“میشل فرانکو” فیلمساز مکزیکی با فیلم “سفارش تازه” که داستان ورود چند فقیر به یک مراسم عروسی مجلل را روایت می‌کند، در بخش مسابقۀ اصلی این جشنواره حضور دارد. پیش از این، او با فیلم‌هایی چون “بعد از لوسیا”و “دخترآوریل”، موفق به دریافت جوایزی از جشنواره کن شده بود.

“عاموس گیتایی” فیلمساز اسرائیلی نیز با فیلم “شبی در حیفا”، در بخش مسابقه اصلی حضور خواهد یافت. همچنین فیلمسازانی چون “نیکول گارسیا”، “کلودیو نوچه”، “کیوشی کوروساوا”، “اِما دانته” و “جان فرانکو روزی” نیز از دیگر کارگردانانی هستند که برای دریافت شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز با هم رقابت خواهند کرد.

حضور زنان سینماگر، در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنوارۀ فیلم ونیز بسیار پررنگ است و ٨ فیلم از ۱۸ فیلم شرکت‌کننده در این بخش را فیلمسازان زن کارگردانی کرده‌اند.

همچنین شیر طلایی افتخاری هفتاد و هفتمین دوره از جشنواره سینمایی ونیز به دو هنرمند زن اختصاص خواهد یافت. برگزار کنندگان این جشنواره هفتۀ گذشته اعلام کرده بودند که “تیلدا سوینتن” بازیگر ۵۹ ساله بریتانیایی و “آن هوی” کارگردان مشهور ۷۳ ساله هنگ کنگی، شیر طلایی افتخاری ونیز را به پاس یک عمر فعالیت سینمایی‌ خود، دریافت خواهند کرد.

ریاست هیأت داوران بخش رقابتی هفتاد و هفتمین دورۀ جشنوارۀ فیلم ونیز را “کیت بلانشت” بازیگر استرالیایی بر عهده دارد و “کریستیان پتسولد”، کارگردان موفق آلمانی، “ورونیکا فرانتس” کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی، “جوآنا هاگ” کارگردان بریتانیایی، “نیکولا لاجویا” نویسنده ایتالیایی، “کریستی پوئیو” کارگردان رومانیایی و “لودیوین سنیه” بازیگر فرانسوی، از دیگر اعضای هیأت داوران این جشنواره در سال ۲۰۲۰ می باشند که مسئولیت انتخاب برندۀ شیر طلایی بهترین فیلم، شیر نقره ای جایزه بزرگ هیأت داوران، شیر نقره ای بهترین کارگردانی، جوایز بهترین بازیگر مرد و زن جشنواره، جایزه هیات داوران و جایزه مارچلو ماستریانی (ویژۀ بهترین بازیگر نوظهور مرد یا زن) را بر عهده دارند.

ریاست هیأت داوران در بخش “افق ها” را نیز “کلر دنی” فیلمساز و فیلمنامه نویس فرانسوی بر عهده خواهد داشت.

AriaNews
AriaNewshttps://aria.ariairan.com/
اخبار اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی از سراسر جهان در Aria News | آریا نیوز
آخرین خبرها
اخبار مرتبط